Bilen BMW aldri skulle bygge

Interiøret i BMW Active Tourer er etter vår mening klassens fineste og med den høyeste kvalitetsfølelsen. Men husk at mye av moroa er ekstrautstyr - som head up, stor navigasjon, sportsseter og sportsratt og stemningsbelysningen.
Interiøret i BMW Active Tourer er etter vår mening klassens fineste og med den høyeste kvalitetsfølelsen. Men husk at mye av moroa er ekstrautstyr - som head up, stor navigasjon, sportsseter og sportsratt og stemningsbelysningen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men vi er glad de gjorde det likevel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
BMW 2-serie Active Tourer:
  • Modell: 218i
  • Motor: 1,5-liter, 3 syl.
  • Effekt: 136 hk/220 nm
  • 0-100 km/t: 9,3 sek.
  • Forbruk: 0, 49 l/mil
  • Toppfart: 200 km/t
  • Bagasjerom: 468 liter/1510
  • Pris: Fra 307.900 kroner.
  • Pris testbil: 436.300 kroner

MPV - betegnelsen for en flerbruksbil - var i mange, mange år tabu å bruke i BMW-kretser. Det er jo egentlig så fjernt fra BMWs image som du kan komme. Bilen med propell-logoen er nemlig langt mer kjent for hvasse kjøreegenskaper, bakhjulstrekk og sportslige motorer.

Men i bilbransjen er ingenting umulig - bare spør Porsche. Det var ikke mange som trodde at de skulle lage SUV eller dieselbiler for 20 år siden.

Og BMW har etterhvert fått biler i alle mulige kategorier, de også. Og den siste i rekken er altså nettopp en flerbruksbil. Den heter 2-serie Active Tourer.

Les også: Her er drømmebilen for storfamilien

Gjør noe helt annet

Det som kanskje er ENDA mer kontroversielt enn det å ha en MPV-modell med BMW-logo på, er at den leveres med forhjulstrekk. Det er en god del BMW-kjennere mildt sagt ikke helt fornøyd med. BMW skal ha bakhjulstrekk - eller 4x4.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men BMW har altså bestemt seg for å ta steget helt ut - og gjøre noe helt annet enn de noen gang har gjort før.

Vi var spente på om BMW har lykkes på første forsøk. Bli med på test og finn ut hva vi synes:

BMW har laget en flerbruksbil - med forhjulstrekk. Snakk om å banne i kirka - to ganger!BMW har laget en flerbruksbil - med forhjulstrekk. Snakk om å banne i kirka - to ganger!

Les også: Disse bileierne er mest fornøyd med bilverkstedet sitt

Kjøreegenskaper: 5/6

Det er tydelig at BMW har lagt innsats i at også flerbruksbilen deres skal kunne leve opp til ryktet. Neida, like skarp som mange av de andre bilene i BMW-sortimentet er den ikke, men i forhold til de andre i klassen er den et langt hestehode foran. Og vel så det. I alle fall testbilen, med justerbart EDC-understell.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Styringen er direkte og gir god tilbakemelding, den manuelle girkassen presis og understellet er passe fast slik at det blir lite krenging i svingene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men du merker at den er smalere og høyere enn BMW-er flest.

Det er også lagt stor innsats i at du ikke skal tenke over at du kjører en bil med forhjulstrekk. Den jobben har BMW gjort til toppkarakter! De aller, aller fleste vil aldri tenke over at det ikke er bakhjulstrekk. Det vil nok være litt annerledes i modeller med større motor. Men uansett. Dette er imponerende.

Les også: Flerbruksbil som imponerer

Bakseteplassen er bra - både til knær og hode.Bakseteplassen er bra - både til knær og hode.

Interiør/plass: 4/6

Det er kanskje førermiljøet som er Active Tourer aller største ess. For her er det imponerende høy kvalitetsfølelse - slik du forventer i en BMW. Mye utstyr har du også tilgang til. Alt fra justerbart understell, head up display (riktignok på liten skjerm på dashbordet og ikke opp i selve vinduet), radarbasert cruise control og mye annet snadder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bare husk at mye av dette koster en del penger.

Infotainmentsystemet, med ypperlig skjerm og pen grafikk, er blant de beste på markedet. Men igjen - den store navipakken er ikke gratis.

Testbilen har utstyrspakken Sportline, som blant annet sørger for gode sportseter og treeiket sportsratt.

Bagasjerommet er på 468 liter - som ikke er størst i klassen.Bagasjerommet er på 468 liter - som ikke er størst i klassen.

Bagasjerommet er på 468 liter. Det er et rom under gulvet som kan brukes til småting og poser. Men gulvplata kan ikke fjernes - bare vippes oppover. Og i praksis er det ikke noe særlig mer plass her enn i en vanlig bil i Golf-klassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Baksetene kan flyttes i lengderetningen. Men det vil jo naturligvis gå utover beinplassen til de som sitter der.

Les også: Store biler til mini-pris

Motor: 5/6

Ekstrarommet under gulvet har begrenset bruksnytte. Og gulvet kan ikke fjernes helt.Ekstrarommet under gulvet har begrenset bruksnytte. Og gulvet kan ikke fjernes helt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har innstegsmodellen til vår disposisjon. Det vil si en tresylindret 1,5-liter (selv om betegnelsen altså er 218i) - som yter 136 hk. Den har turbo - og er faktisk den samme du finner i Mini Cooper.

Det er en motor som passer bilen ypperlig. En flerbruksbil trenger absolutt ikke å være noen racerbil. Men det er naturligvis viktig å ha nok krefter til å både følge trafikken og gjennomføre en forbikjøring uten å trenge en rett strekning fra Stavanger til Kristiansand.

Det går akkurat med 218i - men du har ikke noe ekstra når du skulle ønske det.

Det er helt sikkert de som kunne ønsket seg mer pulver - men samtidig vil nok disse fort velge seg en annen modell enn Active Tourer.

Forbruket er imponerende lavt - slik BMW er etterhvert er blitt kjent for. Oppgitt forbruk er 0,49 l/mil.

Les også: Brukt flerbruksbil: Her er tre du bør være skeptisk til

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er et typisk flerbruksbil-design - hverken mer eller mindre.Dette er et typisk flerbruksbil-design - hverken mer eller mindre.

Design

Flerbruksbiler er ikke de vakreste skapningen du finner på veiene. Men BMW har i alle fall gjort et ærlig forsøk. Den ser ganske barsk ut rett forfra, synes vi. Men du kommer ikke unna at det blir en smal og høy bil. Bakfra er den mer anonym.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi kunne gjerne sett at frontlyktene var litt mindre. Akkurat som i 1-serien blir de litt store og rare på den kompakte bilen.

Men det er altså ikke estetikk som er prioritet nummer en på denne bilen. Her handler det om praktiske egenskaper. Hvordan få mest mulig plass.

BMW klarer ikke å revolusjonere bilklassen. Men den er i alle fall ikke noe mindre pen enn de andre.

Les også: Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin

Active Tourer ser etter vår mening best ut rett forfra.Active Tourer ser etter vår mening best ut rett forfra.

Miljø/økonomi: 4/6

Til å være en BMW er det svært så hyggelig å kikke på prislisten. Prisene starter på like over 300.000 kroner. Det er ikke hverdagskost fra de kanter. Men du må ta med i betraktningene at det er uten utstyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessuten er konkurrentene også gunstig priset. Golf sin MPV-versjon, Sportsvan, starter på bare 251.000 kroner (85 hk) - mens den med litt mer sammenlignbar motor på 150 hk starter på 316.00 kroner.

Hovedkonkurrenten er nok Mercedes B-klasse. Og den er jo nå også tilgjengelig som elbil - med startpris på 270.000 kroner. Den har både større bagasjerom (500 liter) og er raskere (0-100 km/t 7,9 sek.) enn konkurrentene.

Andrehåndsverdien er vanskelig å spå - siden dette er en helt fersk modell. Men BMW pleier å være ganske stabile.

Miljøet er godt ivaretatt i Active Tourer. Samtlige modeller byr på lavt utslipp og forbruk.

Les også: Denne elektriske flerbruksbilen er mye fornuft til lav pris

Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW er kjent for å lage biler der føreren er i fokus. Active Tourer legger mest vekt på bagasjen og passasjerene.BMW er kjent for å lage biler der føreren er i fokus. Active Tourer legger mest vekt på bagasjen og passasjerene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konklusjon: 4/6

BMW har mye bra på gang om dagen. Modellutvalget blir bare større og større - og det meste de prøver på treffer blink. Det er ikke uten grunn at de har ett av sine beste år noensinne akkurat nå.

Active Tourer har mye av det som skal til for å kunne bite bra fra seg på salgslistene, den også:

Den leverer imponerende gode kjøreegenskaper for denne klassen, kvalitetsnivået på interiøret er på premiumnivå - og de praktiske løsningene er på plass.

Utfordringen blir nok at mange i dette segmentet tenker mer på pris og plass enn egenskapene nevnt over. Og der er ikke Active Tourer best i klassen.

Ikke bilen for deg hvis: Mener at BMW kun handler om sportslige biler med bakhjulstrekk

Bilen for deg hvis: Du vil ha en litt billigere og mer praktisk premiumbil

Prøv også:

Mercedes B-klasse: Elektrisk og romslig

VW Golf Sportsvan: Lav startpris og god plass

Les også: Nå blir det priskrig på bestselgerne med 4x4

BMW 2-serie Active Tourer er et alternativ for de som ikke vil ha stasjonsvogn.BMW 2-serie Active Tourer er et alternativ for de som ikke vil ha stasjonsvogn.