NÅR SKIFTE TIL VINTERDEKK?Vegvesenet: – Skift til vinterdekk nå. NAF: – Vent så lenge som mulig

Ved å skifte til vinterdekk tidlig får man langt dårligere veigrep når det er varmegrader, advarer NAF.
Ved å skifte til vinterdekk tidlig får man langt dårligere veigrep når det er varmegrader, advarer NAF.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Advarer mot dårligere grep med vinterdekk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I oktober, når temperaturen kryper ned i minus på natten, men solen titter frem på dagtid og gir plussgrader, kan det være vanskelig å vite når man skal skifte fra sommer- til vinterdekk.

Det finnes ikke noe fasitsvar på når dekkene skal skiftes, og ulike eksperter gir gjerne ulike råd.

På Statens Vegvesens hjemmesider kunne man 2. oktober lese at etaten anbefaler alle å skifte til piggfrie vinterdekk og dermed være forberedt når vinterføret kommer.

Fullt så enkelt er det allikevel ikke, ifølge Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobilforbund (NAF).

Motsatt anbefaling

NAF-eksperten mener nemlig i motsetning til Vegvesenet at det er flere grunner til å vente med å skifte til vinterdekk så lenge som mulig.

– Når det er kaldt om natten og varmt på dagen blir det ofte vått på veiene. Det er det farligste føret for vinterdekk. Jo varmere det er, jo farligere er det å kjøre med vinterdekk, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Undersøkelser NAF har gjennomført viser betydelige forskjeller i veigrep og bremselengder på sommer- og vinterdekk i plussgrader.

– Tester vi har gjort viser at du hvis du kjører i 80 kilometer i timen, og det er seks varmegrader og våt vei, får 12,5 meter lenger bremselengde med vinterdekk enn sommerdekk. Det kan skape mange farlige situasjoner, sier Engebretsen.

Den samme testen gjennomført i 50 kilometer i timen i 20 varmegrader ga 14,5 meter lengre bremselengde med vinterdekk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kø-marerittet E18 skal utvides. Men etter et par år vil det være like ille

Dårligere veigrep

Det er gummiblandingen i vinterdekkene som påvirker veigrepet på våt asfalt.

– Vinterdekkenes gummiblanding er laget for snø, is og kulde. Dessverre tenker ikke de fleste bilister over utfordringene dette gir når det er varmt når de skifter dekk, sier Engebretsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om bilister skal følge Vegvesenets anbefaling om å skifte før behovet melder seg, mener han det er etatens oppgave å opplyse norske bilister om vinterdekkenes egenskaper på en langt bedre måte enn hva som gjøres i dag.

– Det er ikke bare bremselengden som øker når du skifter til vinterdekk, sidestabiliteten blir også mye dårligere. Bilen slipper for eksempel langt fortere i en rundkjøring hvis du har vinterdekk og det er varmegrader enn om du har sommerdekk, sier han.

Les også: Denne motorveien i Østfold kan bli skiløype enda en vinter

– La bilen stå

Å avgjøre når dekkene bør skiftes, er ifølge Engebretsen vanskelig.

– Vi er i en vanskelig mellomperiode, hvor det ikke finnes noe gitt fasitsvar på når man bør legge om, sier han.

Engebretsen anbefaler likevel ikke bilister å skifte kun for å være føre var.

– Når det er vanlig høstvær, anbefaler jeg å beholde sommerdekkene på så lenge som mulig. I utgangspunktet medfører det både utfordringer og farer med å skifte for tidlig. Om du ikke har skiftet dekk og våkner til full vinter skjer det ikke noe verre enn at du må la bilen stå på vei til jobb den dagen, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Disse stupbratte veiene ville vært forbudt å bygge i dag

Anbefaler å følge temperaturen

Formann i teknisk komite i Dekkimportørenes forening, Frank Larsen, bekrefter Engebretsens avdvarsel om lengre bremselengder og dårligere veigrep med vinterdekk på vått føre, men er ikke enig i NAF-rådgiverens anbefaling.

– Det er helt riktig som Engebretsen sier at man må ta hensyn til dekkenes egenskaper om man kjører med vinterdekk på bart eller vått føre, men det kan likevel være fornuftig å skifte til vinterdekk når gradene synker, sier han.

Og legger til at forskjellene i veigrepet med vinterdekk og sommerdekk synker i takt med gradene.

– Ved 20 varmegrader er det en voldsom forskjell i veigrepet, men når det synker ned til mellom fem og seks grader er forskjellene langt mindre, sier han.

– Når anbefaler dere i Dekkimportørenes forening bilister å legge om til vinterdekk?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi anbefaler alle å følge med på temperaturene, og skifte når temperaturene går under fem til seks grader. På den måten risikerer du ikke å komme inn i en sving med underkjølt regn med sommerdekk.

Les også: Oppgradert Tesla S får 48 km lengre rekkevidde

Gode tips

Dersom du velger å kjøre med piggdekk, er det i de fleste norske kommuner ikke noe alternativ å skifte dekk før 1. november.

Statens Vegvesen opplyser likevel at det er greit å bruke piggdekk før 1. november dersom forholdene tilsier det.

Når du først skifter dekk, uansett om det er piggdekk eller piggfrie dekk, er det ifølge Larsen en rekke hensyn som må tas.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når man skifter dekk er det viktig å huske at dekkene har ligget ubrukte i et halvt år. Dekkene må derfor kondisjoneres for at molekylstrukturen i gummien skal bli like elastiske som de var før de ble lagt bort for sommeren. Mange tror dette kun gjelder piggdekk, det er feil. Det gjelder akkurat like mye piggfrie dekk, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjekk trykket

Normalt vil man måtte kjøre 15 til 20 mil før dekkene kan forventes å være så gode som mulig.

– I tillegg er det viktig å sjekke lufttrykket i dekket. Luften i et dekk fortetter seg når det kommer ut i kulde. Det er derfor viktig å fylle det maksimalt oppgitte lufttrykket for å få godt nok trykk når du kjører, sier Larsen.

Og minner alle på at det er luft å sjekke dekkene for kutt og skader før de monteres på bilen, samt å sørge for å ha lik slitasje på alle bilens dekk.

– Om du har forskjell på mønsterdybden foran og bak anbefaler vi at de beste dekkene skal sitte bak. En uerfaren sjåfør på et farlig føre vil ha en fordel av det, sier han.

Les også:

Slik skal Statoils nye drivstoff få deg lenger på «liter'n»

Den tyske miljøbilen fra 1939 er fortsatt ledende på ett område

Nå skal bensinmotoren bli mye bedre