Så billig blir Teslas nye storselger

Tesla Model S er en storselger allerede. Men det er først når Model 3 kommer, at Tesla virkelig kan få opp volumet. Den fjerde modellen i Tesla-sortimentet skal vises neste år. ILLUSTRASJONSFOTO.
Tesla Model S er en storselger allerede. Men det er først når Model 3 kommer, at Tesla virkelig kan få opp volumet. Den fjerde modellen i Tesla-sortimentet skal vises neste år. ILLUSTRASJONSFOTO.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå skal de virkelig selge biler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Akkurat nå er det mange som går rundt og venter utålmodig på å få sin splitter nye Tesla Model S Dual Drive. Den første elbilen med 4x4 og opptil 700 hk.

Etterhvert kommer også Tesla med en større og litt dyrere modell – nemlig SUVen Model X.

Men så, etter det, er det duket for en mer folkelig modell. Og det er dette som skal bli merkets volummodell. Den ble først ble omtalt som Model E, og senere omdøpt til Model 3 (III). Og nå har Tesla-sjefen selv, Elon Musk, sluppet informasjon om prisen.

Les også: Teslas super-SUV blir forsinket

Halv pris

Musk har hele tiden uttalt at målet har vært å lage en elbil som er oppnåelig for mange. En bil som skal kunne selge i langt større kvantum enn Model S. Det er bare i Norge, med vårt svært hyggelige avgiftssystem for elbiler, at dette er en bil som selges over en lav sko.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I alle andre land er Tesla en kostbare premiumbil som er forbeholdt de med ekstra god råd.

I Norge koster den billigste Model S-en drøyt 500.000 kroner. Det er med 60 kWt-batteri, som gir en rekkevidde på 390 kilometer og 0-100 km/t på 6,2 sekunder.

Model 3 blir langt rimeligere. Den skal ifølge Musk koste 35.000 dollar i USA. Med dagens kurs, tilsvarer det rundt 270.000 kroner. Med andre ord, nesten halv pris.

Les også: Tesla lover ny modell - til halv pris

Mer kompakt

Den fjerde modellen i rekken, etter Roadster, Model S og Model X, vil bli en sedan. Model S sammenlignes gjerne i størrelse med BMW 5-serie og Audi A6 – mens Model 3 vil bli på størrelsen med BMW 3-serie og Audi A4.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Planen er at den skal vises neste år. Men produksjonen starter først i 2017.

Det er med andre ord mye som tyder på at denne står i fare for å gå glipp av en god del av fordelene dagens elbiler nyter godt av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Tesla Model S: Neida - den er ikke perfekt

Særegent design

Når det gjelder design, har Musk uttalt at det Model 3 skal bli en bil som skiller seg fra andre biler. Det vil i tilfelle si at den neppe bygger alt for mye på det relativt tradisjonelle designet på Model S.

Rekkevidde og effekt har vi heller ikke så mye kunnskap om enda. Det har vært snakk om rundt 320 kilometer – men det blir nok noen ulike varianter her, på samme måte som Model S/X. Uansett vil den nok slå de fleste andre på markedet når det kommer til rekkevidde.

Les også: Tesla Model X: Ser du hva som mangler her?

Prisene holder seg

I fjor ble det registrert over 4.000 Teslar i Norge – og det har vært stor pågang både på Model X og nye Model S med 4x4.

Det eneste stedet du kan håpe på å finne en Tesla til under en halv million kroner nå, er på bruktmarkedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kan bli den nye elbil-bestselgeren

Der ligger det i skrivende stund 120 biler til salgs. De billigste starter på 495.000.

Hvis du ønsker deg en Performance-modell, den med over 400 hk, starter prisene på like over 600.000 kroner.

Det betyr at prisene holder seg rimelig bra, selv om det ble spådd et ganske kraft prisfall i forbindelse med lanseringen av Dual Drive-modellen.

Les også: Dette er bilmerket som øker mest i Norge