Denne blir det kanskje aldri noe av
Luksus-SUV fra virkelig øverste hylle.
Det selges stadig flere dyre og eksklusive biler i verden - samtidig som de rikeste har fått stadig mer å velge mellom.
En av dem som virkelig er på hugget, er Lamborghini. Under eierskapet av tyske Volkswagen har de ekspandert kraftig de siste årene.
I 2012 viste de også det som skulle bli merkets aller første SUV, konseptbilen Urus debuterte på bilutstillingen i Beijing.
Lamborghini minibuss - jo den finnes!
Merkevare-risiko
Både Lamborghini- og VW-sjefene var kjapt ute og presiserte at det var snakk om en konseptmodell, og at endelig avgjørelse om å sette den i produksjon ikke var tatt.
De ville blant annet lodde stemningen i markedet. For en superbilprodusent som Lamborghini ligger det naturligvis også en viss merkevare-risiko i dette. En ting er å selge heftige sportsbiler, det er et stykke derfra til en stor SUV.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLiten, men rådyr: Sjekk denne!
Bentley fikk ja
Etter hvert har det blitt tydelig at de høye herrene i VW-systemet rett og slett har vært temmelig usikre. Det har gått en rekke rykter rundt Urus, både at prosjektet hadde fått grønt lys, og at det neppe ville bli noe av.
Søstermerket Bentley har blant annet fått klarsignal for sin SUV-satsing, som nå er godt i gang. Men hos Lamborghini er det fortsatt uvisshet, og etter hvert som tiden går minker nok mulighetene for at det noen gang blir noe av.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenUsikre tider
Nettopp Bentley-SUV-en spiller nok også inn her, ved at Urus i praksis vil komme til å bli en direkte konkurrent til den.
Hos VW er man også bekymret for den økonomiske utviklingen, særlig i urolige Midt-Østen. Rike kjøpere derfra vil være svært viktig for en bil som dette. I turbulente tider vil også etterspørselen etter dyre biler gå ned, dermed risikerer man å slite for å få nok volum til å forsvare investeringene.
Artikkelen fortsetter under annonsenFortsatt er det uklart når en endelig avgjørelse blir tatt, men i april er det tre år siden Urus ble vist første gang. Det betyr at det er på høy tid å sette i gang hvis det noen gang skal bli produksjonsklar bil av dette.