BILLIGBIL: Ulrich Hackenberg sier VW vil bygge biler til 40.000 kroner. (Foto: Øivind Skar)

BILLIGBIL: Ulrich Hackenberg sier VW vil bygge biler til 40.000 kroner. (Foto: Øivind Skar)

VW drar til med billigbil

For å nå målet om å bli verdens største bilprodusent kaster også VW seg ut i billigmarkedet.

Volkswagen planlegger å utvikle et lavkost-bilmerke primært beregnet for salg i utviklingsland. Det fortalte VWs utviklingssjef Ulrich Hackenberg i et intervju med tyske Auto Motor und Sport. Planen er å selge bilen for rundt 5000 euro (ca. 40.000 kroner).

Hackenberg mener det er et betydelig og økende marked i verden for biler med pris mellom 5000 og 7000 euro (40.000 til 55.000 kroner).

Utviklingssjefen sier videre at VW allerede bygger en versjon av småbilen Polo i India og selger den for rundt 7000 dollar (55.000 kroner).

Startet i 2004

Det var Renault som startet sirkuset ved at selskapet mot slutten av 2004 lanserte bilmodellen Logan etter først å ha overtatt rumenske Dacia. Hensikten var å bruke et kjent varemerke til å produsere og selge biler priset til rundt 5000 euro i utviklingsland.

Dacias modeller skulle vise seg å bli en langt større suksess enn Renault først hadde trodd. Dacia-suksessen vekket flere bilprodusenter – og særlig indiske Tata som mente det var mulig å bygge og selge en enda enklere bilmodell enn Logan.

Derfor utviklet de Nano og lanserte den på hjemmemarkedet i 2008 til 100.000 indiske rupi, den gang noe under 15.000 norske kroner.

Les også: A6 Allroad innfrir drømmen

Verdens største

Flere av de store bilprodusentene står nå i kø for å utvikle og produsere rimelige biler, sist altså VW.

VW-konsernet har som mål å bli verdens største bilprodusent innen 2018. Men dagens salgstakt kan det skje allerede i inneværende år.

Les også:

Vil forby dieselbiler i Oslo

Krever kutt i disse bilavgiftene

Ikke rart det er kø på veiene

Les mer om motor

Les flere nyheter

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter.

Her finner du regler for kommentering.

Tor Strand, redaktør

Diskuter artikkelen her:

comments powered by Disqus