Mikael gjør alt for å unngå harry-preg

Ingen C-klasse har vært mer lik sin samtidige storebror E-klasse enn nettopp W203-serien, som gikk fra 2001 til 2007. Eieren av denne er forsiktig med å gjøre forandringer. (Foto: Privat)
Ingen C-klasse har vært mer lik sin samtidige storebror E-klasse enn nettopp W203-serien, som gikk fra 2001 til 2007. Eieren av denne er forsiktig med å gjøre forandringer. (Foto: Privat)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedesen hans skal forbli en diskré autobahn-cruiser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Mercedes-Benz har fra gammelt av vært et kostbart merke med høy kvalitet, som ble solgt til folk med høye krav. De hadde gjerne kjørt Mercedes siden tidenes morgen, visste hva de ville få – og ble sjelden skuffet.

Les også: 190 var Mercedesen som mange flere fikk råd til

Men om de var fornøyde med bilene sine, og aldri kunne finne på å kjøpe noe annet, så var kanskje ikke den helt store entusiasmen der. Alt var som det skulle være, hverken mer eller mindre, liksom.

Et nytt publikum

I de senere årene har det imidlertid skjedd noe. Stor tilgang på brukte Mercedeser har klemt prisene ned på eldre bruktbiler som fremdeles har hatt mye å fare med, bokstavelig talt. Og kanskje derfor har et yngre og mer entusiastisk publikum oppdaget dem og trykket dem til sitt hjerte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I Norge merkes det blant annet på at den tradisjonelle merkeklubben Mercedes-Benz Klubben Norge, som i årevis har samlet eiere av gamle og klassiske modeller, også har fått selskap av litt mer ungdommelige MB Entusiastklubb og den mer modellspesifikke MB 190-klubben. I begge de sistnevnte går man ikke av veien for å arrangere banekjøring for medlemmene i forbindelse med treff, og DET ligger vel ganske langt vekk fra det tradisjonelle Mercedes-eiere var interessert i…

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Mercedes på bane – og slik er du kanskje ikke vant til å se dem?

Men det er nok ikke bare et nytt publikum som har gjort at bakgrunnen for merkefascinasjonen har forandret seg litt. Mercedes har riktignok en meget stolt racing-historie, men de vanlige «folkelige» modellene har nettopp vært folkelige – og i stor grad innrettet mot komfort og sikkerhet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Emblemet fra den danske Mercedes-tuneren Kleemann på bagasjelokket antyder at eieren er litt over middels interessert i bil. Foto: Privat

Emblemet fra den danske Mercedes-tuneren Kleemann på bagasjelokket antyder at eieren er litt over middels interessert i bil. Foto: Privat

Begynte å tenke "kjøreglede"

Det kan virke som at man tidligere vurderte «kjøreglede» som et litt opprørersk og populistisk begrep som BMW kunne få lov å ha for seg selv. Men da deres 3-serie for alvor begynte å appellere til de brede lag av befolkningen, og sære, forhjulsdrevne Audi også begynte å utvikle sin 80- og senere A4-modell i samme retning, måtte man gjøre noe.

Kompakte 190 ga Mercedes et format som på en relativt enkel måte kunne utvikles til å bli en skikkelig kjøremaskin da den kom tidlig på 1980-tallet. Og med flere kjøreglade versjoner ble den kanskje den første modellen som ga Mercedes-kjøperne en mulighet til også å prioritere kjøreglede og sportslig karaktér på samme måte som de som til da hadde sognet naturlig til erkerival BMW.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: En fin, gammel BMW M3 kan være en god – og gøyal – investering

I tiden etterpå har stadig flere Mercedes-modeller vært å få med sportslig tilsnitt, enten som litt forsiktig oppstivede Avantgarde-modeller eller som fullforedlede kjøremaskiner gjennom AMG-avdelingen. Og det er grunnlag for å påstå at man også tenker litt mer kjøreglede og tilpasser bilene bedre til en aktiv kjørestil også i standardversjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tredje generasjon C-klasse

Mest «kontant» i kjørefølelsen er gjerne C-klassen, naturlig nok, som følge av det kompakte formatet i kombinasjon med tradisjonelt bakhjulstrekk. Det er også den bilen som er direkte etterkommer etter 190-modellen, som i dag er inne på sin femte generasjon.

Bilen på disse bildene er fra tredje generasjon, med internkode W203, og er kanskje den C-klassen gjennom tidene som har lignet mest på sin samtidige storebror E-klasse. Det avrundede designet, der frontlyktene til forskjell fra storebror hadde «smeltet sammen», oste ikke akkurat av muskler – men chassiset taklet også motorer med litt «snerr».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men først og fremst var den en komfortabel langturbil, slik som eieren av dette eksemplaret også har konstatert.

Les også: Apropos kjøreglede – dette er det morsomste Audi har gjort på lenge!

Eier: Mikael Berntsen, (23).

Bosted: Setermoen/Tromsø.

Litt om meg selv: Utdannet innenfor grafisk design og media. Jobbet mye med foliering av biler og diverse.

Det er fort gjort å havne over i harry-kategorien når man begynner å modifisere, mener Mikael. Derfor holder han veldig igjen på Mercedesen sin. Foto: Privat

Det er fort gjort å havne over i harry-kategorien når man begynner å modifisere, mener Mikael. Derfor holder han veldig igjen på Mercedesen sin. Foto: Privat

Liker draget i motoren

Bil er en en meget viktig del av livet mitt, hva skal man gjøre uten?

Bilen: Mercedes 180 Kompressor, 2006-modell.

Hvor lenge har du eid den? Siden juni i år.

Hva har du gjort med den? Sotet ruter, satt på noen dekaler i rutene og gjort diverse vedlikehold – altså ikke så mye ennå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Disse styling-triksene var "hot" på 1980-tallet, men sjeldne i dag

Artikkelen fortsetter under annonsen

Liker best med bilen: Komforten, den diskré kompressor-hviningen, draget og 6-trinns girkassen.

Liker minst med bilen: At den har «Mercedes-brekk»… Jeg trives best med tradisjonelt håndbrekk.

Beste opplevelse med bilen: En Sverige-tur i sommer, timesvis på E10 og E4. Bilen er en utrolig stabil "autobahn-cruiser".

Framtidsplaner for bilen: Satser på å få på noen coilovers og noen blanke og fine 18» felger, gjerne Vossen. Har ikke lyst til å havne i klubben med harrybiler og Biltema-xenon, så jeg trår forsiktig på utseendefronten.

Drømmebil: Hakosuka! Tidenes peneste japsebil!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Norske Stian realiserte drømmen om en AMG Black Series i Texas