Simen var ikke helt fornøyd med BMW-en sin
Her kan du se resultatet av det.
I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
Kompakt kjøreglede med et anstrøk av premiumfølelse er populært i Norge. Og BMWs 3-serie har slått godt an helt siden den første kom på begynnelsen av 1970-tallet, og ble en svært vellykket arvtager etter de legendariske 02-modellene.
Ikke bare for entusiastene
De sportslige kjøreegenskapene har gjort bilene til drømmebiler for mange helt siden starten. Med strek under «drøm» - for spesielt billige har de aldri vært.
Les også: Denne er eldgammel - men nå får den forlenget livet ytterligere
I løpet av de senere årene har bilene dog fått en større utbredelse enn tidligere. Det har selvsagt tildels med at vi har fått bedre råd å gjøre, og at det har skjedd en viss polarisering av norske bilvaner, med sterk dominans av de tre tyske premium-merkene på markedet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMen det kommer også som en følge av at BMW har gjort modellen interessant for langt flere enn de som sto og siklet foran butikkvinduene på begynnelsen av 1970-tallet.
AC Schnitzer-felger er klassisk på BMW, og med lakkert sentrum blir bilen enda finere. Foto: Privat
Finnes en for enhver smak
I dag får man for eksempel sin 3-serie med både stasjonsvogn-karosseri og dieselmotor - begge deler ville vært uhørt for 40 år siden, men det er nettopp den kombinasjonen som gjør 3-serie også til en bil for nordmenn flest.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDermed er det også mange slike biler ute i trafikken, og vi tipper at enkelte virkelige BMW-entusiaster av den gamle sorten - for BMW har takket være sin kjøreglede en solid mengde slike - synes det er frustrerende at favorittmerket deres har blitt litt for vanlig.
Les også: Golf følger den samme geniale oppskriften - 38 år etter starten
Artikkelen fortsetter under annonsenHeldigvis er det mulig å gjøre noe med akkurat det. Personlig stil er fortsatt mulig å få til også på nyere biler, men det kreves litt musikalitet i forhold til hva som blir bra og hva som blir for mye når man skal planlegge inngrepene.
Skiller seg fra mengden
Bilen på disse bildene eies dog av en kar som både er skikkelig BMW-entusiast, og har et godt øye for hva som skal til for å få bilen til å skille seg fra mengden av andre tilsvarende - og helt andre biler - på veien.
Og han virker ikke å føle at kjøreegenskapene og entusiastfaktoren må lide bare fordi bilen samtidig er ganske «fornuftig» - med både dieselmotor og stasjonsvognkarosseri.
Eier: Simen Alberto Dønheim, (22).
Bosted: Halsa.
Les også: Så tøff kan en helt vanlig Honda bli med litt hjelp
Litt om meg selv: Jobber på Fellekjøpet på Halsa som butikkmedarbeider, oger over gjennomsnittlig interessert i bil.
Artikkelen fortsetter under annonsenBilen: BMW 318 d, 2008-modell.
Fronten ser sulten ut, og er en av de tingene som Simen er mest fornøyd med etter modifiseringen. Som vi ser har det også blitt en pokal. Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsenNoen bevisste modifiseringer
Hvor lenge har du eid den? Siden januar 2013.
Hva har du gjort med den? Senket med justerbart senkesett fra Supersport, M3 framfanger, sotet frontlykter, frontleppe fra GS Bildeler.
Har også montert Blackline baklykter samt nye felger.
Liker best med bilen: Fargen og fronten.
Les også: Knapt nok en skrothaug - men den ble solgt for 350.000 kroner
Liker minst med bilen: Ingenting.
Beste opplevelse med bilen: Kjørekomforten er generelt den beste opplevelsen med bilen.
Framtidsplaner for bilen: Nye felger, M3 panser og bakfanger samt eksos.
Drømmebil: BMW E46 M3 CSL.
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Les også: Denne Volvoen må ha blitt planlagt på et fuktig nachspiel...