Et ekte bil-prosjekt trenger ikke koste mye

Vil du kjøre morsom bil til sommeren? Da er det tid for å finne et prosjekt nå. Her er noen billige som kan bli fine i løpet av en vinter. Foto: Finn.no/Autodb.no (montasje)
Vil du kjøre morsom bil til sommeren? Da er det tid for å finne et prosjekt nå. Her er noen billige som kan bli fine i løpet av en vinter. Foto: Finn.no/Autodb.no (montasje)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse kan bli perler til neste sommer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nok en sommer er over, og temperaturen faller igjen. Ikke bare i naturen, men også i bilhobby-miljøene.

Snart er årets siste kjøretur unnagjort - og for mange er det nye planer for neste sesong, som medfører at gammelbilen er til salgs.

Det dukker dessuten også opp en del andre prosjekter på denne tiden av året, som kanskje har stått bortglemt i lang tid. For nå skal det ryddes i garasjene - og dermed kan du som allerede har plassen klar fylle den med et morsomt prosjekt for ikke veldig mange penger.

Les også: God tid? Denne restaureringen startet mens ABBA sang på radio.

Her er noen forslag. Synes ikke du også at disse fortjener å få asfalt under hjulene igjen, etter en vinter med litt omsorg?

1983 Mazda 626 HT, kr. 6.500,-

Faksimile: Finn.noFaksimile: Finn.no

Disse bilene er det lenge siden vi så særlig mange av i trafikken, men kuriøst nok dukker det nesten alltid opp en ny hver gang vi sjekker annonsemarkedet for morsomme prosjekter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se annonsen her

Denne annonseres som en 1983-modell. Etter hva vi husker kom den etterfølgende generasjonen som 1983-modell på høsten 1982, men det kan bety at dette er en overligger - eller i hvertfall en svært sent registrert 1982-modell. Uansett er den sjelden i dag.

At bilen har stått lenge gjør nok at den trenger en solid gjennomgang teknisk, men det er tross alt en jobb i mange etapper. Den ser i det minste forholdsvis frisk ut i karosseriet, og vi velger å tro at interiøret også er noenlunde, til tross for at selgeren ikke har tatt bilder av det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Barna ødela bilen - men foreldrene nekter å betale

1986 Citroën CX GTI, kr. 9.535,-

Tidens tann har gjort et kraftig innhogg i det som en gang i tiden var en ganske voksen bestand av Citroëns luksus-flåte CX. Tilbøyelighet til å ruste, samt et hydraulikksystem som gjerne kranglet litt allerede da bilene var langt yngre enn nå, er sikkert medvirkende årsaker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her har vi imidlertid en som virker lovende. Aller mest gjev ville den vært om det var en av de to forskjellige turbo-versjonene, men dette er i det minste en GTI, som vi mener å huske at var ganske sjelden den gang.

Se annonsen her

Faksimile: Finn.noFaksimile: Finn.no

Ikke så rart, kanskje - det var vel ikke akkurat sportslige egenskaper de fleste som kjørte disse komfort-cruiserne var ute etter. Og med automatgir, som denne har, var det sikkert ikke veldig påtagelig heller. Men en fet bil - ja det var det.

Her loves både rust og hydraulikk å være noenlunde under kontroll - nok til at bilen visstnok bør være mulig å hente på prøveskilter. Et ytterst strøkent interiør virker også svært lovende, så dette kan meget vel være et enkelt vinterprosjekt for den rette. Det blir ikke flere av disse.

Les også: Gjett hvem som kjøpte denne CXen ny!

Artikkelen fortsetter under annonsen

1985 Volvo 240 GLT, kr. 5.000,-

Billigst i denne omgang, men helt klart også mest arbeidskrevende, er denne Volvoen på Vormsund. Og noen vil kaskje reagere på at det de har i garasjen etter stor innsats av sikkert både tid og penger, er en «helt vanlig» Volvo 240.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men GLT-modellen er som Volvo-kjennerne vet langt fra vanlig, og den tøffe og litt oppskremte utgaven er virkelig i ferd med å få den statusen den fortjener - litt i skyggen av 240 Turbo, som den også ligner ganske mye på rent visuelt.

Se annonsen her

GLT-versjonen kunne fra starten fås med både 2,3 liters firer og den velkjente PRV-V6en fra 260-serien, der den sistnevnte i så fall ble avslørt av at GLT-emblemet på baklokket var gullfarget. Om det fremdeles var tilfelle i 1985 husker vi ikke, men de fleste vil nok anse det som en fordel at det er fireren som sitter i denne bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selgeren avslører ikke mye i annonsen, annet enn at det er nok rust å ta av - og bruker dermed betegnelsen «delebil».

Det ser ut som at bilen er rimelig komplett, og den kan dermed være fristende å bruke som donor av de spesielle GLT-delene til en annen 240, men spørsmålet er om det ikke likevel kan være smartere å investere litt tid i å redde denne bilen. På disse spesielle utgavene skiller markedet etterhvert ganske mye på matching numbers-biler og «kloner» bygget på chassis av simplere utgave.

Les også: En fin Volvo 240 kan faktisk være en god investering

Det er ikke ofte man kan si at en Buick er minst like interessant for generelt gammelbil-interesserte som den er for det dedikerte amcar-publikummet, men her er en slik. For dette er både en hyggelig og luksuriøs liten kompaktbil og en sær og etter hvert ganske sjelden amerikaner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen stammer fra den gang General Motors virkelig skulle vise verden hvordan man skulle lage småbiler, og utviklet en serie ordentlig kompakte biler. Hjulpet av hyggelig dollarkurs, samt det faktum at merkene deres allerede var «i flytsonen» i Norge takket være godt salg av varebilregistrerte store stasjonsvogner med diesel-V8, ble det også satset skikkelig her, og en del av disse ble solgt. På det norske markedet var det særlig interesse for Chevrolet Citation og denne luksuriøse Buick Skylarken, og det gikk også en og annen Oldsmobile Omega.

Se annonsen her

Bilene skal ha vært fine å kjøre, men det er mange år siden de ble borte fra trafikken nesten alle sammen. Rusten tok dem, og siden V6-motoren på 2,8 liter ikke akkurat var noen sparegris - etter europeiske mål - leverte ikke bilene helt det kjøperne kanskje forventet av en «småbil».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne ser imidlertid usedvanlig hel og fin ut, både i karosseriet, krommen og ikke minst interiøret. Og siden det er en bil som ikke engang amcar-miljøet har sett noe poeng i å ta vare på, er dette skikkelig sjelden kost. Som sikkert vil bli bare morsommere og morsommere med årene.

Les også: Nå leker selv Cadillac med tanken på å lage skikkelige småbiler

1968 Ford 12M Turnier, kr. 18.500,-

Om CXen en gang i tiden var forholdsvis vanlig i trafikken, var det likevel ingen ting mot denne. Sekstitalls-Taunuser med forskjellig «M»-betegnelse var en yndet familiebil i Norge, og ble brukt både mye og nådeløst.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se annonsen her

Derfor er det ikke så veldig mange igjen. Og det er sjelden man snubler over en til salgs som ser så fin ut som denne, og som dessuten har 1,5-litersmotoren. Dette var en skikkelig påkostet 12M en gang i tiden.

Skal man dømme ut fra bildene så er dette en veteranbil som allerede har vært i omsorgsfulle hender en stund, og som dermed - tilsynelatende - er i grei stand, om enn behov for noe vedlikehold. Men vi tolker det som at det er (u-)praktiske årsaker som gjør at den må bort - og som gjør at prisen også virker svært sympatisk.

Les også: Folkefavoritten Mondeo - nå har den vært med oss i over 20 år