Derfor kan den bli en prisvinner

BMW X5 som ladbar hybrid legger seg under i pris, sammenlignet med tilsvarende konkurrenter fra både Volvo og Mercedes. Den begynner på drøyt 800.000 kroner.
BMW X5 som ladbar hybrid legger seg under i pris, sammenlignet med tilsvarende konkurrenter fra både Volvo og Mercedes. Den begynner på drøyt 800.000 kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisene på BMWs ladbare SUV er klare.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2014 solgte BMW flere eksemplarer av sin stor-SUV X5, enn noen gang tidligere. Over 500 ble registrert på norske eiere – og med tanke på at dette i utgangspunktet er en kostbar bil, er det et imponerende tall.

I år blir imidlertid konkurransen betydelig tøffere. Ikke minst takket være den særdeles populære Volvo XC90. Den har knust alle tidligere salgsrekorder, og ligger i år an til å selge i over 2.000 (!) eksemplarer her i Norge.

Den kommer også som ladbar hybrid. Men BMW har ikke tenkt å sitte stille og la svenske (eller kinesiske) Volvo ta hele kaka alene. Snart er det duket for X5 xDrive40e. Nå er prisene klare, og den blir betydelig billigere enn Volvoen...

Les mer om Volvos storselger her

BMW billigere

Volvos ladbare XC90 heter T8. Den yter totalt 400 hk, og koster drøyt 1 million kroner. Den har en elektrisk rekkevidde på 43 kilometer, og et snittforbruk på 0,25 l/mil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

BMWs alternativ har imidlertid en noe mer overkommelig prislapp. Den starter nemlig på 8

09.900 kroner.

– Siden bildene av X5 xDrive40e ble sluppet i mars har vi opplevd stor interesse i markedet, og det er derfor ekstra hyggelig å kunne lansere modellen til en meget konkurransedyktig pris, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.

Les også: Test BMW X5: Aldri har den hatt tøffere konkurranse

0,33 l/mil

Drivlinjen med navnet eDrive, består av en firesylindret bensinmotor og en elektrisk motor som samlet yter 313 hestekrefter. Drivstoff-forbruket er 0,33 l/mil med et CO2-utslipp på 77 gram/km.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen klarer 0 til 100 km/t på kun 6,8 sekunder, og v

ed elektrisk kjøring (inntil 120 km/t) har bilen en rekkevidde på inntil 31 kilometer. Forbruk, akselerasjon og elektrisk rekkevidde er altså ikke helt på nivå med T8en til Volvo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Batteriet kan lades i stikkontakten hjemme, med BMW iWall eller på offentlig ladestasjon.

Den ladbare X5en har ulike kjøreprogrammer som skal gjør at du kan velge om du vil kjøre utelukkende på strøm, kombinere bensin og strøm – eller bare strømmen i batteriet til senere.Den ladbare X5en har ulike kjøreprogrammer som skal gjør at du kan velge om du vil kjøre utelukkende på strøm, kombinere bensin og strøm – eller bare strømmen i batteriet til senere.

Kommer i november

For å spare plass er batteriet plassert under gulvet i bagasjerommet som rommer 500 til 1.720 liter. Bilen leveres også med et høyt nivå av standardutstyr, som blant annet inkluderer Adaptivt understell med luftfjæring bak og navigasjonssystemet Professional.

BMW Remote app gjør det mulig å kontrollere batteriets ladetilstand, finne offentlige ladestasjoner og sjekke kjørehistorikk via en smarttelefon. Varme- og ventilasjonsfunksjoner kan også fjernstyres via appen.

BMW X5 xDrive40e blir tilgjengelig i Norge fra og med november 2015.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøpeguide BMW X5: Nå er SUV-drømmen blitt realistisk

Audi med lavest forbruk

Det skal nevnes at også Audi har en ladbar SUV på vei, nemlig Q7 e-tron quattro. Den får totalt 367 hk og bruker 6 sekunder til 100 km/t.

Og når det kommer til rekkevidde og forbruk, er faktisk den best av alle de tre. Den har nemlig et stort batteri, og skal ha en elektrisk rekkevidde på 57 km. Det gjør også at forbruket blir så lavt som 0,17 l/mil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skal forøvrig nevnes at Q7 ikke kan leveres med syv seter i ladbar hybrid-utgave. Det kan imidlertid Volvo XC90.

Mercedes med fraspark

Sistemann i dette eksklusive firkløveret, er Mercedes GLE 500e.

Den kombinerer 333 bensinhester med en elektrisk motor på 116 hk. I såkalt systemytelse har den da 442 hestekrefter.

500 e blir din for 961.000 kroner.

Snittforbruket er det samme som på X5 xDrive40e, altså 0,33 l/mil. Men GLEen gjør unna sprintøvelsen 0-100 km/t på bare 5,3 sekunder, og er sammen med XC90 raskest i dette selskapet.

Nye GLE er ventet til Norge til høsten.

Si din mening: Hvilken ville du valgt?

Les mer: Her får du superkrefter – på tilbud