Lekker bil som ikke skal ruinere deg

Volkswagen har akkurat sendt ut de første smakebit-skissene, snart skal denne bilen debutere på bilutstillingen i Geneve.
Volkswagen har akkurat sendt ut de første smakebit-skissene, snart skal denne bilen debutere på bilutstillingen i Geneve.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er nye Sport Coupe Concept GTE.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Volkswagen viste sin Passat CC første gang tilbake i 2008, vakte bilen stor oppsikt. Her kom folkelige VW med noe så spesielt som en firedørs coupe, med fokus på design.

Mercedes CLS var pioneren blant firedørs-coupeer og ble umiddelbart en suksess. Av alle var det Volkswagen som var mest på ballen, og hang seg raskest på. Og for dem ble Passat CC kjapt en imagebygger.

Hentet nye kunder

Sammen med biler som Touareg og Phaeton, tok Passat CC jobben med å gi Volkswagen høyere status.

Den hentet også nye kunder til merket. Folk som ikke kunne drømme om å kjøpe Passat stasjonsvogn, men som følte de fikk veldig mye design og annerledeshet for pengene når de valgte Passat CC fremfor en av konkurrentene fra premiummerkene.

Nå står modellen forresten på egne bein. VW droppet «Passat»-fornavnet for et par år siden, og bilen markedsføres nå bare som Volkswagen CC.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 Første generasjon Passat CC har vært en viktig bil for Volkswagen. Den vakte stor oppsikt da den kom på markedet. Første generasjon Passat CC har vært en viktig bil for Volkswagen. Den vakte stor oppsikt da den kom på markedet.

CC: Det trenger ikke være dyrt å skille seg ut

Ny konseptbil

Nå er det snart klart for en helt ny utgave. VW har gitt oss et par skisser av den, før den skal debutere på bilutstillingen i Geneve om bare noen dager.

Offisielt vises den som konseptbilen Sport Coupe Concept GTE. Dette er ikke bare neste generasjon CC, konseptet blir også sett på som en svært reell smakebit på det vi kan vente oss fra VW på designfronten framover.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forfra kommer den etter alt å dømme til å være lik dagens Passat, som er den åttende i rekken. Men bakfra skal det ikke være tvil om at dette er noe annet enn «vanlig» Passat.

Endelig fant entusiasten drømmebilen

Folkelig prisnivå

Her handler det om coupelinjer, der takprofilen er kjennetegnet for denne biltypen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke nødvendigvis gode nyheter for takhøyden i baksetet, men plassen for øvrig bør være god. Dette blir nemlig en stor bil, med rause utvendige mål.

Volkswagens ambisjon er å posisjonere den over dagens CC. Likevel er det nok grunn til å vente folkelig prisnivå. VW må ligge et godt stykke under rivalene fra blant annet Mercedes og Audi på pris hvis de skal klare å få volum på en bil som dette.

Lekker, men kan være potensiell tapsbombe

 Bred, lang og lav: Proporsjonene sladrer om at dette skal være en sporty bil. Bred, lang og lav: Proporsjonene sladrer om at dette skal være en sporty bil.

Firedørs-coupeer kan være virkelig mye bil for pengene