Dette må du betale for en av verdens «beste» biler

Toyota Hiace er bil som mange har en mening om og som holder seg nesten skummelt godt i pris. . Illustrasjonsbilde.
Toyota Hiace er bil som mange har en mening om og som holder seg nesten skummelt godt i pris. . Illustrasjonsbilde.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Toyota Hiace holder seg godt i pris!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny, hvor mye betaler jeg for en god Toyota Hiace etter din mening? Er ute etter utgave som er personbil og som har 4x4. Er de like godt som alt skrytet skal ha det til? Mvh familiefar.

Benny svarer:

Heisann familiefar.

Litt flåsete kan man jo nesten si at for disse bilene så må man betale litt for mye... De holder seg nesten skummelt godt i pris. Men, igjen, en vare er verdt det noen er villig til å betale for den.

Toyota HiAce er en bil det har vært både skrevet og sagt mye om. Enda mer har folk ment om den, og gjør nok det fortsatt. Nå er den forlengst en saga blott i nybilutstillingene. Siste bil ble nemlig produsert i november 2011.

Men det er fortsatt en bil som vekker følelser. Litt elsk, eller hat.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Man får i alle fall enkel, men velprøvd teknikk. Noe som i sin tur betyr en driftsikkerhet som er bortimot legendarisk god. Vi er i alle fall usikre på hvilke konkurrenter som matcher HiAce på dette punktet.

Får ikke bare ros ...

Kombinasjonen av svært god plass og nesten like god driftsikkerhet er nok grunnen til at mange elsker den ujålete og folkelige bilen.Om vi ser på de ikke fult så sjarmerende sidene ved HiAce så er de noe gammeldagse kjøreegenskapene, kombinert med en alt annet enn lydløs eller sprek dieselmotor på 117 hk, to momenter som trekker godt nedover på minussiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da vi testet bilen skrev vi: "2,5-liter diesel på 117 hk/294 Nm er ikke mye når man skal flytte 1.850 kg med alt annet enn aerodynamisk bil. Hvis du orker å vente så lenge, når du 100 km/t fra stillestående etter 18,6 sekunder! Toppfarten bikker så vidt 150 km/t. Det er altså ikke noe fartsfantom vi her har med å gjøre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

HiAce er kun tilgjengelig med manuelt gir. Bensinmotor finnes heller ikke.Dieselforbruket er oppgitt til 0,93 l/mil på blandet kjøring. Ikke spesielt bra det heller"

Hadde du klart deg med tohjulstrekk så får du Hiace femseter fra midt på 90-tallet for rundt 30.000 kroner, men de har da gått langt.

For en tilsvarende bil med 4x4 fra slutten av 90-tallet må du ut med oppunder 100.000 korner.

For en 2008-modell med firehjulstrekk og ni sitteplasser, må du ut med 350.000 kroner. Mens de aller dyreste koster over 400.000,-.

Ja, det er veldig mye penger, men igjen: Det virker som det er det kjøpere der ute i markedet er villig til å betale.

Les også: Bjørn har hatt 500 Toyota Hiace

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: