10 bilnyheter å sikle over
Sjekk ut noen av høydepunktene på verdens største bilmesse.
Bilutstillingen som akkurat nå pågår i Paris er kanskje den viktigste i verden - blant annet fordi det kommer over en million besøkende for å få med seg hva som blir vist fram.
Og noen av nyhetene er naturligvis litt mer spenstige enn andre.
Vi har plukket ut ti biler som ga oss en ekstra porsjon godfølelse på årets messe - se om du er enig. NB: Få også med deg bildeserien med flere bilder av alle bilene nederst i saken.
Mercedes GT AMG
Digert panser som skjuler en råsterk V8-er, bakhjulstrekk og to seter. Oppskriften på mye moro.
En av de mest sexy modellene du kan få med deg i Paris er Mercedes AMG GT/GT-S.
Denne skal ta opp kampen med blant andre Porsche 911. Ingen enkel oppgave akkurat. Men med seg i kampen kommer GTen utstyrt med en 4-liters V8er på henholdsvis 462 eller 510 hk (GT-S).
Sistnevnte fikser 0-100 km/t på 3,8 sekunder - og har en toppfart på 310 km/t.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI motsetning til 911 er dette en ren toseter, i stedet for 2+2. Prisene vil starte på like under 2 millioner kroner...
Nissan GT-R Nismo
Karobonvingen bidrar til et ekstra maktrykk på 100 kilo i 300 km/t.
En av verdens absolutt råeste gatebiler har fått en liten facelift - og i Nismo-versjon er den enda mer tunet mot banekjøring. Motoren på 3,8 liter har her knappe 600 hk - og 652 nm dreiemoment.
Den har også fått strammet opp understellet enda mer - og takket være blant annet en ny karbonspoiler på bakluka, øker bakketrykket med opptil 100 kg i 300 km/t.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDenne ekstreme råtassen fikser Nürburgring Nordschliefe på 7.08.679.
Les også: Les vår noe spesielle test av Nissan GT-R
Nissan Pulsar Nismo
Dette liker vi, Nissan! fingre er krysset for at konseptet realiserer. Fort.
At Nissan også hadde med seg en konseptbil av Pulsar Nismo var mer overraskende. Men ikke mindre gledelig. Her er det foreløpig ingen offisielle ytelser eller informasjon om motorisering. Men likevel er det sannsynlig at dette med tiden blir en realitet. Med andre ord en potensiell GTI-konkurrent som vi er veldig spent på.
Artikkelen fortsetter under annonsenBilen som var utstilt i Paris så i alle fall veldig bra ut - og vi håper en eventuell produksjonsmodell blir like barsk.
Lamborghini Asterion LPI 900-4:
Lamborghini kaster seg på hybrid-trenden - og denne konseptbilen lover godt.
Denne ble vist alt onsdag kveld - på VW-konsernets såkalte group night. Et tallrikt publikum som var plassert på en tribune foran en scene der bilene ble kjørt inn - fikk seg en skikkelig overraskelse da en linjelekker, knallblå coupe suste forbi helt uten å bli introdusert.
Mange fikk det knapt med seg - av en god grunn: Bilen laget ingen lyd. Den bare gled raskt og elegant forbi - med et lite svosj. Så var den borte.
Men like etterpå fikk vi forklaringen: Dette er Lamborghinis siste konsept, som hadde sin verdenspremiere i Paris, og den har hybrid drivlinje. Det er faktisk en ladbar hybrid - med 910 hk og firehjulstrekk.
Artikkelen fortsetter under annonsenLekkert. Om den blir satt i produksjon er ikke helt sikkert enda - men vi gir den i alle fall to tomler opp.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Dette må være tidenes julegave
VW XL Sport
Dette er VW-konsernets nyeste superbil.
Også denne tok publikum på VWs group night på senga. XL Sport er en kjøremaskin utenom det vanlige med 200 hestekrefter fra en modifisert versjon av V2-motoren som er i den nye Ducati 1199 Superleggera – verdens kraftigste tosylindrede motorsykkelmotor.
Motoren, koblet sammen med en 7-trinns DSG-girkasse gjør at XL Sport gjør unna 0-100 km/t på 5,7 sekunder, har et maksimalt turtall på 11 000 o/min og en topphastighet på 270 km/t.
Peugeot Exalt
Peugeot er også på hjemme på i Paris - og hadde med seg flere nyheter. Denne barske konseptbilen for eksempel.
På hjemmebane hadde Peugeot med seg flere nyheter - blant annet to konseptbiler. Den lekreste var etter vår mening Exalt. Dette er en stor og ruvende sedan - med en hybrid drivlinje med en samlet effekt på 340 hk.
Artikkelen fortsetter under annonsenInnvendig er det enda mer spektakulært - med innovative løsninger på alt fra instrumentpaneler til bruken av materialer.
Denne er nok litt fjerner fra å bli en produksjonsmodell enn en del av de andre, men vi liker det vi ser ...
Les også: Morsom ungdomsbil til 50.000 kroner
Mazda MX-5
Mazda MX-5 har fått et aggressivt og mer macho utseende enn før. Vi synes det er svært så vellykket.
En av bilene vi virkelig gleder oss til å få prøve neste år - er den helt nye roadsteren MX-5.
Dette er helt ny generasjon MX-5 - og vi synes virkelig at designerne har truffet innertier. Det ser skikkelig barskt ut - her er det mer macho-faktor enn noen gang før, men samtidig uten å bli vulgært.
Artikkelen fortsetter under annonsenMen noe av det viktigste her blir naturligvis kjøreegenskapene. Her har Mazda mye å leve opp til.
Når det gjelder motorisering vet vi så langt bare at det blir to firesylindrede bensinmotorer. Lanseringen i Norge blir like over sommeren neste år.
Artikkelen fortsetter under annonsenCitroën DS Divine
Den minner egentlig mest om en eneste stor muskel. Konseptbilen Divine skal imidlertid si noe om hvilke premiumfaktor det skal bli over Citroëns nye DS-statsning.
Citroen ville også slå på stortromma på hjemmebanen i Paris - og gjorde det blant annet med konseptbilen Divine. Og den er rett og slett en nytelse å se på. Kraftfull og sportslig - og jålete så det dundrer. Men på en positiv måte, synes vi.
DS er jo i ferd med å dyrkes fram som en egen merkevare - og snart kommer disse bilene helt uten Citroën-logo.
Lekkert og morsomt - men foreløpig altså bare på tegnebrettet.
Les også: Dette er luksus som skiller seg ut
Jaguar XE
Neida, det er ikke Jaguar XF - men den helt nye Jaguar XE. Likheten er imidlertid åpenbar - uten vi ser så mye galt i å ligne på en XF.
Jaguar skal ut og måle krefter med BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse. Igjen. Men der de feilet stygt med X-Type - har de nå tenkt å komme sterkere tilbake med XE.
Artikkelen fortsetter under annonsenDen ligner mye på storebror XF - kanskje litt for mye. På en annen side - begge disse bilene er lekre.
XE vil komme med flere ulike motorvarianter - der den foreløpig råeste byr på 340 hk. Sammen med en 8-trinns XF-automat fikser denne 0-100 km/t på 4,9 sekunder.
Artikkelen fortsetter under annonsenInteriøret er nytt - men ikke revolusjonerende sammenlignet med XF. Her hadde vi kanskje håpet på litt mer særpreg.
Honda Civic Type R
Er du glad i biler som ikke er redd for å skille seg ut - vil du ELSKE Honda Civic Type R.
Ta en god kikk på denne hekken. Har du sett noe mer bad ass? Det er det i alle fall lenge siden vi har gjort. Honda har virkelig gått all in - og tatt Civic Type R så langt de kunne.
Resultatet er en bil som ikke egner seg for de som vil ferdes anonymt rundt i trafikken.
Honda vil i stedet at eieren av denne bilen skal kjøre rundt og glise - vel vitende om at han eller hun har oppmerksomheten til alle fotgjengere innenfor synsavstand.
Artikkelen fortsetter under annonsenDen skal ikke ha 4x4 - og blir således en konkurrent til Golf GTI. Men der Golf stopper på 230 hk - skal Type R opp i rundt 300 hk, får vi bekreftet på messen i Paris. Målet er nemlig å bli raskeste forhjulstrekker rundt Nürburgring - koste hva det koste vil.
I Norge vil det trolig gjøre at det blir en avsindig avgift - og dermed et sjeldent syn. Men for et syn!
Les mer om Honda Civic Type R her
Les også: Topp 10: De beste nybilene