Nå er prisene klare – hold pusten!

Dette interiøret blir ditt, om du er villig til å si farvel til rundt én million, blanke kroner. Og det blir fort mye dyrere enn det også, hvis du skal ha Mercedes GLE Coupe med litt ekstra hestekrefter og utstyr.
Dette interiøret blir ditt, om du er villig til å si farvel til rundt én million, blanke kroner. Og det blir fort mye dyrere enn det også, hvis du skal ha Mercedes GLE Coupe med litt ekstra hestekrefter og utstyr.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette blir ikke billig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Mercedes GLE Coupe

350d - 975.000 kroner:

  • 258 hk / 620 nm

  • 0-100 km/t: 7 sek.

  • Toppfart: 226 km/t

400 - 1,1 mill. kroner:

  • 333 hk / 480 nm

  • 0-100 km/t: 6 sek.

  • Toppfart: 242 km/t

450 AMG - 1,25 mill. kroner:

  • 367 hk / 520 nm

  • 0-100 km/t: 5,7 sek.

  • Toppfart: 248 km/t

63 AMG - 2.045.000 kroner:

  • 558 hk / 700 nm

  • 0-100 km/t: 4,3 sek.

  • Toppfart: 250 km/t

63 AMG S - 2.170.000 kroner:

  • 585 hk / 760 nm

  • 0-100 km/t: 4,2 sek.

  • Toppfart: 250 km/t

2015 markerer slutten på monopolet til BMW X6 i klassen for SUVer med coupeaktig taklinje. Den bøllete modellen er både elsket og hatet for sitt spesielle design. Men den er også en heidundrende suksess. Salget av første generasjon tok helt av – og overgikk selv BMWs egne forventninger.

Mercedes ble tatt litt på senga. Men nå har de fått samlet seg, og allerede før jul i fjor, fikk vi se bilder av deres bidrag i denne særdeles nisjepregede klassen. GLE Coupe heter den. Vi synes den er lekker og det gjør mange andre også. Den var et av bilutstillingen i Geneves store trekkplaster.

I juli er den på plass hos norske forhandlere, og nå er prisene klare. Men som du sikkert har skjønt, dette blir ikke en bil for hvem som helst.

Les også: Her er SUVene som kjører fra det meste

Inngangspris

Moroa starter på 35, i denne sammenheng relativt ubetydelige, tusenlapper under millionen. Da får du innstegsmodellen 350d. Det blir ikke akkurat noen sinke – med sine 258 dieselhestekrefter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

0-100 km/t er unnagjort på 7 sekunder blank.

Hvis det likevel blir for slapt, kan du gå for 400. Med 3-liters bensinmotor på 333 hk, er den god for å levere samme akselerasjonsøvelse ett sekund raskere. Prisen for det sekundet er 125.000 kroner. GLE Coupe 400 koster nemlig 1,1 millioner kroner.

Du kan velge 450 AMG også. Den har samme motor, men effekten er løftet til 367 hk. Med denne gjør du 0-100 km/t på 5,7 sekunder. Her er prisøkningen 150.000 kroner – den blir altså din for 1.250.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det stopper ikke der. De virkelig dyre modellene har vi ikke kommet til enda.

Over to millioner

63 AMG er en betegnelse som forplikter. Her er det 5,5-liters bensinmotor som spyr ut 558 hk og et dreiemoment på 700 nm. Det er nok til å flytte fjell!

Det er også nok til å sende en voldsom bil som GLE Coupe fra 0-100 km/t på bare 4,3 sekunder, og videre til en toppfart på 250 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal du bli den lykkelige eier av dette råskinnet, må du punge ut 2.045.000 kroner.

Men heller ikke dette er dyreste GLE Coupe i butikken.

Les også: Denne kan skremme fanden på flat mark

Artikkelen fortsetter under bildet

GLE Coupe er en SUV med coupeaktige linjer, som skal ta opp kampen med BMW X6.GLE Coupe er en SUV med coupeaktige linjer, som skal ta opp kampen med BMW X6.


0,1 sekund koster flesk

For toppen av kransekaken er GLE 63 AMG S. 5,5-literen er her pumpet opp til 585 hk og 760 nm. Dermed kan du skryte av 0-100 km/t på bare 4,2 sekunder. Det er nok til at du kan sette en rekke sportsbiler grundig på plass ut av lyskrysset.

Men det koster å være aller raskest. De 0,1 sekundene du sparer i akselerasjonen til 100 km/t, som du neppe vil merke annet enn på papiret, letter kontoen for 125.000 kroner til. Altså må du beregne 2.170.000 for denne bilen. Før du begynner å tenke på ekstrautstyret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

4x4 og automat som standard

GLE Coupé byr på en rekke tekniske innovasjoner, blant annet stabilitetssystemene airmatic med ADS Plus, Sports Direct-Steer og Active Curve System. I tillegg leveres alle modellene med firehjulsdrift som standard.

GLE 350 d Coupé, GLE 400 Coupé og GLE 450 AMG Coupé har 9-trinns 9G-Tronic automatgirkasse som standard.

De øvrige bensindrevne GLE Coupé-modellene leveres med girkassen 7G-Tronic Plus, mens 63 AMG-modellene leveres med girkassen AMG Speedshift Plus 7G-Tronic.

Les også: Verdens sterkeste – går rett i strupen på BMW

Det er kanskje ikke spesielt praktisk med den fallende taklinjen, men Mercedes har lykkes med å gjøre bilen elegant å se på.Det er kanskje ikke spesielt praktisk med den fallende taklinjen, men Mercedes har lykkes med å gjøre bilen elegant å se på.