– Salg av bensin- og dieselbiler burde bli ulovlig

FORBUD: Førstekandidat for Miljøpartiet De Grønne i Oslo, Rasmus Hansson, forteller til ABC Nyheter at han ønsker forbud mot import av bensin- og dieselbiler innen 2017. Foto: NTB scanpix
FORBUD: Førstekandidat for Miljøpartiet De Grønne i Oslo, Rasmus Hansson, forteller til ABC Nyheter at han ønsker forbud mot import av bensin- og dieselbiler innen 2017. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Miljøpartiet De Grønne ønsker å forby salg av bensin- og dieselbiler. – Det er ingen god idé, sier miljøpolitisk talsmann i Høyre, Nikolai Astrup.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilen har blitt en suksesshistorie i det norske markedet. Den er mindre miljøbelastende enn bensin- og dieselbiler, og sparer lokalmiljøet for både helseskadelige stoffer og støy.

Derfor ønsker Miljøpartiet De Grønne å forby import av bensin og dieselbiler til Norge.

– Biler som går på ren bensin eller diesel er gårsdagens motorer. De utgjør et stort problem og drastiske grep må tas for å få bort bilene som utgjør en klimafare, sier førstekandidat for Miljøpartiet De Grønne i Oslo, Rasmus Hansson til ABC Nyheter.

Les også: – Århundrets største utfordring

Hansson vil ta drastiske grep for å gjøre den norske bilparken mer miljøvennlig:

Fra 2017 ønsker miljøpartiet at norske bilforhandlere ikke skal kunne selge bensin og dieselbiler.

– Vil man noe nok har vi allerede verktøykassen klar. Man må tråkke på noen tær for å få dette gjennomført, men teknologien er her og verken bilprodusenter eller forhandlere vil tape på dette. De vil selge like mange biler, bare andre modeller, sier Hansson.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil ha totalforbud

Norge er det landet i verden der det selges flest elbiler. Hansson vil at alle nordmenn skal kjøre miljøvennlige biler i fremtiden.

Derfor er et totalforbud mot kjøp av bensin og dieselbil nødvendig, mener han.

– Får vi det som vi vil, blir det en brutal kickstart. Vi har allerede det andre alternativet klart - nå handler det bare om å benytte seg av det, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hansson advarer mot å la bilbransjen få holde på uten klare retningslinjer fra myndighetene.

– Får bilprodusentene være i fred, vil de trolig fortsette å produsere miljøfarlige biler, sier han.

Les også: Frederic Hauge har kjørt fra Oslo til Bodø for 250 kroner

Gode vilkår

Frem til 2017 kan elbileiere nyte godt av lave avgifter, men deretter kan det bli bråstopp.

I klimaforliket ble det bestemt at man da skal vurdere hvordan avgiftene skal håndteres framover, og om det fortsatt skal satses videre på miljøvennlige biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Fordelene burde forlenges. Ingen ser ut til å være imot den videre satsingen på elbil, sier Hansson.

Når dieselbiler og drivstoffet var billig og ble populært skrudde regjeringen opp avgiftene. Tror du det vil skje med el-biler?


– Det vil være idiotisk om så skjer. Det vil være ti ganger verre enn det som skjedde med dieselavgiften. Det vil sende et signal om at man ikke satser på miljøvennlig teknologi, og jeg tror de som bestemmer at avgiftene på elbil må opp, må tåle kraftig kritikk, sier Hansson.

Les også: Køpriset elbil fra BMW

Kritisk til forslaget

Miljøpolitisk talsmann i Høyre, Nikolai Astrup, synes lite om forslaget.

– Det er en dårlig idè. Vi trenger positive insentiver for at folk skal velge miljøvennlig. Å forby import av bensin- og dieselbiler trenger ikke nødvendigvis å være en god idè.

Han mener forslaget kan virke mot sin hensikt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det kan fort føre til at folk fortsetter å kjøre rundt i bilene sine, fremfor å velge et miljøvennlig alternativ, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Vil gi elbileiere fordeler frem til 2025

Astrup forteller at Høyre vil videreføre dagens avgiftsfritak for nullutslippsbiler frem til 2017 eller 50.000 solgte biler.

– Luftforurensning er et stort problem i byene. Nullutslippsbiler er både bra for det globale miljøet og lokalmiljøet. Derfor vil vi videreføre dagens avgiftspolitikk på elbiler.

– Vi ser likevel forbedringspotensial. Det skal alltid lønne seg å velge miljøvennlig, derfor vil vi blant annet gjøre plug-in hybridbiler billigere og videreføre avgiftsfritaket for miljøvennlig drivstoff til 2020, sier Astrup.

– Rask endring

Leder Torgeir Micaelsen i finanskomiteen fra Arbeiderpartiet mener regjeringen langt på vei har imøtegått ønsker fra bilbransjen om å ha avgiftslettelser for å øke salget av miljøvennlige biler og fornye den norske bilparken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Velger man riktig, kan man finne biler med langt lavere avgifter enn man kunne for åtte år siden, har Micaelsen tidligere uttalt til ABC Nyheter.

Les også: Vil ha endringer av avgiften på bil

Signalene fra en samlet bilbransje er at det nå satses og at endringene av avgiftspolitikken må skje gradvis, forteller han.

– Store endringer kan ikke skje over natten, men jeg mener man ser et klart signal fra alle partiene i regjeringen om at den videre satsningen på bil vil fortsette, men vi må passe på å ta skritt for skritt og ikke ødelegge bilmarkedet med å dumpe avgiftene, har Micaelsen tidligere uttalt.