Se så billig råskinnet er blitt

Har du denne bilen i oppkjørselen kan du glede deg til enhver tur til butikken! Faksimile fra finn.no.
Har du denne bilen i oppkjørselen kan du glede deg til enhver tur til butikken! Faksimile fra finn.no.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikonisk sportsbil - nå er den oppnåelig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er mange som har sittet storøyd og fulgt med på World Rally Championship (WRC) – der de blant annet har sett Tommi Mäkinen dundre rundt i en Mitsubishi Lancer Evolution.

Den finske rallylegenden var uslåelig i årene fra 1996-1999. Og i hele denne perioden var han sjåfør for Mitsubishi.

Han var derfor sterkt delaktig i å gjøre Lancer Evolution-modellene svært så ettertraktet.

Dette er biler som er kjent for svært god og avansert firehjulsdrift, råsterke motorer og sylskarpe kjøreegenskaper.

Men nye koster slike biler flesk. Derfor har vi tatt en runde på bruktmarkedet, og sannelig, her kan du virkelig få mye gatelovlig rallybil for pengene!

Les også: Siste sjanse til å skaffe seg en ekte bilklassiker

Ikke tilpasset norske avgifter

Opprinnelig var de spreke EVO-modellene kun ment for det japanske hjemmemarkedet.

De første "offisielle" eksemplarene kom til Norge i mars 2004. Da snakker vi om Evo VIII. Det året ble det registrert 16 eksemplarer på norske skilter, og det skulle ikke stoppe der. Toppåret ble 2006, da ble det registrert 18 EVO IX.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så ble det klart for en lang pause på det norske markedet.

Men allerede på 90-tallet var det nok av de som hentet inn Evo-modeller "bakveien" – via gråimport. Og særlig i gatebil-miljøene har Evo-modellene til Mitsubishi en helt spesiell standing.

Klikk her for å se hele annonsen

Vingen er ikke til pynt ...

Bilen vi har funnet er fra Mäkinens gullalder – nemlig 1998.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den er hvit, har naturligvis full WRC-styling, inkludert den karakteristiske vingen bak og rally-fangeren foran.

Ja, og for ordens skyld, vingen bak er der ikke til pynt. Den trengs, hvis du begynner å utforske hvilke ytelser denne kraftpakken har å by på ...

Den har tilbakelagt overkommelige 127.000 kilometer, og virker å være tatt hånd om av entusiaster.

Prisen? Jo, den er drøyt 200.000 kroner.

Les også: Lancer EVO eller Imprezia WRX STi?

Rask med stor R

For denne summen får du altså en helt ok familiebil, med fullverdige bakseter og greit bagasjerom, men med nesten 300 hk og et av bilverdens mest avansert firehjulsdrift-systemer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Snakk om hyggelig kompromiss, for de som liker å tenke littt utenfor "vanlig familiebil"-boksen!

Ytelsene er til å få vann i munnen av. 0-100 km/t er unnagjort på rundt 5 sekunder. Og det fine er at denne bilen lar deg utnytte kreftene også på vinterføre.

2-liters turbo-motoren er omtrent nøyaktig den samme som ble brukt i rallybilene i WRC-sirkuset, og den tåler en hel del juling.

Men vi ville vært litt forsiktige med å kjøpe biler som er blitt tunet. Denne går mer enn godt nok uten at noen skal begynne å fikle med ytelsene ...

Les om Mitsubishi Lancer i Brooms bruktbilguide her

Tommi Mäkinen sin Mitsubishi Lancer Evolution 5.

Tommi Mäkinen sin Mitsubishi Lancer Evolution 5.

Rått utseende

Vi synes for øvrig at dette karosseriert er det tøffeste av Evolution-modellene. Akkurat så hårete og utagerende som det skal være.

Artikkelen fortsetter under annonsen

"Vår" bil kommer rett fra storservice, og har i følge selger fått svært god oppfølging.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal du kjøpe en slik bil, må du imidlertid ta en tur og undersøke selv. Og gjerne få noen som er bilkyndige til å være med, hvis du ikke er så stødig selv. Disse bilene er nesten uten unntak kjørt hardt. Og selv om de tåler veldig mye, er det greit å sjekke at den ikke er helt brukt opp.

Les også: Her er de villeste vingene i bilverden

Gjør det!

Hva du må se opp for? Tja, teknisk sett skal dette være solide saker. Men som nevnt, biler som har blitt pumpet opp med ekstra effekt ville vi vært forsiktige med. Uansett er en NAF-test alltid lurt.

Du må også påregne en del høye drivstoff-regninger. Forbruket er naturligvis ikke helt på nivå med en tresylindret dieselmotor, for å si det sånn.

Forsikringen kan være en utfordring. Sjekk flere steder, for plutselig er det noen som har gode priser på slike "ukurante" biler.

Men egentlig har vi bare ett råd til deg som lurer på å slå til: GJØR DET!

Les også: Tor-Erik har en av landets råeste familiebiler