Familiebilen som parkerer seg selv

Ford pøser på med svært mye utstyr på sin fornyete C-Max / Grand C-Max.
Ford pøser på med svært mye utstyr på sin fornyete C-Max / Grand C-Max.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kommer i ny utgave - med mye morsomt utstyr.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke mange år siden du måtte opp i direktørbil-klassen for å få det siste av fancy komfort- og luksusutstyr.

Slik er det imidlertid ikke lenger. Tøff konkurranse gjør at bilprodusentene nå tilbyr mye av dette også langt nedover i modellutvalget.

Et eksempel: Den ganske unnselige flerbruksbilen Ford C-Max som nå kommer i ny utgave - og som har mye å by på for de som elsker litt gadgets.

Vinkelrett parkering

C-Max og den litt større Grand C-Max har nemlig fått blant annet parkeringsassistent med automatisk lukeparkering.

Fords parkeringsassistent finner passe store parkeringsplasser og kan med et tastetrykk styre kjøretøyet på plass mens føreren håndterer gass og brems. Med to nye ultrasoniske sensorer bak på bilen, kan C-Max også utføre vinkelrett parkering. Systemet hjelper føreren med å rygge inn på parkeringsplasser mellom andre biler - som for eksempel i parkeringshus.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Grand C-Max foran - og C-Max bak. Begge er nå blitt fornyet.

Grand C-Max foran - og C-Max bak. Begge er nå blitt fornyet.

Denne kan kjøre inn i garasjen av seg selv

Advarer om kryssende trafikk

De ekstra sensorene aktiverer også to andre teknologier som hjelper føreren med å manøvrere ut av parkeringsplasser: Varsel om kryssende trafikk advarer førere som rygger ut av en parkeringsplass, om kjøretøy som snart kan komme til å passere bak dem.

Systemet har en radar med rekkevidde på opptil 40 meter og avgir tre varselsignaler hvis det oppdager et kjøretøy som nærmer seg fra en av sidene. Det forteller Ford i en pressememelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Glemmer hvor de parkerte - melder bilen stjålet

Klargjør bremsene

Utkjøringsassistanse hjelper førere når de kjører ut av en parallell parkeringsplass. Når føreren har valgt enten venstre eller høyre side, tar systemet seg av styringen, mens føreren håndterer gass og brems.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford har også forbedret Active City Stop, som benytter sensorer foran på kjøretøyet til å avdekke stillestående objekter på veien foran bilen, og som klargjør bremsene hvis kjøretøyet nærmer seg et objekt altfor raskt.

Ford har ryddet opp skikkelig på dashbordet - og fjernet en rekke knapper og brytere. De lover også høyere materialkvalitet.

Ford har ryddet opp skikkelig på dashbordet - og fjernet en rekke knapper og brytere. De lover også høyere materialkvalitet.

Denne både dusjer og føner seg selv

Motorvei-hjelp

Hvis føreren fortsatt ikke reagerer, reduserer systemet motorens turtall og bremser - for å redusere kollisjonseffekten. Nye C-MAX har det mest avanserte systemet, som nå fungerer ved hastigheter på opptil 50 km/t - en økning fra tidligere 30 km/t.

Ved bevegelige objekter fungerer Active Braking på tilsvarende måte som Active City Stop, men innenfor en kjørehastighet på mellom 8 km/t og 180 km/t. Den er også en hjelp for føreren ved høye hastigheter, for eksempel på motorveien, ved å avgi varsel og bremse etter behov.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Finner restaurant

Den nye C-Max-familien er utstyrt med Fords stemmeaktiverte kommunikasjonssystem SYNC 2, med 8-tommers høyoppløst berøringsskjerm i farger og avansert stemmestyring for betjening av lyd, navigering, klimaanlegg og tilkoblede mobiltelefonfunksjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Navigasjonssystemet støttes av karttjenesteleverandøren HERE og har delt skjerm med detaljerte visninger i gatekryss, oppleste gatenavn, visning av motorveikryss i 3D, visning av landemerker og tilgang til Michelins guidebøker.

Her kan du bare fortelle systemet at du er sulten. Så søker det etter de nærmeste restaurantene, leter opp telefonnummer for bordbestilling - og leder deg så fram til målet.

C-Max er klart mest harmonisk i linjene av de to utgavene, til gjengjeld har den "bare" fem seter.

C-Max er klart mest harmonisk i linjene av de to utgavene, til gjengjeld har den "bare" fem seter.

LES OGSÅ: Det eneste den ikke gjør er å ta regningen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye motorer

Noe litt mer jordnært? På motorsiden

kan C-Max og Grand C-Max skilte med forbedrede CO2-tall og har for første gang Fords Auto-Start-Stopp-teknologi som standard på EcoBoost-bensinmotorer og 2.0-liters TDCi-dieselmotorer.

Den mest forbedrede modellen forventes å gi 20 prosent lavere CO2-utslipp.

Motorutvalget utvides til også å omfatte Fords nye 1.5-liters EcoBoost-bensinmotor med 150 HK og 182 HK, og blir også å få med Fords nye 1.5-liters TDCi-dieselmotor, som leverer 95 HK eller 120 HK, samt en ny ECOnetic-utgave som femseteren C-Max får et forventet CO2-utslipp på 99 g/km.

Nei - dette er ikke bilen for deg som er sjenert

Grand C_Max har praktisk skyvedør og plass for inntil sju. Men de har det trangt i den svært kompakte bilen.

Grand C_Max har praktisk skyvedør og plass for inntil sju. Men de har det trangt i den svært kompakte bilen.

Justerer lysvinkelen

C-Max-familien vil fortsatt tilbys med 100 HK- og 125 HK-utgavene av 1.0-liters EcoBoost-bensinmotoren.I løpet av de første sju månedene av 2014 var mer enn en fjerdedel av solgte C-Max-modeller i Europa utstyrt med 1-liters EcoBoost-motor, som i 2014 ble utpekt til årets internasjonale motor for tredje år på rad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

C-Max leveres med LED-kjørelys, Bi-Xenon HID-hovedlys og Fords adaptive frontlyssystem, som justerer vinkelen på hovedlysene til en av sju innstillinger, avhengig av trafikk- og veiforholdene.

Ved svinging i lavere hastigheter retter systemet for eksempel en lysstråle mot veikanten, slik at syklister og fotgjengere blir mer synlige. Systemet vil også være til hjelp for sjåfører som svinger i større hastigheter, ved å rette lyset lenger inn i svingen.

Ryddet opp

Designmessig følger C-Max og Grand C-Max opp endringene som nylig er presentert på Focus-modellen, blant annet med Fords nye familiefront.

Innvendig er det gjort en skikkelig ryddejobb. C-Max og Grand C-Max har fått endel kritikk for et rotete dashbord med veldig mange forskjellige knapper og brytere. Den kritikken har Ford lyttet til - og gjort betjeningen både enklere og mer intuitiv. Ikke heeelt imponert: Her kan du lese testen vår av Grand C-Max

De utvendige endringene er ikke store - men C-Max og Grand C-Max har fått en betydelig fornyelse til 2015-modellen.

De utvendige endringene er ikke store - men C-Max og Grand C-Max har fått en betydelig fornyelse til 2015-modellen.

Nå får storebror også 4x4 - les mer her: