Gammel bil? Da kan du glemme å reise hit

De gamle bilene forurenser mest – dermed må de også lukes ut fra trafikken i Paris sentrum. Det mener i alle fall franske myndigheter som nå tar i bruk drastiske virkemidler for å få ned den lokale forurensningen. Foto: Scanpix.
De gamle bilene forurenser mest – dermed må de også lukes ut fra trafikken i Paris sentrum. Det mener i alle fall franske myndigheter som nå tar i bruk drastiske virkemidler for å få ned den lokale forurensningen. Foto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sterke virkemidler for å få ned forurensningen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Franske myndigheter er blant dem som nå går lengst for å få ned forurensningen fra biltrafikken.

Lenge ble diesel favorisert fremfor bensin i det franske markedet. Det er en medvirkende årsak til at hele 80 prosent av den franske bilparken går på diesel. Positivt i forhold til CO2-utslipp – men ikke bra for utslipp av nitrogenoksider, NOX, som særlig er et problem i storbyene.

Dette har det blitt stadig økende fokus på de siste årene, og nå tar man grep i Frankrike.

Nektes adgang

Én ting er at avgiften på diesel skal opp. Det skal også bli dyrere å eie dieselbiler, særlig eldre eksemplarer av arten. Og nå skal det også bli vanskeligere å bruke disse bilene.

Det starter i Paris, der en rekke restriksjoner blir innført fra sommeren av.

Alle personbiler registrert før 31. desember 1996, samt varebiler og lette lastebiler registrert før 30 september 1997, nektes da adgang til de sentrale delene av Paris.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbudet gjelder også busser og lastebiler, registrert før 30. september 2001.

Les også: Partikkelfilter kan koste deg mange tusenlapper

Blir vraket

Og dette er bare starten. Planen skal være å stramme inn ytterligere, fram mot 2020.

Da skal sentrum av Paris stenges for de fleste kjøretøyer. De eneste som slipper unna (og inn), er personbiler registrert etter 2011, og motorsykler registrert etter juli 2015.

Det er ventet at dette vil føre til vraking av rundt tre millioner biler over de neste fem årene.

Les også: Bil-toppsjef mener teknologien ikke er god for å lage elbil

Flere incentiver

Her vil myndighetene også gå inn med en rekke insentiver, for å få faset ut de gamle bilene kjapt.

Blant annet er det snakk om betydelige summer til de som bytter ut eldre dieselbil og erstatter dem med elbil.

Det er ventet at dette programmet kan gi en solid opptur for de franske bilprodusentene, som står klare for å tilby biler som passer til myndighetenes ønsker.

Les også: Vil sponse elbilkjøpere med 86.000 kroner