Med denne blir du tøffest på campingplassen i sommer!

Dette beistet av en bobil skiller seg klart ut - på både den ene og den andre måten.
Dette beistet av en bobil skiller seg klart ut - på både den ene og den andre måten.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er luksus for ekstreme forhold

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De har blitt umåtelig populære de siste årene. Vi snakker om bobilene, som nå ikke bare helvfeite tyskere med medbrakt mat og øl, kjører rundt i og lager kø for oss andre.

Mye har skjedd de siste årene. Bilchassisene har blitt bedre og moderne motorer gjør dem ikke lengre til sinker i trafikken.

Ny ferieform for nordmenn

Nye praktiske løsninger og mer utstyr gjør at en familie kan leve komfortabelt ombord. Det er derfor ikke så rart at flere og flere nordmenn fascineres av denne ferieformen.

Det har vært tydelig på salgsstatistikkene de siste årene.

Men undertegnede må allikevel tilstå at jeg ikke helt har blitt fascinert av de hvite, motoriserte plastdunkene med hjul på.

For meg er de omtrent like sexy som er par velbrukte herretøfler. Jeg forstår at det kan være praktisk – men får liksom ikke fått full tenning.

Les også: Stadig flere nordmenn fristes av bobil-tilværelsen

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan det bli tøffere?

Det snudde imidlertid da jeg ved en ren tilfeldighet kom over bildene av bilen du ser på bildet over. Doningen er en ErathRoamer XV-HD. XV står for "Xpedition Vehicle" og HD for "Heavy Duty".

Dæven døtte for et åk! Stort tøffere kan det vel knapt bli?

For første gang i hele mitt liv kjente jeg et akutt ha-begjær etter å bli bobil-eier.

En sjekk på hva herligheten koster, gjør at jeg definitivt ikke kommer til å bli det allikevel. Mer om det senere.

Artikkelen fortsetter under bildet

Her ser man cockpiten foran med fire separate kaptei-stoler og med romslig seng over.Her ser man cockpiten foran med fire separate kaptei-stoler og med romslig seng over.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen


Klare til sommeren i år

Bilen er amerikansk og bygger på et Ford F-serie Chassis. For øvrig det aller grøvste – fra Ford F650! Amerikanerne kaller det en en pickup. Her ville vi vel kalt det lastebil.

EarthRoamer har spesialisert seg på å bygge ekstreme bobiler, med høy bakkeklaring og ekstrem framkommelighet. Men uten at det skal gå på bekostning av hverken luksus og komfort.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Earthroamer XV HD er siste skudd på stammen for de som vil ha noe helt spesielt. De aller første bilene blir klare i disse dager.

Akkurat som på den noe mindre EarthRoamer XV-LT (Den bygger på Ford F550 - og er alt annet enn liten...) bruker EarthRoamer XV-HD et sømløst og helstøpt kompositt-påbygg.

I motsetning til EarthRoamer XV-LT som bare er tilgjengelig i tre karosserilengder, er EarthRoamer XV-HD tilgjengelig i 24(!) forskjellige lengder fra 15,3 meter til hele 32,5 meter(!). Digert blir det uansett, med andre ord.

Les også: Når du vil skille deg ut på campingplassen

Kjør hvor som helst

Motoren kommer fra anerkjente Cummins og er en 6,7-liters turbodiesel som leverer ca 380 hk og 800 Nm. Girkassen er en bunnsolid Allison 6-trinnsautomat og skal tåle hva som helst av juling. Bilen har selvfølgelig firehjulstrekk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hjulene har en diameter på 46 tommer. Spesialfelgene er skodde med punkteringsfrie dekk av samme type som det amerikanske forsvaret bruker.

Som nevnt er vel dette vel så mye en bil for ekstreme ekspedisjoner som for gresskledde campingplasser. Relativt korte overheng foran og bak gjør at bilen enkelt forserer bratte kneiker, både opp og ned. Høyden gjør at de fleste elver kan vades, selv med høy vannstand.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Artikkelen fortsetter under bildet

Kundene velger selv hvordan interiøret skal være og hva slags utstyr man ønsker / trenger. Her er en annen og lysere variant fotografert bakover i bilenKundene velger selv hvordan interiøret skal være og hva slags utstyr man ønsker / trenger. Her er en annen og lysere variant fotografert bakover i bilen

Bygges etter dine ønsker

Førerhuset består av fire, romslige og separate kaptein-stoler. Selvfølgelig i skinn. Det meste av ustyr finnes om bord. Både utvidet airconditionanlegg og ekstra varme.

Innredningen for øvrig bygges og utstyres etter kundens ønsker. Det gjelder også plassering av dør(er) og vinduer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Drivstofftanken rommer 400 liter og selv om bilen nok er tørst, bør det holde en stund...

Les også: Sjekk Martins helsprø campingbil

...men det koster.

Så langt alt vel. Men så kommer grunnen til at jeg ikke kommer til å bli bobileier nå heller. Det var jo dette med prisen. For en komplett standardbil begynner prisene på 750.000. Ikke kroner selvfølgelig, men dollar. I USA.

Det tilsvarer godt og vel 6 millioner norske kroner – før moms og avgifter. Men drømmen, ja den er gratis.

Klarer du ikke helt å la det være med drømmen så finnes den altså i en litt mindre og dermed billigere utgave også. Kanskje den kan være noe?

Les også: Denne gamle Dodgen skal også bli campingbil