Dette kan være redningen for bilen din

Etter vinteren er det ikke nok å bare vaske bilen, du bør også avfette karosseriet. Så er det viktig å bruke både sjampo og gjerne gi den en polering.
Etter vinteren er det ikke nok å bare vaske bilen, du bør også avfette karosseriet. Så er det viktig å bruke både sjampo og gjerne gi den en polering.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rustskader koster store penger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trodde at nye biler ruster mindre enn før? Da tar du nok dessverre feil. Tynnere lakk og overgang fra olje- til vannbasert lakk, gjør mange nybiler ekstra utsatt for rust.

Det hjelper ikke at vi lever i et land med mye salting av veiene på vinterstid. Steinsprut og salt er ingen god kombinasjon. Hvis saltet først får tak, blir det veldig fort rustangrep på lakken.

Og det koster: Å få fjernet rust som har rukket å trenge litt inn i karosseriets overflate, kan fort koste over 10.000 kroner når skjermer og andre karosserideler må hellakkeres for å få et fint resultat.

Der saltet blir liggende

Men heldigvis er det ting du kan gjøre for å hindre dette.

Mye rust kunne vært unngått hvis flere gjorde avfetting til en del av bilrengjøringen, mener bileksperter.

– Rust starter aldri midt på døra. Den starter der saltet blir liggende over tid, som ved lister, under hjulbuene, i dørkarmer og på bakluka. Flere hadde hatt mye å tjene på å avfette bilen, sier Erik Nyhus, varehussjef i Biltema Sandefjord.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: De lo litt på bilverkstedet da denne kom inn

Samlet seg rusk og rask

For mange bileiere er avfetting for vane vinteren gjennom og under vårstellet, for andre er prosedyren helt ukjent.

Profesjonelle i rustbehandlingsbransjen har merket seg det samme.

– Vi ser ofte på biler som kommer inn at det har samlet seg mye rusk og rask i lakken som ellers ville blitt fjernet med avfetting. Færre hakk og andre lakkskader er med på å hindre rustvekst på hjulbuene og nedre del av dør og skjerm, sier daglig leder Geir Arne Olsen i Jessheim Antirust, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Rusten var skjult med papp og maling

Bør være tørr

Avfettingsmiddel løser ikke bare opp salt, men også asfaltrester, tjære og olje som har festet seg. Piggdekk river opp asfalten, og partiklene legger seg i porer og kriker og kroker i billakken.

Mange bruker en av påskedagene til en grundig rengjøring av bilen etter vinteren. Avfettingsmiddel får du kjøpt på store fireliterskanner eller enliters sprayflasker. Best resultat oppnås dersom bilen er tørr når avfettingen sprøytes på. Spray på hele bilen under vinduene og nedover, felgene også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ti tips når du skal kjøpe billigbil

La det virke

– Legg på nedenfra og oppover, da slipper du såperenner som kan være vanskelig å få bort. La middelet virke i to-tre minutter. Skyll av med vann, også da nedenfra og oppover. Etter avfetting skal lakkerte flater sjamponeres. Sjampo er viktig, ellers tørker du ut lakken slik at skitt fester seg lettere, sier Erik Nyhus i Biltema, i en pressemelding.

Det er ett viktig poeng en del bileiere ikke får med seg.

– Gi avfettingsmiddelet tid til å virke i et par minutter. Det er fort gjort å bli litt for ivrig. Hvis du er for rask, spyler du middelet rett av før det får virket. Samtidig skal det ikke være på for lenge, for da tørker det. Av samme grunn bør du ikke avfette mens bilen står i varmende vårsol.

Når avfettingsmiddelet virker og tjære og skitt løsner fra lakken, vil du se hvor skitten bilen virkelig er, sier Nyhus.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Verkstedbesøket ble et mareritt

Underspyling

Lakken er bilens viktigste rustbeskyttelse. Men til en dyptgående vårrens av bil hører også grundig høytrykksspyling av bremser og skjermbuer med. Her ligger det mye skitt, salt- og tjærerester som over tid vil lage rust hvis det ikke fjernes.

Du får også kjøpt egne underspylingsdyser til høytrykksspyleren så bilens understell får seg en ordentlig vårvask.

Les også: Minst rust? Dette er de 20 beste bilene

Dette er et av stedene der rusten først dukker opp. Nederst på dørene, på bakluke og panser er steder du bør sjekke nøye når det er tid for vårrengjøring.Dette er et av stedene der rusten først dukker opp. Nederst på dørene, på bakluke og panser er steder du bør sjekke nøye når det er tid for vårrengjøring.