Her får du nesten 200 hestekrefter - for småpenger!

Den ser ganske så diskret ut, men Maseratien byr på mange hestekrefter for pengene. Faksimile fra finn.no
Den ser ganske så diskret ut, men Maseratien byr på mange hestekrefter for pengene. Faksimile fra finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg kan du vente deg en verdiøkning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Antall hestekrefter i forhold til bilens vekt er ofte tema når bensinhoder diskuterer bil.

Men ikke alle er født med sølvskje i munnen eller gullhår der du vet...

For de av oss med noe begrenset tilgang til klingende mynt - men med stort fartssug - er ofte antall hestekrefter for pengene vel så interessant.

Les også: Slik skal de skremme BMW, Audi og Mercedes

Mye moro for pengene

Slik sett kan denne Maserati Biturboen som for bare noen dager dukket opp på finn.no være noe å tenke på.

Den byr nemlig på hele 184 hestekrefter fra en 2-liters V6-motor med doble turboaggregat. Sistnevnte er selvfølgelig det som har gitt bilen modellnavnet.

Legg så til manuell girkasse og bakhjulstrekk, så skulle da moro-faktoren være innen rekkevidde?

Som nevnt så koster den altså ikke all verden heller. Sakkestad Bil i Haugesund ber om 36 000 kroner pluss omregistreringsavgift for den eksotiske skjønnheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se hele annonsen her

Les også: Råtassen kostet flesk som ny - men nå...

Saken fortsetter under bildet Interiøret er eksklusivt på typisk 80-talls vis, men stereoanlegget er borte. Faksimile fra finn.no Interiøret er eksklusivt på typisk 80-talls vis, men stereoanlegget er borte. Faksimile fra finn.no

Italiensk fullblod

Vi kan ikke skjønne annet at det er greit med hestekrefter for pengene. Det at det hele er pent "innpakket" i et Italiensk fullbolds sportsbil-merke trekker jo heller ikke akkurat ned.

Dette er definitivt en bil som er med blant de tre store som slutter på bokstaven "i" . Nemlig Ferrari. Lamborghini og altså Maserati.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke akkurat det verste man kan skryte av i sosialt lag, at man faktisk har en Maserati i garasjen. Selv om vi skal innrømme at det finnes både råere og flottere utgaver enn denne. Men det var jo dette med prisen da...

Les også: Maserati: I år skal de tredoble salget sitt

Kommer fra hjemlandet

Vi nevnte at bilen har en 2-liters V6-motor. Det betyr at den er importert fra hjemlandet.Eksportutgaver var nemlig utstyrt med en 2.5-liters V6, som fra 1989 ble økt til 2.8 liter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men på det italienske hjemmemarkedet ble brukt flere utgaver med ulike høyeffektsutgaver av 2.0-litersmotoren.

Grunnen er en avgift for biler med mer enn 2000 ccm sylindervolum. Motoren var hovedsakelig basert på 2.0-litersmotoren fra Maserati Merak.

Les også: Her er bilmerkene som selger minst i Norge

Saken fortsetter under bildet Maserati Biturbo kom i 1981 og ble produsert i 10 år, fram til 1991. Dette er en Biturbo S fra 1984. Maserati Biturbo kom i 1981 og ble produsert i 10 år, fram til 1991. Dette er en Biturbo S fra 1984.

En suksess, men ikke feilfri

Maserati Biturbo kom første gang i 1981 og modellen ble produsert i hele 10 år fram til 1991. Modellen ble raskt en suksess etter lanseringen og de ble solgt rundt 40 000 biler i året de første årene.

Dessverre viste bilen seg å ikke være spesielt pålitelig. Dårlig kvalitetskontroll og mye små-trøbbel, kombinert med litt skumle kjøreegenskaper – særlig på vått føre – gjorde at salgstallene sank ganske fort.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har senere vist seg at rust også er en ganske betydelig fiende her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så om man får mange hestekrefter for lite penger, så kan man nok også få med noen bekymringer på kjøpet.

Les også: Skulle spare penger – bestilte 19 pansrede Maseratier

En soleklar klassiker

Vi mener allikevel at bilen har noe for seg. Karosseriet er diskret, litt annerledes, men vakkert med høy, kort hekk og lang og lav front. Interiøret er luksuriøst på ekte 80-tallsvis og vi nøler ikke med å kalle bilen en klassiker.

Det er all grunn til å tro at fine og velholdte eksemplarer vil stige i pris de neste årene.

Dessuten er den veteran etter 30-års regelen, hvilket holder eierkostnadene nede når det gjelder forsikring og årsavgift.

Vi håper at bilen finner et nytt og godt hjem hos noen som er villige til å gi den påkrevd omsorg og kjærlighet.

Les også: Eksklusiv superbil sto på låven i 40 år