Så mye koster det å være først med den nye Teslaen

Da er vi i gang igjen - nå skal Tesla-reservasjonene selges for å tjene penger. For å snike i køen, og bli eier av denne bilen noen måneder før resten av hopen, må du punge ut rundt 100.000 kroner ekstra. Men vi tviler ikke på at noen er villige til å gjøre det. (Faksimile: Finn.no)
Da er vi i gang igjen - nå skal Tesla-reservasjonene selges for å tjene penger. For å snike i køen, og bli eier av denne bilen noen måneder før resten av hopen, må du punge ut rundt 100.000 kroner ekstra. Men vi tviler ikke på at noen er villige til å gjøre det. (Faksimile: Finn.no)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny modell er allerede på «bruktmarkedet».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor på denne tiden ble Tesla Model S solgte til overpris av de som hadde vært raskt ute med å bestille, og som solgte sin plass i leveringskøen.

Det manglet ikke på kunder som var villig til å betale ekstra, og dermed slippe å vente i flere måneder på sin bil.

Nå kan det samme skje igjen – denne gangen er det Model S med 4x4 som får blodet til å koke hos elbilkjøpende nordmenn. For det er tydelig at det er det siste og beste som gjelder. Og akkurat nå er Model S, med bakhjulstrekk, gårsdagens nyheter.

Les også: Plutselig ble det kjøpers marked på Tesla

Kommer flere

Så mens bruktmarkedet brått svømmer over av brukte Model S, og prisene for første gang begynner å falle, har det nå kommet en annonse på finn.no for den helt nye modellen, med 4x4 og 700 hk.

Og akkurat som i fjor - er prisen høyere enn det du må betale om du bestiller bilen gjennom Tesla-systemet. Og tar vi ikke mye feil, kommer vi ganske snart til å se langt flere som vil tjene penger på at de selger sin reservasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så spørs det om like mange er villige til å punge ut for å være først også denne gangen. Den nye er jo dyrere – men så har tydeligvis mange nordmenn mye penger å bruke på bil også.

Les også: Model X: Gjett hvordan du skal få med deg skiene

En av de første i verden

Bilen som ligger på finn.no har levering i februar – som betyr at du blir en av de aller første i Norge, ja i verden, faktisk, med den nye superelbilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er en P85D som skal selges – som altså byr på 700 hk, bare for å gi firehjulstrekken nok å henge fingrene i.

Og den kombinasjonen sørger for en helt infernalsk aksjellerasjon. 0-100 km/t går unna i et tempo som kan gi selv den mest hardbarkede racerbilsjåføren vann i munnen – 3,5 sekunder. I en familiebil med fem dører!

Les også: Tesla med 4x4 og 700 (!) blir en prisbombe

Lite å kritisere

Det er ikke så rart at det er stor interesse. I løpet av det siste året har Tesla rukket å skaffe seg tusenvis av kunder rundt om i Norge. Det er her i kalde nord at tettheten av Teslaer er høyest i verden. Og det med god margin.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et av få ankepunkter har vært mangelen på 4x4 og en del utstyr som andre premiumbiler har. Nå har Tesla tatt tak i dette - og kommer med både Autopilot (adaptive cruise control der bilen også svinger av seg selv) og nye sportsseter i tillegg til trekk på alle fire hjulene.

Les også: Brooms bilekspert: Disse bilene er rene dødsfellene

Koster deg 100.000 kroner

Vi tviler ikke på at interessen for den nye modellen er såpass stor at det ikke blir vanskelig å finne eier til Model S med 4x4 – selv om den har en prislapp på nesten en million kroner.

949.000 er nemlig prisantydningen. Da får du bilen spekket med det utstyret som er tilgjengelig, står det i annonsen.

Klikk her for å se hele annonsen

Hvis du går inn på den norske nettsiden til Tesla og spekker opp en Model S Performance D med alt de har å by på av ekstrautstyr – ender prislappen på rundt 100.000 kroner under den annonserte bilen.

Det er altså prisen du må betale for å være først ute – igjen.

Her får passasjerene demonstrert hvordan Model S fungerer med 700 hk, 4x4 og autopilot.

Her får passasjerene demonstrert hvordan Model S fungerer med 700 hk, 4x4 og autopilot.

Les også: Elbilen er et rent helvete å kjøre