Dette er egentlig en varebil

Interiøret er både lekkert og praktisk. Her har du med deg alt du trenger for kortere – og lengre – turer.
Interiøret er både lekkert og praktisk. Her har du med deg alt du trenger for kortere – og lengre – turer.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men den er slett ikke som alle andre ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Campingbiler er svært populære i mange land, men her hjemme har de bare unntaksvis klart å oppnå særlig salg. Det har nok mye å gjøre med avgifter, som gjør disse bilene uforholdsmessig dyre.

Opp gjennom årene har det riktignok vært en del smutthull på dette området. Det siste var en regel om lavere avgift på campingbil enn personbil, så lenge campingbilen hadde like mange sitteplasser som soveplasser.

Gikk løs på Transit

Det førte til vi fikk campingversjoner av biler som Chrysler Voyager og Kia Carens. Samtidig har biler som VW Transporter og Merdedes Vito i mange år dannet utgangspunkt for kompakte og praktiske campingbiler.

Ford har imidlertid ikke gjort seg så sterkt gjeldende på dette området, men det gjør de til gjengjeld i andre land. I Storbritannia har campingbilene lenge hatt en høy standing, med en rekke selskaper som har spesialisert seg på å bygge om varebiler til små bobiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ett av dem er Wellhouse Leisure som i fjor gikk løs på nye Ford Transit Custom og laget en høyst beboelig utgave av den.

Saken fortsetter under bildet

Wellhouse legger vekt på at det skal være stilig også utenpå.Wellhouse legger vekt på at det skal være stilig også utenpå.


Les også: Stadig flere lar seg friste av bobil

Hevetak

Wellhouse Ford Terrier er navnet da, og selskapet leverer den i fire utgaver: Rosso, Bianco, Nero og Argento.

Wellhouse er kjent for å både lage ting som ser lekkert ut – og som er praktisk. Når man bygger campingbil av en såpass kompakt varebil, handler det naturligvis om å utnytte plassen best mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Wellhouse har brukt vinkelsliperen på taket og gitt bilen hevetak. Dermed får du ståhøyde og svært luftig følelse foran i bilen. Oppunder taket er det også plass til en dobbeltseng, smart hvis du liker å sove i høyden.

Les også: Helt i andre enden: Dette er Europas største

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildet

Baksete-benken kan skyves i lengderetningen, dermed får du et digert varerom bakerst når det trengs.Baksete-benken kan skyves i lengderetningen, dermed får du et digert varerom bakerst når det trengs.

Alt du trenger for tur

Hvis du heller liker å ligge lavt, er det bare å omdanne baksetet til seng. Selve setet kan også skyves i lengderetningen. Kjempesmart hvis du trenger å ha med deg mye bakerst, for eksempel et par-tre sykler.Forsetene er dreibare og har også et bord mellom seg, dermed kan fem personer sitte mot hverandre når det et tid for rastepause.

Ellers inneholder bilen naturligvis alt du trenger for å kunne være på tur. Her er det innebygget vask, dobbelt kokebluss, kjøleskap på 42 liter og også et lite toalett som skal være enkelt å bruke. Solcellepanel på taket sørger for strøm, når du er langt unna nærmeste stikkontakt.

Starter på 400.000,-

Bilen har også skyvedører på begge sider, noe som gjør den svært luftig når været tillater det. Som Wellhouse selv sier: Her kan du stå og lage mat inne i bilen, og samtidig føle at du står midt i naturen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utvendig har de tøffet opp Transit Customen med en rekke detaljer, der fargevalget går igjen en rekke steder.

I Storbritannia starter bilen på rundt 400.000 kroner. Her hjemme vil den nok bli adskillig dyrere, på grunn av avgiftene.Wellhouse har produksjonskapasitet på rundt 250 stykker i året, da går det for fullt hos den lille campingbilbyggeren utenfor Huddersfield i Yorkshire.

Les også: Sjekk hvorfor Ståle bare kom 57 meter med bobilen

Opp med taket og ut med markisen: Da blir det mye plass, selv om bilen er kompakt.Opp med taket og ut med markisen: Da blir det mye plass, selv om bilen er kompakt.