Sjekk hva Kristoffer (19) betalte for drømmebilen i USA

Sjekk hva Kristoffer (19) betalte for drømmebilen i USA
Sjekk hva Kristoffer (19) betalte for drømmebilen i USA
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nei, jeg er ikke noen «pappagutt».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Amerika. Bilens hjemland der mye av den motoriserte historien begynte.

Man kan si hva man vil om både frihetsgudinner, Coca-Cola, cowboyer, Apple og McDonalds, men for oss bilinteresserte har det liksom vært nettopp biler vi forbinder med det store kontinentet på den andre siden av Atlanteren.

Drømmen på «andre siden»

Svært mange av oss har gått med drømmen. Drømmen om å komme over på «riktig side» om så for en stakket stund, og kunne cruise inn i solnedgangen i en vakker, amerikansk bil.

Kanskje en kabriolet? Og gjerne en Ford Mustang - et av de største bilikonene som finnes. Der borte koster det jo heller ikke stort. Enten det er snakk om biler, hamburgere eller bensin.

Allikevel forblir det med drømmen for de fleste av oss. Men ikke for 19 år gamle Kristoffer Hermelink Langrind. Han gjorde nemlig alvor av drømmen.

Les også: Ford Mustang: Denne bilen skapte de reneste opptøyer

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kristoffer (19) fra Nesodden fikk ikke leie bil i USA - så da kjøpte han like godt en Ford Mustang.Kristoffer (19) fra Nesodden fikk ikke leie bil i USA - så da kjøpte han like godt en Ford Mustang.

Fikk ikke leie bil

Han og kjæresten Charlotte har tatt seg et friår for først å jobbe og spare penger, for så å gå på språkskole og å se seg litt om i USA i noen uker etter det igjen.

– Vi hadde først tenkt å leie bil for å komme rundt, men ettersom vi er såpass unge, var det faktisk ikke mulig. Man må være 21 år, forteller Kristoffer.

Så da ble det kjøp av bil i stedet for.

– Ja, det ble det. Alternativet hadde jo vært å fly - så det ble også vurdert. Men det er både ganske dyrt og ikke minst får man sett mye mer og har en helt annen frihet ved å kjøre selv. Så akkurat det valget var ganske enkelt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så egentlig etter en eldre modell - men så dukket denne 2007-modellen opp.Så egentlig etter en eldre modell - men så dukket denne 2007-modellen opp.

Så etter en klasikker

– Ettersom jeg er ganske bilinteressert, hadde jeg lyst på noe klassisk. Gjerne en Chevrolet Camaro, Dodge Challenger, Mustang fra 60-tallet eller en eldre Mercedes SL.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men disse vokser ikke akkurat på trær - selv her. Og med litt begrensede muligheter for å komme rundt og titte, ble bilsjappene i nærområdet saumfart. Uten veldig mye hell...

– Selv om jeg forklarte nøye hva jeg var ute etter, så ble jeg forsøkt påprakket både VW, Kia, Hyundai og det som verre var, sier Kristoffer og ser litt oppgitt ut.

Men som troll av eske dukket det opp en Ford Mustang kabriolet fra 2007. Så da ble det handel.

En franskmann var nettopp ferdig med sine studier og skulle kvitte seg med bilen før hjemreise.

– Prisen var relativt gunstig, så etter en litt nøye sjekk, slo jeg til på denne Mustangen, selv om den egentlig er litt for ny, forklarer Kristoffer og legger til at han er veldig fornøyd med bilen.

Les også: Ny Mustang; Pris i Sverige: 340.000,-. Pris i Norge: 1.120.000,-.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den ser ikke så aller verst ut med «hatten på» heller.Den ser ikke så aller verst ut med «hatten på» heller.

70.000 kroner, men har vært billigere

– Du sier gunstig pris - hva er det det?

– Omregnet i norske kroner, så betalte jeg rett over 70.000 for denne. Men tenk om dollarkursen hadde vært som den var for et par år siden - da hadde jeg fått den for 50.000 - det hadde vært noe, gliser Kristoffer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I Norge går disse for rundt 300.000 kroner, så det er penger å spare. Det er det også på bensin. Her koster det cirka to dollar for 1. gallon, Eller ca 15 kroner for nesten fire liter, sier en lykkelig Kristoffer. Som innrømmer at Ford Mustang alltid har vært en drømmebil.

– Går den bra, da?

– Helt greit. Det er ikke noe problem å legge igjen et par svarte larver på asfalten, men noe racerbil er det ikke. Det er vel mer en komfortabel cruiser enn en hardcore sportsbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Motoren er forresten en 4-liter V6 på 210 hk / 335 Nm.

Sommer, sol og cabriolet blir liksom aldri feilSommer, sol og cabriolet blir liksom aldri feil

V8 - bare for norske menn over 50 år

– Ååå - er det ikke V8-er?

– Nope - ikke i denne. Veldig mange har nettopp V6 av disse her borte. Det er stort sett norske menn på over 50 år mener at den MÅ være V8-er for å være Mustang. Og tro meg - jeg sjekket nettopp dette nøye før jeg kjøpte den, men det betyr faktisk lite her borte. Det sa flere forhandlere jeg var innom.

– Jeg tror amerikanerne hadde kjøpt den selv om det hadde vært 1,3-liter fra Toyota Corolla. De færreste bryr seg - bare det er Mustang. Det er det som er det viktigste og det går mange av dem her her borte.

– Den helt nye kommer jo forresten med bare fire sylindere nå også.

Les også: Ford Mustang II: Bilen som skuffet en hel verden

Artikkelen fortsetter under annonsen

Likhetstrekkene fra den klassiske 60-tallsmodellen er påtakelige - selv om denne er fra 2007.Likhetstrekkene fra den klassiske 60-tallsmodellen er påtakelige - selv om denne er fra 2007.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal kjøre flere tusen kilometer

– Det er særlig fargen og felgene som jeg synes var fint på denne. Dessuten er det jo litt greit med nyere bil også.

– Servostyring, el-kalesje, aircondition, servostyring og skivebremser, femtrinns automatgirkasse og og rett under 100.000 i kilometerstand, det er greit når vi skal kjøre fra California og helt over til Florida. Det er en reise på flere tusen kilometer og det er ikke sagt at man hadde fått dette utstyret - eller driftsikkerheten på en bil fra 60- eller 70-tallet. Så alt i alt er jeg vel fornøyd, slår han fast.

Men heller ikke kjøp er bare-bare. Det er både mange og snodige regler og ikke minst et ganske tungt byråkrati på andre siden av «dammen» også. At man både er ung, utenlandsk og ikke har fast adresse her, hjelper heller ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Til sammen ble de tre turer på «biltilsynet» og minst to og en halvtime i kø - hver gang.

Da det ganske frustrerende å måtte gå med uforrettet sak. Men det ordnet seg til slutt.

Pappagutt?

19 år, språkskole, ferie og Mustang kabriolet – mange synes kanskje at det er litt «pappagutt» over det hele, men det er ikke Kristoffer enig i.

– Nei, søren heller! Etter at jeg var ferdig med videregående skole i vår, har jeg stort sett jobbet tolvtimers dager for å spare penger til denne turen. Dessuten solgte jeg Mercedes E-klassen jeg hadde også, og det er de pengene som nå er lagt i denne bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Charlotte har også jobbet masse – ofte i helgene også. Så det er nesten feil å kalle det friår, sier han, og titter ømt på kjæresten.

– Men noe frimåneder er det i alle fall. For jobb blir det også etter hjemkomst og til høsten er det studier som gjelder igjen for begge to. Men først skal de - og Mustangen over til Florida.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ford Mustang 2015: Helt ny - og kommer til Norge

Fornøyde! Kristoffer og Charlotte på vei fra California til Florida i Mustang-caben. Hold på hatten, Charlotte.Fornøyde! Kristoffer og Charlotte på vei fra California til Florida i Mustang-caben. Hold på hatten, Charlotte.

Norge, sommer og Mustang?

– Og Mustangen - blir den med over til Norge?

– Det vet jeg ikke helt sikkert. Det er mulig jeg prøver å selge den igjen før hjemreise, men jeg skal også finregne litt på hva det vil koste å ta den med hjem. Men på grunn av den sterke dollarkursen er jeg langt fra sikker på om det lønner seg, avslutter Kristoffer.

Som innrømmer at god, norsk sommer og Mustang kabriolet også kunne vært en helt grei kombinasjon.