Etter ni år er det slutt for Audi Q7

Etter ni år på markedet, takker dagens Audi Q7 for seg. Andre generasjon ruller inn på det norske markedet allerede i juni.
Etter ni år på markedet, takker dagens Audi Q7 for seg. Andre generasjon ruller inn på det norske markedet allerede i juni.
Artikkelen fortsetter under annonsen

En av de største SUV-ene på markedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noe av det smarteste BMW og Mercedes har gjort – i alle fall økonomisk sett – var å satse på SUV mot slutten av 90-tallet. X5 og ML ble begge store salgssuksesser. De hentet helt nye kunder til merkene, og sørget samtidig for svært hyggelige marginer.

Samtidig var Audi i full gang med å bygge seg opp som premiummerke de også. Men akkurat på SUV var de sent ute. Det var ikke før i 2006, at deres Q7 rullet ut på markedet.

Vant ikke designpriser

Da vakte den til gjengjeld stor oppmerksomhet. Den gangen jobbet jeg som redaktør i Autofil, og var en av de norske journalistene som var invitert til de første prøvekjøringene. Jeg glemmer aldri følelsen av å cruise avgårde på autobahn med Q7 og ta igjen en VW Golf, den virket bitte liten der nede.

For mye handlet om størrelse på Q7. Den var rett og slett diger. Over fem meter lang og mer enn to meter bred. Dessuten med et design som ikke gjorde noen forsøk på å skjule størrelsen. Der flere av konkurrentene hadde begynt å satse på mer sporty SUV-er, var Q7 litt uformelig og klumpete i forhold. Den vant ingen designpriser, men det var mye annet bra med bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye plass og sju sitteplasser er blant Q7s styrker. Her reiser store familier på første klasse.Mye plass og sju sitteplasser er blant Q7s styrker. Her reiser store familier på første klasse.

Kristine fikk rett og slett en Q7 til jul!

Sjuseter

Det tok ikke mange meter før Q7 viste seg fram som en utrolig komfortabel landeveiscruiser. Fullspekket av luksus, med elegant interiørdesign og svært raus støydemping. Dessuten mye plass, det skulle jo også bare mangle, størrelsen tatt i betraktning. De fleste ble solgt som sjusetere, her er biler med fem seter langt mindre kurante.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På autobahn suste milene unna, helt ubesværet i godt over 200 km/t. Like ubesværet var det ikke i trange bygater, der ble størrelsen svært tydelig. Jeg har også hatt den ikke spesielt store gleden å ratte Q7 rundt i noen parkeringshus, der er den ikke på hjemmebane!

– Nå skal vi kjøpe drømme-familiebilen

Seriøs slankekur

Ni år har altså gått siden den gikk i salg første gang. Det er lenge for en bilmodell. Når Audi tar seg så godt tid med å bytte ut en bil, viser det også at dette ikke er blant de aller viktigste modellene deres.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I juni kjører en ny Q7 inn på det norske markedet, den skal vi få hilse nærmere på første gang senere denne uken. Og det har skjedd mye innen bilverdenen på disse årene. Vekten er bare ett eksempel. Der det knapt var noe tema da første Q7 ble utviklet, har Audi-ingeniørene nå lagt stor vekt på å kutte vekt der det er mulig. Resultatet er at nye Q7 er inntil 325 kilo lettere enn forgjengeren.

Det har også skjedd mye på forbruk og utslipp. Og ikke minst er mye nytt sikkerhetsutstyr også på plass.

Mye bruktimport

Ute i det bruktmarkedet er det mye å velge mellom, i skrivende stund ikke mindre enn 76 eksemplarer.

Q7 har aldri solgt veldig mye som nybil i Norge, men bruktimporten har vært betydelig.

Prisene starter nå på under 300.000 kroner. Da snakker vi tidlige årganger som gjerne har gått langt. Ett eksempel: Den rimeligste Q7-en akkurat nå, er en 2007-modell (registrert i 2006), som har gått 257.000 kilometer. Her er prisforlangende 299.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Øker du budsjettet til 400.000 kroner, er det mulig å finne biler med langt mer kurant kilometerstand, i praksis 2007/2008-modeller som har gått ned mot 100.000 kilometer.

Materialvalg fra øverste hylle i Q7-interiøret.Materialvalg fra øverste hylle i Q7-interiøret.


Bruktimportert bil? Da skal du som regel ha rabatt

Sjekke nøye

Det siste er nok også det smarteste økonomisk sett, selv om det altså koster mer å kjøpe bilen. Q7 har jevnt over hatt god kvalitet, men dette er en kostbar bil å ha på verksted.

Mye og tildels også avansert utstyr, gjør at det er mange ting som kan i stykker. Større reparasjoner, som for eksempel luftfjæring eller automatkasse, kan gjøre seriøse innhogg i bankkontoen din. Her er det viktig å sjekke bilen nøye før kjøp. Fullstendig servicehistorikk er et must, det er også viktig at alle slitedeler er skiftet.

Kilometerstanden bør også sjekkes så godt som mulig. Her kan det være biler som har blitt skrudd på. I utgangspunktet er det vanskelig å vite sikkert, men ta i alle fall en nøye titt i serviceheftet og se om datoer og kilometerstand henger sammen på en fornuftig måte.

– Er det virkelig mulig å ha gratis bil ett par år?

Den vant aldri noen designkonkurranser og ble fort en litt gammel bil i manges øyne. I bruktmarkedet er det mye å velge mellom for de som har lyst på en Q7.Den vant aldri noen designkonkurranser og ble fort en litt gammel bil i manges øyne. I bruktmarkedet er det mye å velge mellom for de som har lyst på en Q7.


LES OGSÅ: Monster-SUVen har tapt seg halvannen million