Tester gangfelt med nedtelling
Men sekundering til grønt lys blir trolig aldri et vanlig syn i Norge.
Tidlig i sommer dukket det opp en nyhet i den norske trafikken: Et lysregulert gangfelt med nedtelling.
Ved Barcode-byggene i Oslo sentrum ser fotgjengerne nå hvor lenge det er til lyset blir grønt, og hvor lang tid det grønne lyset varer.
– Men det er bare et prøveprosjekt, forteller senioringeniør Bente Christensen i Statens vegvesen til Dinside.
Få med deg: Hemmelig knapp i norske gangfelt gir deg mer tid over veien
Overvåket fotgjengerne
Tanken bak nedtelling i gangfelt er enkel: Ved å se hvor mange sekunder det er til lyset blir grønt, skal ventetiden fremstå kortere. Og sjansen for at du går på rødt skal ned.
Det virker kanskje paradoksalt at å se på en klokke skal få tiden til å gå fortere. Men har du forsøkt å vente på en buss med og uten elektroniske skilt som forteller deg når bussen faktisk kommer, foretrekker du trolig med.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI sommer har Vegvesenet videoovervåket krysset utenfor Barcode, og intervjuet fotgjengerne. Resultatene skal ned i en rapport, og spørsmålet er: Bidrar nedtelling til tryggere fotgjengere?
Ingen braksuksess
– Blant annet må vi se på oppmerksomheten til fotgjengerne. Er de mer opptatt av å følge med på nedtellingen enn trafikken, er ikke det bra for trafikksikkerheten, sier Christensen.
Det er ikke uten grunn dette er en bekymring. I 2004 ble det installert nedtellingslys ved Jernbanetorget i Oslo, for å se hvordan fotgjengerne reagerte. Resultat: Mange durte over veien så snart nedtellingen var ferdig, uten å se seg for.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen«Konklusjonen av undersøkelsen var at det ikke ga noen positiv effekt på andelen som gikk på rødt lys» skriver Vegvesenet i en rapport fra 2011.
Artikkelen fortsetter under annonsenOgså i andre byer, som København og San Francisco, har resultatene vært så som så.
Tar trolig ikke av
Men det er flere grunner til at gangfelt med nedtelling muligens ikke får en stor fremtid i Norge.
Lyskryssene må nemlig være tidsstyrte, ikke trafikkstyrte. Og slike kryss er det visst ikke mange av her til lands. Selv om man kan «trykke på knappen» utenfor Barcode, blir det grønt etter en viss tid uansett. I motsetning til andre kryss, hvor lysene gis på grunnlag av hvordan trafikken i krysset ser ut.
– Hva med bare nedtelling av den grønne mannen, slik vi ser blant annet i New York?
– Det er nedtelling til grønn mann som er mest aktuelt. Det skal være nok tid til å krysse gata på grønn mann uansett, svarer Christensen.
Oppdager lyskryssene deg når du sykler? Og kan du sykle på rødt?