Denne er det bare én av i Norge

Dimensjonene er store og stilen svært tradisjonell på denne store sedanen - som virker veldig amerikansk, selv om den kommer fra Japan. Foto: Privat
Dimensjonene er store og stilen svært tradisjonell på denne store sedanen - som virker veldig amerikansk, selv om den kommer fra Japan. Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hallgeir har en virkelig sjelden luksusbil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Selv om nordmenn flest har en tendens til å løpe i flokk til de samme bilforhandlerne og bestille omtrent like biler i like farger, er det tross alt et ganske stort mangfold på norske veier. Vi kan få kjøpt det aller meste om vi bare vil.

Det aller meste. Men ikke alt.

Les også: Trond ga bort familieklenodiet - gratis

Smaken er forskjellig

For fremdeles er smaken så forskjellig på forskjellige kanter av verden at bilprodusentene differensierer tilbudet sitt etter de forskjellige markedene. Et ganske typisk eksempel er bilen på disse bildene - en stor, tung og motorkraftig sedan av særdeles tradisjonelt snitt.

Slikt er i svært liten grad salgbart på våre breddegrader, men desto mer populært i USA og tildels også i bilens hjemland, Japan, og noen andre asiatiske markeder. Så er bilen også en spesielt USA-tilpasset variant av en japansk stor-sedan, med mye luksus og mye motor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi snakker om en Infiniti, altså Nissans luksusmerke. Etter Toyotas suksess med Lexus har de øvrige japanske produsentene forsøkt å kopiere suksessen med å etablere sine egne luksusmerker i USA, om enn med noe varierende suksess. Ingen har helt klart å få like godt fotfeste som nettopp Lexus, eller like høy status.

Les også: Denne japanske "folkevognen" er sjelden i Europa

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildet Store, skinnkledde seter med mer vekt på komfort enn sidestøtte, og digert midtarmlene med god plass til alt mulig er typiske ting som amerikanerne - og Hallgeir - setter pris på. Foto: Privat Store, skinnkledde seter med mer vekt på komfort enn sidestøtte, og digert midtarmlene med god plass til alt mulig er typiske ting som amerikanerne - og Hallgeir - setter pris på. Foto: Privat

Mer "amerikansk" enn amerikanerne selv

Uansett har japanerne i noen grad knekt koden: Veien til amerikanernes hjerter har vist seg å være typisk japansk finish og pålitelighet krysset med det amerikanerne forventer av størrelse, utstyr og krefter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ergo er det ikke så rart at disse bilene på mange måter er mer tradisjonelt amerikanske enn de amerikanske bilene selv var på samme tid. Denne bilen fra siste halvdel av 1990-tallet har en diger V8, bakhjulsdrift og en vekt på borti to tonn, og størrelse som en lang Mercedes S-klasse.

Skulle man ha en større amerkanskprodusert bil den gangen måtte man nærmest opp til en Cadillac DeVille, men da fikk man nymotens påfunn som tverrstilt motor og forhjulstrekk. Dermed ble luksus-japanernes nærmeste konkurrent i praksis ultra-tradisjonelle Mercury Marquis, bygget på Panther-plattformen.

Les også: SportCross - denne Lexusen ser du ikke maken til hver dag...

Mye komfort for pengene

Dermed er det heller ikke så rart at japanerne ikke har sett noe poeng i å markedsføre disse luksuriøse sedanene på våre breddegrader. De er på mange måter mer amerikanske enn amerikanske biler selv har vært på mange, mange år - men de europeerne som er interessert i typiske amerikanske biler vil gjerne at de skal være amerikanske, også.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men noen har et mer pragmatisk forhold til det, i likhet med det publikummet som kjøpte disse bilene i USA da de var nye. Få biler var større og ga mer komfort for pengene enn eksempelvis en Infiniti Q45t, og eieren av denne bilen kan skrive under på at den gir en helt spesiell kjøreopplevelse.

Eier: Hallgeir Olden.

Bosted: Heimdal, Trondheim.

Litt om meg selv: Svakstrømstekniker med bil som hovedinteresse siden konfirmasjonsalderen. Har hatt ca. 40 biler.

Les også: Infiniti FX35 - denne "ukjente" SUVen kan du gjøre et kupp på

Saken fortsetter under bildet Det er solide dimensjoner over bilen, og det er lett å ane likhet med Lexus første store sedan. Toyotas luksusmerke har dog fått et forsprang som de øvrige japanske luksusmerkene sliter med å ta igjen. Foto: Privat Det er solide dimensjoner over bilen, og det er lett å ane likhet med Lexus første store sedan. Toyotas luksusmerke har dog fått et forsprang som de øvrige japanske luksusmerkene sliter med å ta igjen. Foto: Privat

Har oppgradert stereoanlegget

Bilen: Infiniti Q45t.

Hvor lenge har du eid den? I 5 år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva har du gjort med den? Jeg har montert 2-DIN multimedia-anlegg og diverse småtterier. Jeg byttet også ut den originale radioen med en Pioneer for å få ryggekamera, Bluetooth, DVD og DAB-radio.

Originalforsterkerkeren på 300 watt er beholdt sammen med høytalerne fra BOSE.

Liker best med bilen: Komforten og kreftene.

Liker minst med bilen: Hæ?

Se video: Han modifiserer bilstereoen sin - med hammer!

Vurderer å importere en nyere utgave

Beste opplevelse med bilen: All langkjøringen.

Framtidsplaner for bilen: Planen er å ha den i noen år til, men jeg har også vurdert å importere en nyere utgave fra USA. Vi får se. Dette er den eneste Q45t i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Drømmebil: Infiniti M56X.

Annet: Dette er en andre-generasjon Q45t med VH41 DE motor. Den har fire kamaksler, 32 ventiler og VVT-teknikk som er styrt av undertrykk, ikke turtall. Det gjør at man får ekstra-effekten ved brått gasspådrag, man trenger ikke vente på høyt turtall, slik som på Honda og Toyota sine VVT-systemer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen er litt over fem meter lang, veier nesten to tonn og yter ca. 310 hk. Bakhjulstrekk kombinert med diffbrems og ESC (kan kobles ut med en knapp) gjør at den sitter forbausende bra på snøføre. Den har stabilisatorstag foran og bak, både oppe og nede.

Les også: – Å kjøre denne bilen er morsommere enn å feste

Saken fortsetter under bildet V8-motoren har VVT-system som styres av undertrykk, og ikke av turtall. Det gir raskere respons når man trenger ekstra krefter, rapporterer en meget fornøyd eier. Foto: Privat V8-motoren har VVT-system som styres av undertrykk, og ikke av turtall. Det gir raskere respons når man trenger ekstra krefter, rapporterer en meget fornøyd eier. Foto: Privat

Bilen har en enorm utstyrspakke med spesielle ting som 3 fjernstyrte garasjeportåpnere i solskjermen (det er faktisk to solskjermer på hver side), elektrisk tilt- og teleskop-ratt med hukommelse og 10-veis elseter. Midtarmlenet kan åpnes til begge sider, pluss at det er toetasjers, det gjør at den fortsatt er noe forut for sin tid.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Her kan du spare mye penger - hvis du legger litt jobb i det

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Hallgeir om? Bruk kommentarfeltet under!