Stor bilnyhet har slanket seg 325 kilo

Audi er straks klare med andre generasjon Q7, her har det skjedd mye siden Q7 kom på markedet i 2006.
Audi er straks klare med andre generasjon Q7, her har det skjedd mye siden Q7 kom på markedet i 2006.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er det straks klart for ny Audi Q7.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

2015 ligger an til å bli et svært godt år for de som tenker å kjøpe helt ny SUV i den største klassen. Her er det nemlig mange nyheter på gang.

Om kun kort tid er det klart for lansering av nye Volvo XC90 på det norske markedet. Importøren har hatt enorm interesse for bilen, og har solgt over 1000 eksemplarer av XC90 – altså før den kom til landet.

Skjedd ting

Hakk i hæl følger så en annen stor nyhet, nemlig andre generasjon Audi Q7.

Første generasjon kom på markedet i 2006. Audi har altså tatt seg god tid med oppfølgeren, så er det da også snakk om en liten revolusjon sammenlignet med forgjengeren.

"Mer teknikk, mer plass, mer utstyr og mindre vekt" er blant det Audi selv framholder om nykommeren. Og dette med vekten viser virkelig at det har skjedd ting i bilbransjen de siste ti årene.

Nå skal vi kjøpe drømme-familiebilen

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Solid slankekur

Da første Q7 ble utviklet, var det nemlig ikke mye fokus på hvor tung bilen kunne være. Nei, her handlet det først og fremst om å bygge en diger og luksuriøs firehjulstrekker med mye av både krefter og utstyr – så fikk vekten bare bli som den ble.

Med langt mer fokus på forbruk og utslipp de siste årene, har dette endret seg kraftig.

Det er slett ikke tilfeldig at Audi fokuserer på at nye Q7 har blitt inntil 325 kilo lettere, og har redusert C02-utslippet med inntil 28 prosent.

– Er det galskap å kjøpe denne SUV-en brukt?

Standardutstyr

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Q7 kommer til Norge i juni, i første omgang har importøren åpnet for bestilling av to utgaver, dette er de to største V6-motorene:

Q7 3.0 TDI med 272 hestekrefter, quattro og tiptronic-automat, starter på 939.000 kroner. Med 3.0 TFSI, 333 hestekrefter, quattro og tiptronic er startprisen på 1.078.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant standardutstyret her er blant annet seter i delskinn, elektrisk justerbare forseter, xenon plus med LED-kjørelys, elektrisk bakluke, 18" aluminiumsfelger, DAB +, bluetoothtilkobling, multifunksjonsratt, lengdejustering av baksetet (andre seterad) med mer.

Fem- og sjuseter

Quattro permanent firehjulsdrift, tiptronic automatgir og nødbrems er også standard på alle motoriseringer.Nye Q7 leveres både som fem- og sjuseter. Av tilgjengelig ekstrautstyr nevnes blant annet adaptiv luftfjæring, firehjulsstyring, Audi virtual cockpit, navigasjon med GoogleEarth/Google Street View, Matrix LED-lysteknologi, 3D-lydanlegg fra Bang & Olufsen ogen rekke innovative fører- og assistentsystemer.

Eksempler på dette er tilhengerassistent, hvor bilen selv vil styre og parkere tilhengeren i den posisjonen føreren stiller inn, og adaptiv cruisekontroll med kø-assistent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er en prisbombe med 4x4 og sju seter

Ladbar hybrid

Sistnevnte funksjon vil i tillegg til å holde avstand til bilen foran også foreta korrigerende inngrep for å holde bilen innenfor kjørefeltet uten at føreren selv må styre bilen. Systemet fungerer i hastigheter opp til 60 km/t. En rekke nye sikkerhetssystemer er også tilgjengelig, deriblant et radarsystem som vil registrere biler og syklister som kommer tett innpå bilen og varsler føreren for å unngå ulykker når man åpner døren.

Senere i år kommer flere motoralternativer på Q7, blant dem en mindre TDI-motor. Dessuten kommer den i ladbar hybrid-utgave, som skal være klasseledende på elektrisk rekkevidde.

Kristine fikk rett og slett en Q7 i julegave!


Verditap: 1,35 millioner kroner, på tre år!