Dette skal tidenes raskeste koste i Norge

Så barsk kan en Golf stajonsvogn bli. Mellom forskjermene gjemmer det seg en ubeskjeden 2-liters turbomotor som yter 300 hk! Nå er prisene klare for denne familieraketten i Norge.
Så barsk kan en Golf stajonsvogn bli. Mellom forskjermene gjemmer det seg en ubeskjeden 2-liters turbomotor som yter 300 hk! Nå er prisene klare for denne familieraketten i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Naboen tror kanskje du har kjøpt en vanlig stasjonsvogn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

VW Golf er Norges mest solgte bil. Med gooooood margin. Det har den forresten vært i flere år. Det er tydelig at Volkswagen her virkelig har funnet oppskriften på folkebilen for oss nordmenn.

I år har salget dessuten vært høyere enn noen gang før, mye takket være at den kommer i så mange ulike varianter. Du kan velge mellom diesel, bensin, ladbar hybrid, elmotor, stasjonsvogn, flerbruksbil, offroad-versjon, tredørs og femdørs. Kort sagt, det finnes en variant for omtrent hvem som helst.

Og nå kommer den siste i rekken. Kanskje den som i aller størst grad vil tiltrekke seg kunder som normalt IKKE velger Golf. Nemlig Golf R – som stasjonvogn. Jepp, det er familiebilen sin, det!

Familiebil med krutt

Det er allerede mulig å forhåndsbestille og prisen er klar: 666.800 kroner.

Den prisen kan tolkes på to måter: Det er hinsides mye penger for en Golf, men det er likevel en særdeles prisgunstig familieracer. Prøv bare å finne en bil med tilsvarende ytelser og bagasjerom, til lavere pris!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

R-modellene til VW er kjent for å være spreke saker. Den siste generasjonen av Golf R gjør på ingen måte skam på det ryktet. Under panseret har den en riktignok «bar» en to-liters TSI-motor.

Men med turbohjelp blir det likevel 300 hk, og et dreiemoment på 380 nm.

Les også: Krutt på bruktmarkedet - les mer om Golf R her

Fire enderør må til for å se barsk nok ut bakfra også.Fire enderør må til for å se barsk nok ut bakfra også.

0-100 km/t på...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Golf R stasjonsvogn har også firehjulstrekk, som sammen med en 6-trinns DSG automatgirkasse skal sørge for både trygge og spenstige kjøreopplevelser.

Egenvekten er på 1574 kg og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. 0 til 100 km/t går unna på 5,1 sekunder. Bare for å påpeke det: Det er rett og slett brennkjapt, i praksis kjører du fra de fleste sportsbilene der ute.

Flere særegenheter

Bilen kjennetegnes av en støtfanger foran med store luftinntak, en særegen støtfanger bak med fire ovale, forkrommede enderør og kanalskjørt i R-design lakkert i bilens farge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Golf R stasjonsvogn kommer også med særegne R-lettmetallfelger «Cadiz» i antrasitt med polerte eiker og 225/40/18-dekk og sorte bremsekalipere med R-Logo.

Les også: Denne bør du ikke la deg lure av

Interiøret har også fått noen oppgraderinger som skiller R-modellen fra resten av Golf-sortimentet, for eksempel eget sportsratt, blå visere i instrumentene og egne R-seter.Interiøret har også fått noen oppgraderinger som skiller R-modellen fra resten av Golf-sortimentet, for eksempel eget sportsratt, blå visere i instrumentene og egne R-seter.

Prisen

Videre kan vi nevne Top-Sportsseter som i GTI med stoff/alcantara «Race», som er titansort med grå sømmer, utvendige speil i matt krom, aluminiumspedaler, dekor på instrumentpanel og dører i «Carbon touch».

Golf R stasjonsvogn kan også bestilles i spesialfargen Lapiz Blue metallic som er forbeholdt R-modellene.

Eller kanskje du rett og slett skal bestille den i en litt kjedelig og diskret farge? Da er det ikke mange som vil ane hva som egentlig skjuler seg bak det som kan se ut som en ganske vanlig stasjonsvogn!

Les også: Her er oldefaren til Golf R