BMWs billigste blir ny

ENDRINGER: Fronten på BMW 1-serie etter faceliften ser mye bedre ut enn en gamle. Smalere lykter og bredere nyrer i grillen er blant de viktigste grepene. Her er den nye modellen også utstyrt med M-pakke – med blant annet mer sporty frontfanger med større luftinntak, M-felger og sideskjørt.
ENDRINGER: Fronten på BMW 1-serie etter faceliften ser mye bedre ut enn en gamle. Smalere lykter og bredere nyrer i grillen er blant de viktigste grepene. Her er den nye modellen også utstyrt med M-pakke – med blant annet mer sporty frontfanger med større luftinntak, M-felger og sideskjørt.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her har mange vært kritiske.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW gjør det meste riktig om dagen, når det gjelder design. De lager rett og slett mange modeller det er hyggelig å hvile øynene på.

Men ett unntak har vært 1-serien. Den har ikke fått samme positive mottakelse som mange av de andre modellene. Og undertegnede skrev etter testen av denne bilen at det i hovedsak er fronten som er problemet. Nærmere bestemt formen og størrelsen på frontlyktene og grillen.

Nå har BMW gitt den en real facelift – og sjelden har vel akkurat det ordet passet bedre. For her snakker vi om en ansiktsløftning som virkelig var på sin plass. Resultatet ser du på bildene her.

Les også: Les vår test av BMWs "stygge andunge"

Slik så 1-serien ut før faceliften.Slik så 1-serien ut før faceliften.

Fikk det vi ba om

Det er hyggelig å registrere at nettopp de to viktigste ankepunktene vi hang oss opp i, er blitt tatt hånd om. Frontlyktene er fortsatt store, men smalere og mer i tråd med resten av BMW-modellene. Grillen er også blitt redesignet, noe som bidrar til at proporsjonene blir mer balansert og utseendet mer sportslig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bak er det også nye lykter. Og mens hovedlyktene er blitt smalere og mindre, er baklyktene blitt større – og strekker seg nå helt inn i bakluka. Også dette synes vi er et vellykket grep.

Den nye 1-serien ser rett og slett ut slik vi gjerne skulle sett den fra starten!

At BMW også har tatt konsekvensene av kritikken viser også selve faceliften. For her er det større endringer enn vi er vant med når en modell får midtlivsoppdateringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 BMW 1-serie blir ny i april. Her er den nye fronten, som blir langt mer sporty enn dagens utgave, selv uten M-pakken. BMW 1-serie blir ny i april. Her er den nye fronten, som blir langt mer sporty enn dagens utgave, selv uten M-pakken.

Les også: Denne bilen ødelegger frisyren din

Lavere forbruk

1-serien er kanskje minstemann i familien, men det er en svært viktig modell likevel. BMW var tidlig ute blant premiummerkene med å få på plass en konkurrent i Golf-klassen. det skjedde for over 10 år siden. På den tiden har de solgt nesten to millioner eksemplarer verden over.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hekken før faceliften.Hekken før faceliften.

Den nye modellen lanseres i april i år. Da kommer også en helt ny generasjon motorer med tre- og fire sylindre, som basert på BMW sin EfficientDynamics-teknologi gir redusert forbruk og utslipp.

Nye 116d EfficientDynamics Edition vil ha et blandet forbruk på kun 0,34l/mil, med et Co2-utslipp på 89 gram.

Som før blir det naturligvis både tre- og fem dører, og mulighet for firehjulsdrift.

Det blir også ulike design- og utstyrspakker. Men som vanlig synes vi det er M-pakken som kler bilen best.

Les også: BMW 1-serie: Minstemann er blitt voksen

 Den nye hekken er også mer i tråd med resten av BMW-sortimentet nå. Den nye hekken er også mer i tråd med resten av BMW-sortimentet nå.

- Viktig modell

120d med xDrive firehjulstrekk vil for første gang være tilgjengelig med BMW sin nye 8 trinns automatgirkasse, som også er standard.

- Den nye modellen blir en viktig bidragsyter til BMWs videre vekst i Norge, sier markeds- og kommunikasjonssjef i BMW Norge, Christian Gottschalk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utvalget av assistentsystemer og oppkoblinger som kan velges innenfor BMW Connected Drive er klasseledende. Radarbasert cruisekontroll med stop & og-funksjon er nå tilgjengelig sammen med siste generasjon parkeringsassistent, kamerabasert Driving Assistant, ryggekamera og fartsgrenseanviser.

 Innvendig er det ikke så veldig mye nytt. Men her var det da også veldig bra fra før ... Innvendig er det ikke så veldig mye nytt. Men her var det da også veldig bra fra før ...

Alle modeller vil ha SIM-kort integrert som muliggjør onlinetilkobling dersom man velger navigasjonssystemet Professional. Da vil man også få tilgang til gratis online oppdatering av kartverket i navigasjonen via mobilen de første tre årene.

Les også: Dette er Norges mest populære bruktbil