Båtskadene er like mange i desember som i juni

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer enn halvparten av båtskadene skjer i måneder der båten er lite eller ikke i bruk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta:
  • De første ni månedene i år er det innmeldt 8659 båtskader til forsikringsselskapene. Det er 30,6 prosent mer enn i samme periode i 2013.
  • Erstatningsutbetalingene nådde hele 406,3 millioner kroner, noe som er økning på hele 37,9 prosent, viser tall fra Finans Norge.
  • Grunnstøtinger og tyverier er de vanligste båtskadene om sommeren, i følge If.

Folk glemmer at de er båteiere i vinterhalvåret, mener forsikringsselskapet If.

Storm og kraftig nedbør har herjet over store deler av Norge de siste dagene, og skademeldingene strømmer nå inn til forsikringsselskapene.

Glemt om vinteren

Bare 45 prosent av skadene skjer i de typiske båtmånedene mai, juni, juli og august. Hele 55 prosent av båtskadene skjer i måneder der båten enten ikke er i bruk, eller brukes lite. Det ble innmeldt omtrent like mange båtskader i desember som i båtmåneden juni, viser en analyse forsikringsselskapet If har gjort av skadetallene i 2013.

– Det er både unaturlig og urovekkende. Mange glemmer tydeligvis båten når sommeren er over, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i If.

Mange skader skjer fordi båter ikke tas opp på land i tide.

– Høst og vinter dominerer synkeskader med selvlensende båter som blir liggende ute. Løv og is kan tette igjen lensehullet, og da blir båten fort selvsynkende i stedet for selvlensende, sier assurandør Bjørnar Olsen i Olsen Assuranse, som er lokalkontoret til If i Lillesand.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Olsen besøker ofte båthavner for å sjekke hvordan eierne tar vare på båtene sine.

– Dårlige fortøyninger fører ofte til ødeleggelser. Når vinden tar tak, kan båten slite seg eller slå mot brygga. Resultatet blir fort skader i skroget. Det beste er å bruke rykkdempere foran og bak i fortøyningene, sier Olsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se til båten ofte

Dersom du ikke har tenkt å bruke båten i vinter, så bør den settes på land, er det klare rådet fra Olsen.

– Uansett om båten ligger i sjøen eller står på land, så er hyppig og grundig tilsyn viktig. Å kaste et blikk på båten fra avstand når man likevel kjører forbi er ikke godt nok. Enkelte farer og skader er da umulig å oppdage. Gå om bord i båten, og åpne gjerne dørkluker for å se at alt er i orden, sier Olsen.

En solid båtkrybbe er viktig for at båten skal stå trygt på land. If ser mange hjemmesnekrede løsninger som ikke holder mål.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Har du en dårlig krybbe, kan kraftig vind velte båten og skade både den og nabobåten. Som båteier er du ansvarlig for skadene. Kjøp heller et stativ i stål eller aluminium som gjør jobben bedre, sier Bjørnar Olsen.

Når båten står på land, skal den dekkes av en presenning som beskytter mot nedbør.

– Enkelte fester presenningen for dårlig. I løpet av vinteren vil vinden rive av duken og man får vann i båten. Det kan medføre skader på motor og elektriske anlegg, sier Olsen.

Tyveri og ubudne gjester

I år har det vært mange tyverier av motorer på mellom 20 og 60 hestekrefter.

– I disse dager blir det meldt inn svært mange tyverier av undervannshus fra båter i opplag. På et opplagssted ble det stjålet 15 undervannshus fra motorer i forskjellige størrelser, sier Emma Elisabeth Vennesland.

De siste årene har det dukket opp et helt nytt problem, at ubudne gjester har tatt tilhold i båtene vinterstid. Båtene har blitt tilgriset av søppel og ekskrementer.

– Dette viser hvor viktig det er at båteier ser til båten jevnlig om vinteren. I tillegg bør båthavnene ha en god vaktordning, og politiet bør legge båthavnene inn i sine patruljeringsrunder, sier Vennesland.

Artikkelen er laget av det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire på bestilling fra If Skadeforsikring.