Nå kan denne bilen få et skikkelig gjennombrudd

Mercedes C-klasse får endelig firehjulstrekk uten at det behøver å koste skjorta. Det gjør den langt mer konkurransedyktig enn tidligere overfor konkurrenter som Audi A4 og BMW 3-serie.
Mercedes C-klasse får endelig firehjulstrekk uten at det behøver å koste skjorta. Det gjør den langt mer konkurransedyktig enn tidligere overfor konkurrenter som Audi A4 og BMW 3-serie.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gunstig startpris på C-klasse med 4x4.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes er midt i en stor modelloffensiv der ambisjonen er å øke salget. Mye Det viktigste virkemidlet her er en kraftig bredding av modellutvalget. Det har blitt veldig mye mer å velge mellom fra Mercedes de senere årene, der særlig utvalget av «rimeligere» modeller har blitt større.

Her hjemme ser vi også en svært interessant utvikling på modellene med 4x4. Tidligere var firehjulstrekk stort sett forbeholdt utgavene med de største motorene og dermed også de høyeste prislappene. Nå satser Mercedes på 4x4 i kombinasjon med mer folkelig motorisering, dermed blir også prisene langt hyggeligere.

Testbilen er et godt eksempel på det. Mercedes C250 CDI betyr at det er en dieselmotor på 2,2 liter og 204 hestekrefter under panseret. I kombinasjon med Mercedes' 4Matic-firehjulstrekksystem, gir det en startpris på 498.000 kroner. Det må sies å være gunstig for en stasjonsvogn i premiumsegmentet. Med denne prisingen, er C-klasse plutselig tilgjengelig for kunder som tidligere ville valgt et mer folkelig merke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og ikke minst har Mercedes nå en reell konkurrent til 4x4-versjonene av Audi A4 og BMW 3-serie.

Men i kjent tysk premiumstil blir det fort dyrt når «nødvendig» utstyr er på plass. Prislappen på testbilen sier nemlig 783.900 kroner.

Les også: Nå presser de prisen på firehjulstrekk

Sporty design også i hekken på testbilen, legg merke til de to kraftige eksosrørene.Sporty design også i hekken på testbilen, legg merke til de to kraftige eksosrørene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan er den å kjøre:

Tradisjonelt sett har ikke C-klasse akkurat vært noe naturlig valg for de som ønsker seg en kjøreglad bil. BMW 3-serie har kjørt i ring rundt den, og også Audi A4 har bydd på mer inspirerte kjøreegenskaper.

Men med siste generasjon C-klasse har Mercedes løftet nivået flere hakk. Direkte sportslig er den fortsatt ikke, men kjøreegenskapene har blitt langt mer presise, samtidig som dette er en real milsluker. Komforten på landevei og motorvei er imponerende god. Bilen flyter avgårde og svært god støydemping stenger omgivelsene ute.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Burmeister-stereo er med på å underbygge kvalitetsfølelsen i interiøret.Burmeister-stereo er med på å underbygge kvalitetsfølelsen i interiøret.

Førermiljøet er overraskende intimt. Der flere av konkurrentene føles som større enn de egentlig er foran, er det nesten litt motsatt i C-klasse. Kort avstand frem til frontruta er blant faktorene som underbygger dette.

Les også: – Nei, dette er ikke verdens beste bil

Materialkvaliten er på høyt nivå. Alt du tar og kjenner på, føles solid og velbygget.

Noen Mercedes-særegenheter er fortsatt på plass. Det tar litt tid å venne seg til at vindusviskerhendelen er på venstre side av rattet. Der mange av oss forventer å finne den, er det i stedet en liten rattmontert girspak. Cruisekontrollen (adaptiv i testbilen) krever også litt tilvenning før den sitter helt i fingrene.

Les også: Vi ble imponert: Mye bedre og mye billigere!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan er plassen?

De som velger stasjonsvogn først og fremst fordi de trenger mye plass, kan nok bli litt skuffet av C-klasse. 490 liter bagasjerom er absolutt ikke imponerende. Bagasjerommet er relativt langt og slik sett praktisk utformet. Men i høyden skorter det litt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Egen temperaturregulering for baksetet.Egen temperaturregulering for baksetet.

Førermiljøet er som nevnt intimt, uten at det føles trangt. I baksetet sitter to voksne helt greit. To store barnestoler fungerer også fint, men de spiser opp alt av bredde. Her kan du bare glemme å sitte mellom ungene.

Pluss for mange praktiske oppbevaringsrom rundt om i bilen, to skikkelige koppholdere er også på plass foran. Det er nok ikke tilfeldig at en god del eksemplarer av denne bilen kommer til å gå med skiboks store deler av året. Da får man med det lille ekstra som bagasjerommet ikke klarer å svelge unna.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Topp 10: Stasjonsvognene med mest plass

Lengden er god, men høyden gjør at dette bagasjerommet langt fra er blant de beste i klassen.Lengden er god, men høyden gjør at dette bagasjerommet langt fra er blant de beste i klassen.

Finest inni eller utenpå?

På tidligere generasjoner har vi nesten mistenkt Mercedes for å gjøre C-klasse litt bevist stusslig, for at potensielle kunder heller skulle velge storebror E-klasse. Det gjelder både eksteriør og interiør. Helt opp til denne generasjonen, har det ikke vært mye premiumfølelse inne i normalt utstyrte C-klasser.

Det har Mercedes gjort noe med nå. Det ser pent og gjennomført ut, samtidig som materialkvaliteten er høy.

Også utenpå har det skjedd en aldri så liten revolusjon. Helt tilfeldig parkerer vi ved siden av forrige generasjon i løpet av testperioden. Og den ser seriøst gammel ut ved siden av den nye.Testbilen har også AMG-styling, det løfter den ytterligere og gjør dette til en av de lekreste og mest sporty bilene i klassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Den har solgt for en milliard kroner, før lansering

Moderne interiør med høy materialkvalitet. Her har Mercedes tatt noen byks oppover de siste årene.Moderne interiør med høy materialkvalitet. Her har Mercedes tatt noen byks oppover de siste årene.

Går den bra?

204 hestekrefter i en såpass kompakt bil som C-klassen, betyr pent overskudd. Mercedes er langt fremme på motorteknologi. Denne motoren er både sterk og fleksibel, samtidig som det gir det lille ekstra som gjør forbikjøringer til en lek.Den er også kultivert og støysvak, rett og slett en veldig riktig motor til en bil som dette, der poenget er å kunne flotte seg litt ekstra.

Forbruket er også svært gunstig, 0,50 liter/mil i gjennomsnitt. Det imponerer på en så motorsterk bil med 4x4.

Les også: God på å kjenne igjen biler? Test deg selv her!

Der tidligere C-klasser har vært både anonyme og små-kjedelige, er dette virkelig noe helt annet. Litt AMG-pynt i tillegg gjør susen.Der tidligere C-klasser har vært både anonyme og små-kjedelige, er dette virkelig noe helt annet. Litt AMG-pynt i tillegg gjør susen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva er konklusjonen?

Fra 498.800 kroner er dette mye bil for pengene. Den er heller ikke direkte ribbet i standardutgave, men når testbilen er ferdig spekket, lyder altså prislappen på nesten 800.000 kroner.

Her gjelder det derfor å holde seg noenlunde i skinnet, hvis ikke nærmer vi oss fort biler en klasse over. Og da er ikke C-klasse nødvendigvis like konkurransedyktig.

Høy «sluttpris» og noe begrenset plass, er det som trekker ned. Men hvis relativt kompakt stasjonsvogn er stort nok for deg, og du i tillegg ikke trenger noen utstyrsorgie – da er C-klasse med firehjulstrekk absolutt en bil å se nærmere på i denne klassen.

Les også: Rydd plass: Her er den nye sjefen!

Ingen 4Matic-merker som avslører at testbilen har firehjulstrekk, men det har den altså.Ingen 4Matic-merker som avslører at testbilen har firehjulstrekk, men det har den altså.

Mercedes C-klasse 4Matic

  • Modell: C250T BlueTec 4-Matic
  • Motor: 2,2-liter diesel
  • Effekt: 204 hk/ 500 nm
  • 0-100 km/t: 7 sek.
  • Toppfart: 240 km/t
  • Forbruk: 0,50 l/mil
  • CO2: 131 g/km
  • L/H/B: 470/18 /145 cm
  • Bagasjerom: 490 liter
  • Vekt: 1635 kg
  • Pris: Fra 498.800.000 kroner
  • Pris testbil: 783.900 kroner