Luksus-flaggskipet gjør comeback
Denne blir for de rikeste av de rike ...
Maybach - Mercedes sitt über-luksusmerke og toppbrand - ble aldri noen stor suksess.
Den ble lansert i 2002 i to versjoner: Enten som 57 eller 62, hvor tallene indikerte bilens lengde i desimeter.
Luksus-flaggskipet forsvant etter bare rundt 10 år på markedet. Det første året ble 600 biler produsert, men isteden for å øke derfra sank det til under 200 biler det siste året. Det var med andre ord ikke liv laga - og endte i stedet som et gigantisk pengesluk.
Gjør comeback
Men nå bekrefter Mercedes-Benz at bilen gjør comeback.
Ikke som eget brand denne gangen, men som toppmodellen i S-klasse-programmet. Rett og slett en Mercedes Maybach. En forlenget og ytterligere forfinet variant av direktørbilen.
I fjor kom Mercedes med en helt ny S-klasse – i to lengder. Men selv den lengste ble for kort til å fortjene Maybach-betegnelsen. Mercedes Maybach bygger derfor på en forlenget utgave av den lange utgaven ...
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes vår test av den nye Mercedes S-klasse her:
Mot Rolls Royce og Bentley
Det er liten tvil om at det er baksetepassasjerene som har prioritet her. Plassen er ikke bare stor, den er enorm!
Den er dessuten jazzet opp med et helt nydesignet interiør. Blant annet får den to separate sitteplasser bak - som begge naturligvis er elektrisk justerbare og kan gjøres om til rene himmelsengene.
Og når vi vet at Bentley Flying Spur og Rolls-Royce Ghost er modellene Mercedes selv hevder er hovedkonkurrenter – er det vel unødvendig å si at bilen har «søkke og snøre» av utstyr for å gjøre reisen behagelig.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDen skal skille seg fra de øvrige S-klasse-modellene med en del unike eksteriørdetaljer. Blant annet en annen grill.
V-12 med biturbo
Effektiv skal den også kunne bli. Under panseret har man nemlig satt inn en motoren fra S600, en V12-er med bi-turboer som selveste AMG har laget.
Artikkelen fortsetter under annonsenFor de som ikke har det fullt så travelt, vil den også bli tilgjengelig med en V8 - også den med biturbo.
V6-er i kombinasjon med 4Matic firehjulstrekk blir kun tilgjengelig i Kina.
Det utelukkes forøvrig ikke at modellen vil komme med en hybrid drivlinje etter hvert, men man vil – klok av skade, kanskje – se an salgsutviklingen først.
Etter 10 år med Maybach: Nå er det slutt
Pullmann
De som synes at en Maybach fortsatt blir litt snau, bør kanskje vente litt. Mercedes ser nemlig også på mulighetene for å lansere en enda lengre utgave. Nemlig S600 Pullmann.
Hva herligheten vil komme til å koste er enda ikke helt klart, men vi snakker her i det helt øvre sjiktet for luksusbiler, så billig vil det ikke bli. Det er helt sikkert.
Men i motsetning til forrige gang Mercedes forsøkte seg med Maybach har nye kjøpesterke kundegrupper kommet til. For eksempel i Russland, Kina, Japan og India.
Det finnes en Maybach i Norge i dag og det blir spennende å se om det kanskje kan dukke opp en eller to til nå.