Dette er et kupp – på grunn av norske avgifter

Det ser ut som en helt vanlig Mercedes C-klasse stasjonsvogn, men det er det ikke. Den ladbare hybridutgaven kommer nå til Norge.
Det ser ut som en helt vanlig Mercedes C-klasse stasjonsvogn, men det er det ikke. Den ladbare hybridutgaven kommer nå til Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her får du sportsbilytelser til svært hyggelig pris.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ladbare hybrider er en av de viktigste trendene innen bilbransjen akkurat nå. Her får du på mange måter to biler i ett: Elbil for kortere avstander - og helt "vanlig" bil når du skal kjøre lengre.

Du kan lade batteripakken fra en helt vanlig stikkontakt. I tillegg lades batteriene opp når du kjører, blant annet ved å utnytte bremseenergien. Dermed blir gjennomsnittsforbruket svært hyggelig, særlig hvis du har mye småkjøring.

279 hestekrefter

Det samme blir utslippene, og det gjør at denne biltypen kommer gunstig gjennom det norske avgiftssystemet.

Et svært godt eksempel på det er nye Mercedes C-klasse plug in-hybrid, eller C 350 e som er det korrekte modellnavnet.

Her får du relativt rommelig familiebil med 2-liters bensinmotor og elmotor. Samlet ytelse er hele 279 hestekrefter og 600 nm. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t er i sportsbil-land: Nærmere bestemt 5,9 sekunder!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her kan du følge med på hva som foregår på teknologifronten.Her kan du følge med på hva som foregår på teknologifronten.

Du skal lete lenge etter et smartere bilkjøp enn dette

Velutstyrt

Når den nå lanseres i Norge, er det til en pris som virkelig vekker oppsikt. Mercedesen starter nemlig på 479.900 kroner i sedanversjon, stasjonsvogn koster 20.000 kroner mer.

I forhold til ytelsene er det usedvanlig mye bil for pengene. Vi snakker heller ikke ribbet utgave. Standardutstyret

inkluderer blant annet luftfjæring, automatgir og muligheten til å velge mellom Avantgarde- og Exclusive-eksteriør. I tillegg inkluderes «pre-heating»-systemet fra B-Klasse Electric Drive, som i praktisk fungerer som kupévarmer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne fyller du opp med både bensin og strøm - resultatet er seriøse ytelser, kombinert med lavt forbruk og lite utslipp.Denne fyller du opp med både bensin og strøm - resultatet er seriøse ytelser, kombinert med lavt forbruk og lite utslipp.

Her får du nesten elbil "på kjøpet"

Ti modeller på gang

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjennomsnittsforbruk er oppgitt til kun 0,21 liter per mil. Det bør absolutt være realistisk, men betinger at du har ganske mye småkjøring, og at du lader batteriene ofte. På langkjøring vil forbruket bli en god del høyere.

Bilen kan kjøre på ren elektrisk drift inntil 31 kilometer.

C-klasse som ladbar hybrid innleder en ny

storsatsing fra Mercedes. Ambisjonen er å ta en ledende rolle i dette segmentet. Innen to år skal Mercedes ha lansert hele ti ladbare hybridmodeller.

Voksende klasse

I dag er Mitsubishi Outlander PHEV bestselgeren innen denne klassen i Norge. Her var Mitsubishi tidlig ute, med det som er verdens første ladbare hybrid-SUV.

Blant de andre som satser for fullt på dette området er Volkswagen-konsernet. De har allerede lansert ladbare versjone av VW Golf og Audi A3. Til sommeren er det klart for en bil som virkelig kan komme til å selge mye: Nemlig VW Passat som ladbar hybrid.

En rekke andre bilprodusenter har også modeller i denne klassen på gang.

Nå skal storselgeren gå på strøm også

Mercedes C-klasse kommer nå som ladbar hybrid. Resultatet er svært mye bil for pengene.Mercedes C-klasse kommer nå som ladbar hybrid. Resultatet er svært mye bil for pengene.

LES OGSÅ: Nei, dette er ikke en vanlig Volvo