Audi med spesialmodell til norske kunder

Audis familiebil A6 har nettopp fått en facelift. For å møte konkurransen fra BMW og Mercedes har en også laget en spesiell modell for det norske markedet. A6 sedan, Avant og Allroad (bildet) med 211 hk dieselmotor, automatgir, quattro og mye  utstyr leveres til spesialpris.
Audis familiebil A6 har nettopp fått en facelift. For å møte konkurransen fra BMW og Mercedes har en også laget en spesiell modell for det norske markedet. A6 sedan, Avant og Allroad (bildet) med 211 hk dieselmotor, automatgir, quattro og mye utstyr leveres til spesialpris.
Artikkelen fortsetter under annonsen

400 har bestilt nye A6.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I år har BMW overtatt tronen som den mestselgende av de tre tyske premiummerkene i Norge - og dermed gått forbi Audi. Mercedes ligger på tredjeplass.

Noe av forklaringen på BMWs suksess i 2014 har vært salget av elbilen i3. Audi har ingen elbil i sitt modellutvalg. Men også om en ser bort ifra i3 - er det BMW som er mest solgt.

En av de populære modellene er familiebilen 5-serie. Den har fått en facelift - og er nå tilgjengelig med firehjulsdriftsystemet xDrive allerede fra 520d med 163 hk.

Audi på sin side tilbyr først quattro i A6 om du bestiller med 3-liters dieselmotor på 211 hk.

Skreddersøm for Norge

Men nå vil Audi ta opp kampen om familiebilkundene. Nylig kom de med facelift av dagens A6. I den forbindelse har de kommet opp med en spesialmodell for det norske markedet, basert på A6 Limousine, A6 Avant og A6 Allroad. Alle med 3-liters dieselmotor på 211 hk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse blir spekket med typisk utstyr som kundene i dette segmentet ønsker, som automatgir, adaptiv cruise control, navigasjon, S-line-pakke (ikke på Allroad), sportsseter i skinn/alcantara, sportsunderstell og nøkkelfri start/inngang.

Les også: A6 quattro: Se så billig den er blitt!

Sparer 70.000 kroner

- Den samlede verdien på utstyrspakken er 91.160 kroner - men kunden betaler 21.000. Dermed kommer for eksempel denne spesialutgaven av A6 Avant på 700.000 kroner. Det mener vi er en svært konkurransedyktig pris - og interessen har også vært veldig bra, sier informasjonssjef hos Audi, Marius Tegneby.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Av de 400 bestillingene som ligger inne på A6 med facelift - er storparten på den spesialsydde "Norges-modellen".

Les også: Denne familiebilen bør du styre unna

4x4 til lavere pris

Hvis en sammenligner prisen, vil likevel A6 være betydelig dyrere enn 520 da xDrive. Den har en 2-liters motor på 163 hk i kombinasjon med automatgir - som i sedanutgave starter på 535.400 kroner. Stasjonsvogna med samme motor starter på 580.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi A6 med 3-liters V6, quattro, 204 hk og automat starter på 571.4000 kroner som sedan - og 635.000 kroner som stasjonsvogn.

Tegneby bekrefter ikke at det ligger konkrete planer om å gjøre A6 tilgjengelig med firehjulsdrift i kombinasjon med en av de mindre motorene, slik at startprisen senkes. Men vi har god tro på at det vil skje.

- Vent og se, avslutter en litt kryptisk Tegneby.

Les også: Test av Audi A6 qauttro: Denne bilen flytter grenser

Mercedes med priskutt

Mercedes på sin side har allerede tatt grep for å møte etterspørselen etter 4x4. I høst endret de prisen på dagens E 250 Bluetec 4Matic til 555.000 kroner, en reduksjon på hele 81.800 kroner. Stasjonsvognen ble redusert tilsvarende med 73.000 kroner, og koster nå 595.000 kroner.

Begge varianter leveres med 7G-TRONIC automatgir som standard i kombinasjon med en 4-sylindret dieselmotor på 204 hk med 500 nm.

Den nye prisen vil gjelde frem til E 220 4MATIC kommer, våren 2015. Den nye innstegsmodellen med 4Matic får 170 hk. Prisen på denne er ikke klar ennå.

Les også: Norsk familiefavoritt blir ny