Salget av dieselbiler går kraftig ned

Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Salget av dieselbiler går kraftig ned. I hovedstadsområdet har salget gått ned 43 prosent hittil i januar, sammenlignet med samme periode i fjor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Man kan ikke se bort ifra at det som er kommet fram i mediene om eventuelle begrensninger i bruk av dieselbiler i de store byene er en medvirkende årsak, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) til NRK.

Han sier folk først og fremst i større grad velger en klima- og miljøvennlig bil i form av elbil eller hybridbil.

– Det kan ha noe å gjøre med at denne typen biler har blitt mer konkurransedyktige, sier Thorsen.

Salget av nye dieselbiler har i flere år sunket. I fjor ble det solgt til 70.000 dieselbiler – en nedgang på 5.000 fra 2013.

Sammenligner man årets januardager med fjorårets er det en nedgang i bilsalget generelt på 8 prosent. For nye dieselbiler er nedgangen på 20,8 prosent.

Tirsdag skrev VG at dieselbiler kan få kjøreforbud i deler av Oslo allerede neste vinter på dager med helsefarlig høy luftforurensning.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyre og Ap bekreftet overfor avisen at de vil støtte et forslag fra Venstre om lovendring slik at kommunene selv kan regulere dette.

– Får vi hjemmel til å etablere lavutslippssoner, så kan det være på plass allerede neste vinter. Da er det aktuelt å stenge Oslo sentrum for dieselbiler innenfor Ring 2, eventuelt Ring 1, og samtidig øke kapasiteten kraftig på kollektivtransport, sier byrådslederen i Oslo, Stian Berger Røsland (H)