980 551

BILLIGBIL: Ulrich Hackenberg sier VW vil bygge biler til 40.000 kroner. (Foto: Øivind Skar)
ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true motor VW,motor
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

VW drar til med billigbil

For å nå målet om å bli verdens største bilprodusent kaster også VW seg ut i billigmarkedet.

Volkswagen planlegger å utvikle et lavkost-bilmerke primært beregnet for salg i utviklingsland. Det fortalte VWs utviklingssjef Ulrich Hackenberg i et intervju med tyske Auto Motor und Sport. Planen er å selge bilen for rundt 5000 euro (ca. 40.000 kroner).

Hackenberg mener det er et betydelig og økende marked i verden for biler med pris mellom 5000 og 7000 euro (40.000 til 55.000 kroner).

Utviklingssjefen sier videre at VW allerede bygger en versjon av småbilen Polo i India og selger den for rundt 7000 dollar (55.000 kroner).

Startet i 2004

Det var Renault som startet sirkuset ved at selskapet mot slutten av 2004 lanserte bilmodellen Logan etter først å ha overtatt rumenske Dacia. Hensikten var å bruke et kjent varemerke til å produsere og selge biler priset til rundt 5000 euro i utviklingsland.

Dacias modeller skulle vise seg å bli en langt større suksess enn Renault først hadde trodd. Dacia-suksessen vekket flere bilprodusenter – og særlig indiske Tata som mente det var mulig å bygge og selge en enda enklere bilmodell enn Logan.

Derfor utviklet de Nano og lanserte den på hjemmemarkedet i 2008 til 100.000 indiske rupi, den gang noe under 15.000 norske kroner.

Les også: A6 Allroad innfrir drømmen

Verdens største

Flere av de store bilprodusentene står nå i kø for å utvikle og produsere rimelige biler, sist altså VW.

VW-konsernet har som mål å bli verdens største bilprodusent innen 2018. Men dagens salgstakt kan det skje allerede i inneværende år.

Les også:

Vil forby dieselbiler i Oslo

Krever kutt i disse bilavgiftene

Ikke rart det er kø på veiene

 

Les mer om motor

Les flere nyheter

Lesernes kommentarer

2012-03-30T10:34:12

Bård Finckelsen Bård Finckelsen

30. mars 2012 - 10:34

Høres intresant ut

Kansje vi kan få noen billige enkle biler uten all denen helvetes elektronikken til Norge også. tenk å kunne kjøpe en bil som bare har motor girkasse som du må sveive vinduer på og som du selv må sette på vindusviskerne på. til halve prisen og som virker. i motsetning til disse rullende datamaskinene som står på verksted hele tiden for å feilsøke etter bugs i elektronikken. Nei la oss få tilbake biler som er enkle å skru på og som er billige å vedlikeholde.
Jeg savner men gamle 1959 Anglia jeg har mer ledninger og dingser i førerdøra på BMWen min en det var i hele bilen. men virket gjorde den og hvis ikke så fikset man det og kjørte videre.
2012-03-30T12:29:53

Svein Arne Grønnevik Svein Arne Grønnevik

30. mars 2012 - 12:29

Ja, det høres intresant ut.

Det spørs bare om en får sikre biler til den prisen. For vi trenger tross alt ABS, ESP og kollisjonsputer som styres av elektronikk. Og jeg er ikke villig til å spare på kronene for å kjøpe kinesisk "kvalitet" med livet som innsats. For det er dèt du gjør med bilene som er produsert spesielt for U-land, desverre.
2012-03-30T16:03:10

Bård Finckelsen Bård Finckelsen

30. mars 2012 - 16:03

ABS

ABS og kolisjonsputer trenger ikke mye elektronikk og ESP kan vi klare oss uten. avpasse farten etter forholdene er det noe som heter. ved normal kjøring er det ikke mye ESPen jobber. Har hatt Mercedes med alle disse dingsene som er forkortet med 3 bokstaver. og etter 12 verkstedbesøk på 1 år med bare små drit. Var innom Ford verkstedet her om dagen for å bestille time til bilen der lå timeboken åpen det var side opp og side ned med feilsøking av varsellys og sensorfeil. hadde Avensis som etter 8 feilsøkinger hos Toyota og dertil mye delebytting ikke ble bedre. Tok ut pæren i instrumentbordet siden har det problemet vært løst. bilen går like fint.
uten at den må fore Toyota med penger for feilsøking. Jo nyere bil jo mindre holdbart er det. dyrt og dårlig.
2012-03-30T14:40:12

Nick Sand Nick Sand

30. mars 2012 - 14:40

Hvor for ikke ....

Det er mange rike som kjøper seg, så kalt "Hot Rod" - skulpturer på hjul - til enorme pengesummer.
De har ingen ABS, ESP, eller noen form for kolisjonsputer.
Da er det 500 hester / 250km/t, ingen sikkerhet og 150000$ ut av lomma!
Det som her snakkes om, koster i alle fall, ikke så dyrt.
2012-03-30T11:23:42

Jan Pedersen Jan Pedersen

30. mars 2012 - 11:23

Ser man det

- tilbake til røttene altså? Eller erkjennelsen av at navnet forplikter? Volkswagen betyr fremdeles "folkevogn" på tysk. Tilbake til den enkle, billige bobla igjen da? Håper det.
2012-03-30T16:07:02

Bård Finckelsen Bård Finckelsen

30. mars 2012 - 16:07

Ja ikke sant

La oss få en Boble med ABS bremser og airbag ellers kan den være akkurat som originalen. Med boksermotor i hekken og all sjarmen intakt.
2012-03-30T14:28:00

Atle devik Atle Devik

30. mars 2012 - 14:28

Man kan .......

......være sikker på at dett ikke blir noen billigbil når den kommer til utviklingslandet Norge.

Da skal Staten ha så det holder, slik at den kommer opp i normalpris. Og hva er den ?
2012-03-30T14:41:28

Fred Olav Mulelid Fred Olav Mulelid

30. mars 2012 - 14:41

ABS, ESP, ETS, TC, DVD

og alt mulig annet folk må ha i bilene sine. Har aldri hatt bruk for det..
2012-03-30T15:09:55

Arne hansen Arne Hansen

30. mars 2012 - 15:09

BIL ,og atter avgifter!!!!

Denne bilen blir vel neppe å få kjøpt i Norge . Tillfredstiller vel neppe dei krav til sikkerhet som Vegdirektoratet stiller . Kommer den , så kan vi trøste oss med at Staten setter på en haug med avgifter , så da blir den like dyr som andre biler .
2012-03-30T15:53:07

Bård Finckelsen Bård Finckelsen

30. mars 2012 - 15:53

Stiller vel ikke vegdirkterotet noen spesiellle krav for en bil i Norge. er en bil godkjent i Eu så er den godkjent i Norge. Eneste Norske myndigheter kan blande seg borti på en bil er at den er utstyrt slik at den passer inn i en av våre avgiftsklasser dvs at varebiler har skillevegg og at statskassen går inn. rent teknisk har ikke Norske myndigheter noe med hvordan bilen er skrudd sammen.
Og det kreves lite elektronikk for å få airbag og ABS til å fungere. ESP kan de fleste klare seg uten.
Største problemet er vel at hvis denne bilen er produsert for andre utviklingsland enn Norge er at det er sikker høyere forbruk og mer forurensning fra dem. for det er sikkert ikke krav om Euro5 motorer i biler til slike land.
Men det er jo klart at hvis bilen skal koste 70000,- i eu så er den vel oppe i 130-140000 i Norge men det er jo alikevel en billig bil.