Dette sikkerhetsbeltet er ikke som alle andre

AIRBAG I BELTET: Det bilbeltet er tykkere og mykere enn et vanlig bilbelte - og sørger dermed for bedre komfort for brukeren. Beltet oppfører seg også annerledes enn du er vant med. Inni er det nemlig en liten airbag - som skal begrense skadeomfanget ved en eventuell ulykke. Foto: Vegard Møller Johnsen / Broom.no
AIRBAG I BELTET: Det bilbeltet er tykkere og mykere enn et vanlig bilbelte - og sørger dermed for bedre komfort for brukeren. Beltet oppfører seg også annerledes enn du er vant med. Inni er det nemlig en liten airbag - som skal begrense skadeomfanget ved en eventuell ulykke. Foto: Vegard Møller Johnsen / Broom.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sikkerhetsbeltet blir snart tilgjengelig i den populær familiebilen Ford Mondeo i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sikkerhetsbelter har siden de ble brukt første gangen reddet utallige menneskeliv, og begrenset skadeomfanget i forbindelse med en hundretusenvis av bilulykker.

I Norge ble det påbudt å bruke sikkerhetsbelte i 1979, men Volvo var først ute med trepunkts sikkerhetsbelter som standard allerede i 1959.

Siden den gang har det skjedd uendelig mye med bilsikkerheten i biler generelt - men ikke så veldig mye akkurat knyttet til sikkerhetsbelter.

Men Ford kommer nå med en nyhet for det norske markedet. I nye Mondeo kan du nemlig få oppblåsbare belter i baksetet. Rett og slett sikkerhetsbelter med innebygget airbag.

Les også: - Hvorfor bruker så få taxisjåfører sikkerhetsbelte?

Smeller

Denne gangen er det kun baksetepassasjerer som drar nytte av nyvinningen. Poenget er at den skal begrense nakke, buk/rygg og hodeskader. Og siden det ikke er airbag rett foran de som sitter i baksetet, slik det er for de som sitter foran, er airbagen bygget inn i selve beltet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I forbindelse med den internasjonale lanseringen av Mondeo i Malaga, fikk broom.no se hvor raskt beltet "sprenger".

Ja, for det er en aldri så liten eksplosjon - og det smeller ganske betydelig. Det hele skjer på bare 40 millisekunder.

Men resultatet er at kreftene fordeles ut over et område som er fem ganger større enn et vanlig sikkerhetsbelte. Dermed skal en klare å begrense skadeomfanget.

Se video: Hvor bør du sitter når det smeller? Se den utrolige videoen

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer komfotable

Ford har testet de nye sikkerhetsbeltene grundig, med flere typer kollisjonsdukker. Og svarene har vært entydige: De nye beltene gir økt beskyttelse.

Vi har prøvesittet baksetene på Mondeo. Da brukte vi også det nye beltet, og kan skrive under på at det ikke oppleves mer ubehagelig enn vanlige belter. Faktisk er de litt mer komfortable, ettersom de har mer polstring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Sjekk dette sikkerhetsbeltet

3.000 kroner

Når det gjelder barnestoler er det kun mulig å kombinere de oppblåsbare beltene med stoler som har ISOFIX-fester.

Det er heller ikke airbag i beltene til det midterste baksetet.

I utgangspunktet vil beltene aktiveres ved en kollisjon fra 20-25 km/t.

Det oppblåsbare bilbeltet ble første gang introdusert på Ford Explorer i USA i 2011. Den gang valgte 40 prosent dette utstyret.

Her i Norge vil prisen ligge på 3.000 kroner for å få Mondeo levert med de nye beltene.

Les også: – Barn under fire år bør sitte bakovervendt også i taxi

I forbindelse med lanseringen av Ford Mondeo ble de nye sikkerhetsbeltene demonstrert. Det ble et skikkelig smell da airbagen ble utløst - men resultatet er mindre skader på personen som bruker beltet. Det kan også brukes med barnestol - men da kun stoler med ISOFIX-løsning.

I forbindelse med lanseringen av Ford Mondeo ble de nye sikkerhetsbeltene demonstrert. Det ble et skikkelig smell da airbagen ble utløst - men resultatet er mindre skader på personen som bruker beltet. Det kan også brukes med barnestol - men da kun stoler med ISOFIX-løsning.

Se video: Huff, dette må være tidenes verste krasjtest