Disse bilmerkene lo vi av – nå setter de rekorder

For første gang på sju år er det økning i personbilsalget på det europeiske markedet. Her er de to merkene som leder an: Skoda (til venstre) og Dacia (til høyre).
For første gang på sju år er det økning i personbilsalget på det europeiske markedet. Her er de to merkene som leder an: Skoda (til venstre) og Dacia (til høyre).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Leder an når bilsalget i Europa øker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fjoråret ble det beste for bilsalg i Norge siden 1986. Til sammen rullet det 144.000 nye personbiler ut på norske veier i 2014.

Men det er ikke bare her hjemme det går unna. Også i Europa ble det plusstall i fjor, etter sju år med nedgang.

Ettervirkningene av finanskrisen har virkelig preget salget av nye biler i mange år, særlig er det landene sør i Europa som har fått merke det.

Gode rabatter

Nå kan det altså se ut som det snur. Flere land har brukt økonomiske insentiver for å få fart på bilsalget. Samtidig har en rekke bilprodusenter vært rause med rabattene, for å få fart på salget.

Til sammen kan EU- og EØS-landene notere seg for en økning på fem prosent i forhold til 2013.

Det totale salget endte på 13 millioner personbiler. Og her ser vi også noen klare tendenser på hva vi velger.

Store rabatter: Sponser bilkjøperne med mange tusenlapper

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lavpris-suksess

Generelt har premiummerkene økt sine markedsandeler de senere årene. Men de som økte mest i fjor, var de rimeligste bilmerkene.

Det er det i første rekke to konserner som kan glede seg over. Hos Renault tyder mer og mer på at det var et veldig smart grep å kjøpe rumenske Dacia for noen år tilbake – og bygge opp dette som et eget lavprismerke.

Dacia var mest kjent for å lisensprodusere Renaulter med tvilsom kvalitet og hele satsingen ble i starten dømt nord og ned av mange. Men Dacia har virkelig overbevist de siste årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dacia-salget i Europa økte med hele 23 prosent i fjor. Her er det SUV-en Duster og småbilen Sandero som leder an.

Kompakt-SUV-en Duster er en stor suksess for Dacia.

Kompakt-SUV-en Duster er en stor suksess for Dacia.

Derfor er Duster et av de mest fornuftige bilkjøpene du kan gjøre

Vitsene forstummet

Pilene peker også kraftig oppover for Skoda. Historien her ligner mye på det som har skjedd med Dacia.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Volkswagen tok over Skoda på 1990-tallet, var merket nesten mer kjent for å bli vitset med - enn for å produsere biler. Men langsiktig satsing har virkelig gitt resultater. Skoda er på full fart opp i mange markeder, i Europa ble det salgsøkning på hele 14 prosent i fjor. Skoda passerte også for første gang en million solgte biler på verdensbasis.

På vei ut

Den store taperen i Europa i fjor, ble Chevrolet. Da snakker vi den koreanske delen av merket, som ble til etter at eierselskapet General Motors (GM) tok over Daewoo.

Her ble det en nedgang i salget på hele 73 prosent i fjor. Det kommer imidlertid ikke som noen stor overraskelse. GM har nemlig bestemt å trekke Chevrolet helt ut av det europeiske markedet.

Offisielt skal dette skje ved utgangen av 2015, men i praksis er merket temmelig sluttsolgt i vår del av verden nå.

Forsvinner fra Norge - importøren visste ingen ting

Skoda-salget kommer høyst sannsynligvis til å vokse videre i 2015. Dette er nye Fabia som akkurat er lansert, senere i år kommer også storbilen Superb i helt ny utgave.

Skoda-salget kommer høyst sannsynligvis til å vokse videre i 2015. Dette er nye Fabia som akkurat er lansert, senere i år kommer også storbilen Superb i helt ny utgave.

LES OGSÅ: Her er bilmerket som øker mest i Norge