Her er SUV-en som spiser sportsbiler til frokost!

Du skal være realtivt styling-avert om du ikke synes denne bilen er rimelig beintøff! Men det morsomste er det som er gjort under panseret ...
Du skal være realtivt styling-avert om du ikke synes denne bilen er rimelig beintøff! Men det morsomste er det som er gjort under panseret ...
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du vil ikke tro hvilke krefter som bor i denne BMWen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW er kjent for å lage biler som har gode kjøreegenskaper, og om du bestiller en M-modell får du også grisevilt mye krefter.

Nye X5 solgte rekordbra i Norge i fjor, og i år kommer den i M-versjon. Da får den 575 hk. Nok til å sende den digre SUVen fra 0-100 km/t på bare 4,2 sekunder. Det er raskere enn BMW M5!

Du kan med andre ord trygt slå fast at det ikke er noen sinke, hverken i trafikken eller på bane.

Men, den blir likevel grundig satt på plass av bilen vi omtaler her. Nemlig en X5! Ja, nærmere bestemt en X5 Manhart MHX5 750.

Brukt BMW X5? Les vår kjøpeguide på forrige generasjon X5

1.0000 nm!

Hvis du tror 750 har noe som helst med effekten i bilen å gjøre, så har du helt rett. Tuning- og stylingfirmaet Manhart har altså tryllet under panseret, og sørget for å øke effekten med 175 hk. Og dreiemomentet er boostet opp fra fra før imponerende 750 til 1.000 nm.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og når vi snakker firesifrede tall på dreiemomentet, da begynner det å bli skikkelig hårete!

Det er omtrent nok å tenke tanken på å berøre gasspedalen, så akselererer du ut av lyskrysset raskere enn en politiker skifter mening.

Les også: Her er en norsk-bygd X5 med superkrefter!

Karbon - og atter karbon

Når er det altså slik at BMW gjør sine saker vel, når det kommer til kjøreegenskaper. Ikke minst på M-bilene sine. Her har derfor ikke Manhart hatt behov for å gjøre de helt store grepene.

Men for at bilen skal skille seg litt ut i den voldsomme mengden av andre X5 M-er der ute, har de sørget for et stylingkit. Og det må vi si kler bilen veldig bra. Ikke alt for prangende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Foran er det spoilerleppe i karbon, speilhusene er også i karbon, det er ventilasjon på panseret, som naturligvis er i, ja du gjettet det, karbon. Det samme materialet er også brukt på diffusoren bak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Felgene er av typen "enorme", det vil si 23", sorte med doble eiker.

Les også: Hvor billig får jeg en bra X5?

Verdens raskeste

Innvendig er det også gjort noen justeringer. Blant annet er det noen ganske ekstreme seter.

Nå tørster du sikkert etter å høre mer om hvilke ytelser denne SUV-bomben har å by på. Der kan vi imidlertid ikke hjelpe deg. Det er nemlig ikke frigjort informasjon om det enda.

Joda, det ser ganske bad ass ut bakfra også ...

Joda, det ser ganske bad ass ut bakfra også ...

Men det vi kan si, er at denne typen effekt, bør kunne gi en tid som sniker seg under 4 sekunder fra 0-100 km/t. Om det stemmer, snakker vi fort om verdens raskeste SUV.

Les også: BMW X5: Tre ting du ikke visste

Pris

Det neste spørsmålet du sitter med, dreier seg sikkert om pris. For det kan jo hende at bankkontoen er noe berørt etter kjøpet av en X5 M. Dessverre kan vi ikke si noe om det heller. Manhart har nemlig ikke prissatt denne styling- og tuning-pakken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis vi skal spå noe om dette også, vil du nok måtte regne med minst 400.000-500.000 kroner bare i styling og tuning, i tillegg kommer avgiftsøkningen i forbindelse med de 175 ekstra hestekreftene.

Kort oppsummert: Hvis du må spørre, så har du ikke råd! Men det er jo moro å drømme da ...

Les også: BMW kan også være bruktbilen fra Helvete