Mye luksus for deg som tør å tenke annerledes

Slik kan det se ut inni en Cadillac BLS. Her er det mer luksuspreg enn på søstermodellene Opel Vectra og Saab 9-3.
Slik kan det se ut inni en Cadillac BLS. Her er det mer luksuspreg enn på søstermodellene Opel Vectra og Saab 9-3.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Barsking som naboen neppe har maken til.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke hvem som helst som kjøper seg en Cadillac. Men merket har i årevis hatt en høy stjerne i det hjemlige, amerikanske markedet. Cadillacs glansdager var riktignok på 50-,60- og 70-tallet - da det var store flak som gjaldt. Skikkelige dollarglis.

Ette hvert har bilene blitt mindre, motorene mer effektive - og ikke minst - de kan gå på diesel!

Om du hadde fortalt en mann i gaten i USA på 60-tallet at Cadillac etter hvert ville bli tilgjengelig med 4-sylindret dieselmotor ville han enten ledd seg halv i hjel - eller slått deg halvt ihjel.

Men slik er det altså blitt. Og på bruktmarkedet kan du virkelig tjene mye på å gå litt utenfor allfarvei - for eksempel ved å velge Cadillac BLS. For litt over 150.000 kroner får du en flott 2006-modell med massevis av utstyr.

Les også: Gjett hvem som slo Lexus i kvalitetsundersøkelsen

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye utstyr

Sort lakk og store felger bidrar til at denne bilen ser barsk ut. Faksimile fra www.finn.noSort lakk og store felger bidrar til at denne bilen ser barsk ut. Faksimile fra www.finn.no

Bilen vi har funnet ser riktig så barsk ut - med sort lakk og store felger. Den er også senket, hvilket bidrar til et litt ekstra tøft utseende.

Ny kostet denne doningen rundt 450.000 kroner - og det er takket være godt med utstyr som skinninteriør, xenonlys, elektriske seter med minne, klimaanlegg og takluke.

Med bare 85.000 kilometer på telleren og dokumentert oppfølging bør det være massevis av bil igjen her - og vi mener absolutt at den gjør seg fortjent til å kalles mye bil for pengene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Klikk her for å se hele annonsen

Søstermodeller

I utgangspunktet, under skallet, er faktisk dette samme bil som Saab 9-3. Men BLS er bedre støydempet og har et oppgradert understell som gjør dette til en mer komfortabel bil å kjøre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motoren, som yter 150 hk, sørger for at den har bra med krefter også, uten at du blir skremt av forbruket.

Dessuten er den romslig. Du kan fint klare deg med denne om du ikke har behov for en stasjonsvogn.

Les også: Denne Cadillacen hadde 72 prosent verditap - på tre år

Finnes forhandler

Det er ikke så ofte du møter dette synet på norske veier.Det er ikke så ofte du møter dette synet på norske veier.

Driftssikkerheten er bra - og det finnes fortsatt en merkeforhandler i Drammen. Dessuten er det jo en bil som deler mye deler og teknikk med Saab og Opel - så det å ta service, få tak i deler og finnnnee folk med kompetanse på bilen bør ikke være noe problem.

Du må nok regne med at det kan være litt tung å selge igjen senere. Dette er tross alt en litt glemt bil på bruktmarkedet. Men hvis du tenker langsiktig bilhold, kan dette være et helt ypperlig valg.

Les også: Tre for deg som nekter å gi opp drømmen om Amerika

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stasjonsvogn

BLS var også tilgjengelig som stasjonsvogn - og i skrivende stund ligger det én slik til salgs på finn.no. Det er en 2008-modell - som er priset til drøyt 200.000 kroner.

Stasjonsvognen er imidlertid ikke like tøff som sedanen, synes vi.

Så hvis du ikke på død og liv trenger den ekstra bagasjeplassen, ville vi gått for sedanen.

Les også: Kvalitetsundersøkelse: Nyere bruktbil: Dette er den aller beste

Cadillac har et typisk «amerikansk» design - med rette og markante linjer.Cadillac har et typisk «amerikansk» design - med rette og markante linjer.