Nå er det 10 år siden dette bilmerket gikk konkurs

75 ble den siste nye modellen fra Rover. Den ble utviklet på store budsjetter da BMW eide merket, men ble likevel ingen salgsuksess.
75 ble den siste nye modellen fra Rover. Den ble utviklet på store budsjetter da BMW eide merket, men ble likevel ingen salgsuksess.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan være et kupp i bruktmarkedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen hadde ventet på det lenge, andre trodde det aldri skulle skje: Men i april 2005 var det over og ut for den siste britiskeide volumprodusenten av personbiler: MG Rover Group.

Dermed var også en epoke over for britisk bilproduksjon. En historie preget av både oppturer og mange nedturer. Av streiker og elendig kvalitetsrykte, men også en historie preget av innovative ingeniører og dyktige designere. Men slutt var det ingen nåde, Rover endte i skifteretten.

"If you can't beat them ..."

Rover-historien går helt tilbake til 1904.

De siste tiårene ble tradisjonsrike merker som Austin, Morris og Triumph innlemmet under Rover-paraplyen. Britisk bilindustri slet allerede før japanerne for alvor begynte å ta markedsandeler i Europa, og utover på 70- og 80-tallet var kampen bare tøffere og tøffere.

Rover svarte på det ved å følge et velkjent ordtak: "If you can't beat them, join them"! I praksis ved å inngå nært samarbeid med Honda, der eksisterende Honda-modeller fikk nye logoer og en litt annerledes staffasje for å gjøre dem "britiske".

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rover 400 er i praksis en Roverifisert Honda. Senere ble den faceliftet og omdøpt til 45 - bilen var solid på overtid da den forsvant.

Rover 400 er i praksis en Roverifisert Honda. Senere ble den faceliftet og omdøpt til 45 - bilen var solid på overtid da den forsvant.

Dette er noe av det mest macho du kan finne

Kjøpt opp av BMW

Det fungerte faktisk ganske godt. Litt treverk her og litt mykt skinn der, gjorde at Rover-modellene skilte seg fra de mer folkelige bilmodellene på markedet. Det ble lagt merke til også av konkurrentene, og i 1994 skjedde det noe som gjorde at mange trodde at Rovers framtid virkelig var lys.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da kom nemlig BMW på banen og kjøpte hele selskapet, inkludert Land Rover, Mini, Triumph og Austin Healey.

Hos BMW var man overbevist om at framtiden var å stå på flere bein, og ha flere merkevarer under samme paraply. Det skulle vise seg å bli en svært kostbar overbevisning.

Her brukte BMW også mye penger

Ikke bare idyll

Det er ikke til å stikke under en stol at det er kulturforskjeller mellom Tyskland og Storbritannia. Det gjelder nok også måten å bygge biler på. Etter overtagelsen av Rover, var BMW svært bevisste på at engelskmennene skulle få stor grad av selvstyre. De skulle ikke overkjøres fra München, men få få lov til å rendyrke det de var gode på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW tilførte selskapet det de trengte av ressurser, og investerte betydelige beløp i den første nye Roveren, den retro-stylede 75.

Det gikk imidlertid ikke lang tid før ryktene begynte å komme om at alt ikke var like idyllisk i dette "samarbeidet". Om Rover-delegasjoner som fløy over til Tyskland, ble enige med sine tyske eiere som hvordan ting skulle gjøre – og så fløy hjem til England og gjorde det stikk motsatte.

Her snakker vi virkelig sjelden bruktbil

Gammeldagse biler

Til slutt satte BMW-styret ned foten. De tok kontrollen og satte inn sine egne folk i de viktige posisjonene. Men da var det nok allerede for sent. Rover 75 fikk gode kritikker, men oppnådde aldri salgsmålene selskapet hadde for den.

Stasjonsvogn kunne satt virkelig fart i 75-salget, men kom nok for sent på markedet. Dette er for øvrig modellene etter at de fikk en facelift.

Stasjonsvogn kunne satt virkelig fart i 75-salget, men kom nok for sent på markedet. Dette er for øvrig modellene etter at de fikk en facelift.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Troen på at de skulle lykkes med Rover, ble stadig mindre hos BMW. Det førte igjen til at de kuttet investeringene. Bortsett fra 75, var modellutvalget til Rover gammeldags, og det var altfor tynt. Modellene var også i mange tilfeller overpriset.

Rover mente selv de solgte premiumbiler, markedet var tydeligvis av en annen mening.

Solid medgift

I 2000 var det så slutt. BMW beholdt Mini, de solgte Land Rover til Ford, og MG Rover havnet igjen på britiske hender.

Denne gangen hos en konsortium som interessant nok kalte seg Phoenix. De kjøpte selskapet for 10 pund, samtidig som de fikk med seg en betydelig "medgift". I BMWs siste hele eierår skal Rover ha tapt rundt 800 millioner kroner. Nå fikk de nye eierne med seg over 400 millioner kroner, for å ta over selskapet.

Mye penger, men langtfra nok til å kunne snu selskapet. Her var det klart at nye eiere eller samarbeidspartnere med frisk – og stor – kapital ville være helt nødvendig om Rover skulle overleve.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Roveren nektet å starte da kjøperen kom for å hente den

Lang seigping

I 2000 kom stasjonsvognutgaven av 75. En bil som fikk mye positiv kritikk, men som strengt tatt kom for sent.

Desperasjonen hos Rover skinte gjennom da de kom med denne bilen: CityRover er i praksis en lett kamuflert Tata Indica. Folk sto ikke akkurat i kø for å kjøpe indisk billigbil med Rover-merker på ...

Desperasjonen hos Rover skinte gjennom da de kom med denne bilen: CityRover er i praksis en lett kamuflert Tata Indica. Folk sto ikke akkurat i kø for å kjøpe indisk billigbil med Rover-merker på ...

Og etter det var det fint lite av nye modeller. Rover hentet riktignok inn den indiske billigbilen Tata Indica, og omdøpte den til CityRover. Det ble sett på som et temmelig desperat grep, og bilen floppet også fullstendig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De siste årene av Rovers historie var i praksis en eneste lang seigpining, ikke ulikt det vi opplevde med Saab noen år senere.

Forsvant til Kina

15. april 2005 var kassen bunnskrapt, og eierne så ingen andre alternativer enn å slå selskapet konkurs. 6.000 ansatte mistet jobben, en æra var over innenfor britisk bilindustri.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konkursboet forsvant til Kina, der både Rover og MG har levd videre. MG er nå i ferd med å slå seg opp igjen i Storbritannia, denne gangen som lavprisbiler der det aller meste av deler er produsert i Kina.

Rester fra konkursboet, sjekk denne!

Bruktbiler fra 15.000 kroner

Her hjemme solgte særlig Rover 75 bruktbart rundt årtusenskiftet, noen nordmenn gikk også for de mindre modellene 25 og 45. Dessuten kom det mot slutten inn MG-utgaver av disse, der særlig ZT (som var en litt mer sporty 75) markerte seg litt.

I skrivende stund er det rundt 20 eksemplarer til salgs i bruktmarkedet. Den rimeligste er en 25 Streetwise (i praksis en 25 med offroadstyling) som blir din for 15.500 kroner.

Dyrest er en 75 Exclusive Premium (fint skal det være!) fra 2005, her er prisforlangende 70.000 kroner.

Klassiker

Generelt er det tungt å selge brukt Rover, og som regel er det bare én ting som gjelder: Nemlig lavest mulig pris. De fleste potensielle kundene skal bare ha en billigbil, og bryr seg ikke om merket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men Rover 75 har helt klart potensiale til å bli en klassiker. Det retroinspirerte designet har tidløse kvaliteter, og gjør at bilen skiller seg fra mengden.

Deler kan fort bli litt trøblete her hjemme, men i England får du alt du måtte trenge til bilen. Å sikre seg et pent eksemplar av denne til en fornuftig pris, kan derfor være en smart investering.

Klikk her for å lese mer om Rover 75 i Brooms bruktbilguide

Rover 75 er breddfull av særpreg, og mange fine detaljer. Se bare på disse instrumentklokkene.

Rover 75 er breddfull av særpreg, og mange fine detaljer. Se bare på disse instrumentklokkene.

Sjelden bil i Norge, og det er IKKE en Audi!