Rekordmange nordmenn kjøpte drømmebilen

Nye S-klasse er en drømmebil - som koster mye penger. Men det er tydeligvis mange nordmenn som har god råd, for salget av denne bilen er bedre enn noen gang.
Nye S-klasse er en drømmebil - som koster mye penger. Men det er tydeligvis mange nordmenn som har god råd, for salget av denne bilen er bedre enn noen gang.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flaggskipet til Mercedes selger som aldri før.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

2014 går inn i historiebøkene som et av de beste salgsårene på nybil her i Norge noen gang. Og det er tydelig at økonomien er bra hos mange, for premiummerkene selger som aldri før.

Mye av dette skyldes at Mercedes, Audi og BMW nå har lansert kompakte og rimeligere modeller enn de hadde tidligere. Alle tre er inne i Topp 10-merke-statistikken for 2014.

Men det er ikke en av de mest solgte av Meredes-modellene vi snakker om denne gangen. Og langt ifra den billigste. Direktørbilen S-klasse har nemlig en startpris på knappe millionen.

Likevel har den satt salgsrekord. Nøyaktig 100 nordmenn valgte i fjor å investere i en S-klasse.

Les også: Her er den nye sjefen blant direktørbilene

Mann over 45 år

- Det er fantastiske tall. Det er godt moment på S-Klasse nå og vi tror den nye vil skape mange nye lojale kunder, sier Christoffer Nøkleby som er kommunikasjonsdirektør for Mercedes-Benz personbil Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hva er en typisk kunde på S-klasse?

- Hvis jeg skal forsøke å gi et bilde av S-klasse-kjøperen så er det

en velholden mann, ofte eier av eget firma – i alderen 45 år og oppover. Han har langt mer kunnskap om bil enn en vanlige premiumbil-kunde, og har bestemt seg for at S-Klasse er «hans bil». Han setter pris på at bilen representerer det beste som finnes og kombinerer komfort, kraft og kjøreegenskaper, samtidig som den er en relativt diskret bil, sier Nøkleby.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Fant Mercedes til 70 mill. hos høgger´n

Lange tradisjoner

S-klasse er på mange måter nestoren i sin klasse, og eventyret startet så langt tilbake som i 1954. Den har lange dessuten tradisjoner for å introdusere innovasjoner på utstyrssiden.

I baksetet på en S-klasse er det naturligvis luksus i overflod.

I baksetet på en S-klasse er det naturligvis luksus i overflod.

Og da de lanserte dagens generasjon i 2013 - var de ikke i det beskjedne humøret. Mercedes påsto ganske enkelt at de hadde laget verdens beste bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Basert på våre tester av bilen, må vi tilstå at det de særdeles høye ambisjonene merkes godt. Dette er i alle fall en av verdens beste biler.

Les vårt inntrykk etter lanseringen av S-klasse i Canada her

Kommunikasjonsdirektør Christoffer Nøkleby kan fornøyd konstatere at salget av nye Mercedes S-klasse var rekordhøyt i fjor.

Kommunikasjonsdirektør Christoffer Nøkleby kan fornøyd konstatere at salget av nye Mercedes S-klasse var rekordhøyt i fjor.

Under millionen

Med et helt nytt design, nye motorer og ikke minst mye nytt utstyr, mener vi den er best i klassen. Og da snakker vi om et selskap som omfatter andre flaggskip som BMW 7-serie og Audi A8.

En annen viktig forklaring på det gode salget er de nye motorene. For dagens modell er nemlig tilgjengelig med en innstegsmodell på "bare" 204 hk. Det gjør noe med prisen. Plutselig ble en S-klasse tilgjengelig for (såvidt) under en million.

Etterhvert kom den også i hybridversjon - som ytterligere senker listen. Startprisen på denne er 900.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: 190E: Mercedesen mange fikk råd til

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fantasien som setter grenser

Men for all del, du kan fint klare å svi av både det dobbelte - og nesten det tredobbelte - om du skulle ha behov og midler til det.

Stemningsbelysning hører med når du skal ha bil i denne prisklassen. Og fargevalget er som regnbuen ...

Stemningsbelysning hører med når du skal ha bil i denne prisklassen. Og fargevalget er som regnbuen

S600 i lang versjon har nemlig en startpris på 2,2 millioner kroner. Og listen over tilgjengelig ekstraustyr på S-klasse er det nesten bare kjøperens fantasi som setter grenser for.

Helt på tampen av året kom den også en egen Coupe-utgave. Den kommer imidlertid IKKE med nedtunet dieselmotor på drøyt 200 hk - men starter i stedet med en imponerende sterk V8-er på 456 hk. Prisen starter på denne starter på 1,79 millioner kroner ...

I Norge har det vært overraskende stor interesse for denne modellen også. Så S-klasse har tydeligvis truffet godt - også i Jantelovens hjemland ...

Les også: Mercedes-SUVen du kan skremme naboen med