Datsun Go: Null stjerner i krasjtest

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå oppfordres Nissan til å trekke Datsun Go fra markedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Datsun Go er en billig bilmodell produsert av Nissan for markeder i utvikling, men at den skulle så være så farlig hadde vi ikke trodd.

I en kollisjonstest gjennomført i regi av Global NCAP - trafikksikkerhetsorganisasjonen som dekker markeder i utvikling utenfor Nord-Amerika og Europa, fikk nemlig bilen null stjerner.

Det er sjelden kost.

Kollaps

Vi omtalte Datsun Go allerede da den ble lansert, og visste blant annet at den ikke var utstyrt med kollisjonsputer eller blokkeringsfrie bremser.

Dessverre ser det ikke ut til at puter ville ha hjulpet stort i scenariet med en frontkollisjon i 64 kilometer i timen (se videoen under og døm selv ...).

Strukturen i bilen er nemlig synlig ustabil og konstruksjonen kollapser fullstendig i sammenstøtet, noe som ikke gir særlig stor sjanse til å overleve.

Global NCAP har derfor gått ut og oppfordret Nissan til snarest å trekke Go fra markedet for å bygge den om og gi den en struktur som kan beskytte fører og passasjerer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva status er når det gjelder «storebroren» Go + som er en syvseter på størrelse med en Ford Fiesta, vites ikke i skrivende stund.

Fattig=livsfarlig

STOLT: Nissan-sjef Carlos Ghosn viser stolt frem den første nye Datsun-modellen på 20 år, billigmodellen Go. STOLT: Nissan-sjef Carlos Ghosn viser stolt frem den første nye Datsun-modellen på 20 år, billigmodellen Go. "Go away", sier Global NCAP... (Foto: NISSAN)

Spørsmålet er selvsagt: Kan en ellers velrenommert bilprodusent leve med å selge et livsfarlig produkt i et marked som India under påskudd av at bilen er laget for at folk i land med lav levestandard i forhold til vår skal ha råd til å kjøpe den?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Satt på spissen: Har du dårlig råd, kan du altså bare ha det så godt og dø hvis ulykken skulle være ute? (og det er den ofte i de landene vi snakker om!)

Les også: Sliter med å selge nybil til 33.000 kroner

Et oppsiktsvekkende tall i så måte: 138.258 mennesker omkom i trafikken i India bare i 2012 ifølge offisiell statistikk. Og enda er dødsraten i forhold til befolkningen lavere enn i land som Thailand, Sør-Afrika eller Venezuela ...

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Ja men scooter er farligere»

Motargumentet fra dem som forsvarer bilprodusentene som selger null-stjerne-biler i disse landene er at alternativet er verre:

GO +: Utrolig nok har denne bilen, som er under fire meter lang - som en VW Polo, tre seterader! (Foto: NISSAN).GO +: Utrolig nok har denne bilen, som er under fire meter lang - som en VW Polo, tre seterader! (Foto: NISSAN).

Enhver som ferdes i India vil for eksempel legge merke til at scootere og mopeder ofte brukes som transportmiddel for hele familier av gangen, og det sier seg selv at beskyttelsen i en slik situasjon er fraværende.

Les også: Døden kjører buss i India

Utbredt uting

Det er for øvrig ikke bare Nissan som har sine svin på skogen her. Også Ford, Volkswagen, Suzuki, Hyundai og den lokale produsenten Tata har eller har hatt biler på markedet som falt fullstendig gjennom i krasjtest.

Her kan du lese om fem biler som fikk null stjerner av Global NCAP.