Volvos nye flaggskip er forsinket

Helt nye Volvo XC 90 er en bil mange har ventet på. Nå må de vente enda litt til.
Helt nye Volvo XC 90 er en bil mange har ventet på. Nå må de vente enda litt til.
Artikkelen fortsetter under annonsen

400 nordmenn må belage seg på ekstra ventetid.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Andre generasjon av Volvos store SUV, XC90, kommer hele 13 år etter at forgjengeren debuterte. Volvo har altså brukt lang tid på denne bilen. Det er ikke tilfeldig. Dette er nemlig en svært viktig modell for Volvo.

Nye XC90 ble vist for verdenspressen første gang i august i fjor. Produksjonen skulle starte i månedsskiftet januar/februar i år. De første kundene skulle med stolthet sette helt nye Volvo XC90 i sin egen garasje i mars.

Gamle XC90 skal leve videre - i Kina

Akkurat som forgjengeren er den nye Volvo XC90 en bil mange norske familier drømmer om

Akkurat som forgjengeren er den nye Volvo XC90 en bil mange norske familier drømmer om

Den "hotteste" på påskefjellet?

Mye tydet på at dette skulle bli den hotteste på påskefjellet i 2015.

Slik blir det imidlertid ikke. Denne "seieren" tilfaller nå kanskje den nye BMW X6?

På grunn av logistikk-problemer må potensielle kunder vente enda en stund før de kan sette seg bak rattet i nye XC90. Nå snakkes det om mai måned, istedet for mars.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal lage 50.000 XC90 i år

- Produksjonsstarten for XC90 i uke 5 ligger fast, det gjør også planen om å produsere 50.000 biler i 2015.

Tidsplanen for XC90 til Norge er imidlertid litt forskjøvet, derfor er mai kommet som ny tid for leveranse av biler hit til landet. Mars var et tidsestimat i en tidlig fase av prosjektet.

Det forteller Rune Gutteberg Hansen som er PR- og informasjonssjef i Volvo Norge til Broom. Han legger til:

- Det er logistikk-årsaker til denne forsinkelsen. Det er ikke uvanlig ved introduksjonen av en helt ny modell, på en helt ny produksjonsplattform. Vi håper på forståelse fra kundene våre, legger han til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spenningen rundt nykommeren er imidlertid stor. Dette er akkurat som forgjengeren en romslig og trygg bil mange både drømmer om – og ønsker seg.

Volvo-SUVen blir 150.000 kroner billigere

400 nordmenn har kjøpt – usett

- Interessen i Norge har vært over all forventning. Til nå har vi solgt mer enn 400 eksemplarer, og vi er svært godt fornøyd med mottakelsen hos kundene våre, sier Gutteberg Hansen videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- De aller fleste av de som har bestilt bilen har ikke sett den i virkeligheten – kun via bilder og medieomtale, og ingen har prøvekjørt den.

Det sier sitt om interessen for nye XC90, avslutter PR- og informasjonssjefen.

Broom skal til Spania og kjøre den nye Volvo XC90 i midten av februar. Du kan selvfølgelig lese vår test av bilen rett i etterkant av det.

Volvo-sjefen: Her får vi bare én sjanse!