980 553

1. januar 2007 ble nye miljøvennlige bilavgiftene innført. Dette førte til at andelen dieselbiler trolig økte sterkt, til tross for at en økning av antall dieselbiler ville ramme lokalmiljøet hardt. Mennesker med luftveislidelser har fått enda større pustebesvær med luft som fylles av dieselpartikler. Nå, drøye fem år senere, vil Oslo byråd forby dieselbiler i hovedstaden. Foto: Jarl Fr. Erichsen (Scanpix)
ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true motor diesel,dieselbiler,drivstoff,forurensing,ola elvestuen,Oslo,Oslo byråd,Politikk,Norge,Miljø,nyheter,motor
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Byrådet vil forby dieselbiler i Oslo

Byrådet i Oslo vil redusere forurensningen i hovedstaden og vil blant annet forby bruk av dieselbiler når værforholdene krever det.

– I perioder de siste vintrene har vi overskredet grenseverdiene for nitrogendioksid (NO2). Det betyr at oslolufta har vært dårlig og helseskadelig for mange av byens innbyggere, sier byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen (V).

Hovedårsaken til forurensningen er tungtransport- og biltrafikk. Byrådet mener at satsingen på langsiktig arbeid er viktigst, men ønsker myndighet til å iverksette to kortsiktige tiltak:

* Forbud mot gjennomkjøring for tungtransport.

* Forbud mot privat bruk av personbiler som benytter diesel som drivstoff på angitte deler av det kommunale veinettet.

Les også: Dette blir dyrere - og billigere - i 2012

Enkelte dager

– Dette er drastiske tiltak, men det er situasjonen som gjør at vi må få på dem på plass. Det gjelder kun enkelte dager og perioder når værforholdene krever det, sier Elvestuen til NTB.

Tungtransporten er den største utslippskilden på veiene. Ved restriksjoner mot gjennomkjøring i geografisk avgrensede områder mener byrådet at forurensningen kan reduseres med 9-18 prosent. Et forbud mot dieselbiler skal kunne gi 4-11 prosents reduksjon.

Les også: Solheim: – EUs feil at dieselbiler blir dyrere

Utfordrer staten

For å få tiltakene gjennom, trenger byrådet en godkjenning av Oslo bystyre. Dessuten er det en forutsetning at Statens vegvesen gjør samme beslutning for statlige veier.

– Byrådet utfordrer staten til å sørge for tiltak som kan forbedre luftkvaliteten i hovedstaden. Samtidig satser vi videre på et godt kollektivtilbud og gode forhold for gående og syklister, sier Elvestuen.

Les også: Diesel kan bli dyrt i sommer

 

Les flere nyheter her

Lesernes kommentarer

2012-03-29T16:42:49

JILL FANEBUST JILL FANEBUST

29. mars 2012 - 15:42

DIESELBILER

Hva med busser, taxier som går på diesel ?Ikke alle går på gass.
Busser og taxier skal ikke få kjøre heller ?


JILL
2012-03-29T18:02:53

Leif E Østli Leif E Østli

29. mars 2012 - 17:02

Nok ett bevis på en som er teoretiker

Nok ett bevis på en person , med svært mangelfulle praktiske kunnskaper.
Men det forundrer meg ikke lengre.
2012-03-29T18:59:04

Nick Sand Nick Sand

29. mars 2012 - 17:59

En vgift til på vei !

Ingen kommer til å forby noe. Dette er bare en liten mental forberedelse for eiere av dieselbiler, på en heftig avgift ( som kommer om ikke så lenge ). Dere vil betalle MER pr liter. Kanskje mye mer.
2012-03-29T18:09:56

Per Jan Langerud Per Jan Langerud

29. mars 2012 - 17:09

Om 10 år er problemet løst

Det er ikke nødvendig for regjeringen eller Venstrepolitikerne i Rådhuset å gjøre noen ting. Om 10 år er det mest elektriske og hybridbiler, så forurensingen av nox er da nesten borte. CO2 er ingen forurensing så det spiller derfor ingen rolle om vi slipper ut det.
2012-03-29T16:48:18

Terje Olsen Terje Olsen

29. mars 2012 - 15:48

BARE BENSIN, GASSS

bare bensin og gassss
2012-03-29T16:51:58

Tore Kaspersen Tore Kaspersen

29. mars 2012 - 15:51

Galskapen er fullkommen

Dette blir villere og villere. Nå har vi alle kjøpt dieselbiler som myndighetene oppfordret til, og nå skal vi fa.. meg ikke få lov å kjøre.
2012-03-29T17:37:56

Dag berg Dag Berg

29. mars 2012 - 16:37

Det er jo bare å fortsette å

Det er jo bare å fortsette å stemme på de evneveike inkompetente AP/SV politikerne !
2012-03-29T18:12:21

Johnny Bakke Johnny Bakke

29. mars 2012 - 17:12

Enig.

Og de rød/grønne har jo flest stemmer i de store byene, så da må ikke inbyggerne der klage på de rød/grønne.
2012-03-29T18:17:34

Bjørn Solberg Bjørn Solberg

29. mars 2012 - 17:17

Oslopolitikerne

Bytrådet i Oslo består Høyre Krf. og Frp + Venstre - noen bedre?
2012-03-29T18:49:27

Nick Sand Nick Sand

29. mars 2012 - 17:49

Nei

Valget av POLITIKERE er alltid et valg mellom dritt og bæsj.
Ærlige og kompetente mennesker skviser seg ikke inn i politikken.
2012-03-29T18:49:47

Gregers Gram Gregers Gram

29. mars 2012 - 17:49

Panikk

Det var jo ikke byrådet i Oslo som har lurt folk til å kjøre diesel men utspillet er både lite overveid og panisk fra uvitende og innkompetente politikere. Panikkløsning, 4-11% ? Merkes vel knapt.
2012-03-29T16:54:09

Stig aarstad Stig Aarstad

29. mars 2012 - 15:54

gjennomtenkt?

Hvordan skal du da på en fornuftig måte komme deg sørover på E18 når de stadig stenger tunnellen mellom Drøbakk og Hurum for kjøretøy lengere enn 12 meter, men sånn går det når Norge skal lage hovedfartsårene gjennom hver en by og tettsted vi har i dette landet, istedenfor og lage ordentlige veier i utkanten
2012-03-29T17:00:01

Jan H Pedersen Jan H Pedersen

29. mars 2012 - 16:00

Før inn et påbud

om at alt offentlig transport,busser,taxier,distribusjonsbiler,osv. må bruke miljøvennlig drivstoff = strøm og gass, innenfor bygrensen i de større byene.
Alle barnehager burde ha et tilbud om å hente barnehagebarn fra hjemmet osv.osv
For galt at alle i landet ellers skal straffes med avgifter for et problem som ikke finnes på stedet.
Tiltross for disse problemene så flytter folk i massevis til tettstedene og med mere forurensing som følge av det.
2012-03-29T17:04:23

Ole peter christensen Ole Peter christensen

29. mars 2012 - 16:04

diesel

jeg har astma alergi
jeg blir kvalt av diesel , jeg skjønner ikke hvorfor regjeringa gjorde så dieselbilene ble så billig å hvorfor koster dieselen 2 kr billigere en bensin, problemet med diesel som ikke myndighetene vil si er nox partikklene blandt annet ikke går ut av kroppen men lagrer seg bensin bilene, gift stoffene der skiller kroppen ut etterhvert, jeg håper dieselen blir dyrere snart ikke for at jeg liker det men jeg plages
2012-03-29T17:36:14

Wenche øverlier Wenche øverlier

29. mars 2012 - 16:36

Helt enig. Dieselbiler må

Helt enig. Dieselbiler må forbys..mange som plages av dette.
2012-04-01T18:12:31

M J M J

1. april 2012 - 17:12

Sikkert..

..like mye avfallstoffer fra ræva di!

Du har vel ikke kjøpt deg diesel bil på statens oppfordring du da?

:(
2012-03-29T19:46:41

Rolf Myhre Rolf Myhre

29. mars 2012 - 18:46

diesel

ja det blir fint med dyrere diesel. Alle varer vil øke i pris siden transport er en stor del av prisen på en vare. Skal en vare da bli dyrere i Finnmark siden den har brukt mer diesel før den kommer til markedet, eller skal Oslofolk betale en ekstra avgift slik at varen blir like dyr over hele landet. Om NOX er den store stygge ulven er det jo ikke noe problem. Frita tungtransporten for NOX avgiften. De slipper jo ut minimalt med NOX siden de kjører med AdBlue tilsetning.
2012-03-29T17:29:19

Torfinn Geiner Torfinn Geiner

29. mars 2012 - 16:29

Hvorfor er det så mange inkomptent Politikere????

Hvorfor er det så veldig mange inkomptent Politikere
i Regjeringen og i Oslo Rådhus. At diesel biler forurenser mere enn Bensin biler har man vis i mere enn 10-15-20 men når Regjeringen bruker bare inkomptent folk til å besteme om Diesel biler skulle bli billiger kommer at det er alt for mange inkomptent folk som Regjeringen bruker.Også i Regjeringen er det også for mange inkomptent folk og derfor blir det slik.Nå kan Regjeringen sett ned Avgifter på alle bensin biler med det halv slik at man blir kvitte Dieselbiler. Jeg selv har vis at Dieselbiler forurenser mere enn Bensin biler og det har jeg vis i mere enn 20 år.Jeg hørt en gang den gang man finner ut alt inni diesel er for noe så er dieselbiler død.
2012-03-29T17:50:43

Ola høsøien Ola Høsøien

29. mars 2012 - 16:50

Kan jo forsøke

å svare. Det må bli inkompetente folk når partiboka teller mer enn relevant praksis. Derfor er vi i ferd med å bli et av de mest korrupte land også! Jeg har kjørt diesel så lenge at jeg liker det, og også det startet jeg med av økonomiske årsaker, i likhet med veldig mange andre. Er det de valgte politikeres viktigste oppgave å jukse folk? Det virker slik!
2012-03-29T17:57:01

Niri Baklid Niri Baklid

29. mars 2012 - 16:57

Det hadde vært greit

om man skreiv forståelige kommentarer også.
2012-03-29T17:30:16

Ole krogstad Ole Krogstad

29. mars 2012 - 16:30

Forurensning

Mye av de store eksosutslipp i byer/tettsteder i dag kommer av fartsdumper/miljøgater/rundkjøringer. Skal være så flott og fint alt som blir lagd til, men holder ikke mål. Full nedbremsing foran en fartsdump og full gass etter. Rundkjøringer som skal ha et senter så stort og flott og kjørebanen smal med en stor sving...Nedbremsinger og gassing. Vanskelig å komme igjenom uten å ri hengerhjula på steinkantene. Og smalt og jævlig i de så fine miljøgater med kantstein overalt. En tur i Fredrikstad viser alt om rundkjøringer. Sikkert det samme i resten av landet også. Lettvint å spart miljøet stort med litt annen utførelse av vei ol.
2012-03-29T19:42:40

Jarl Vatnamot Jarl Vatnamot

29. mars 2012 - 18:42

Enig med Ole K

ang miljøgater og fartshumper, samme problemet i Egersund som er en liten by, og jeg har ikke sett en annen by med like mangen fartshumper som Egersund, di har til og med fatshumper på hovedveien her nede på sørvest landet. Og fatter ikke hvorfor di skal lage til miljøgater eller fartshumper når gatene/veiene er eneste vei til store bedrifter som får masse leveranser med trailer dagligt. Fin måte på å få inn nye avgifter til den norske stat etter di har sagt at det skal bli billigere og bedre med diesel biler hvis vi bare kjøper dem, samt alle pengene di allerede drar inn som skal brukes på veiene kan jeg si på forhånd har enda ikke funnet veien til Egersund ihvertfall, Denne byen ser mere ut som en uteliggers lappeteppe når det kommer til veistandar, di bare fyller i der det er ett hull iplassen for å skifte ut strekningen med kvalitet asfalt, di synes det er mye bedre å bruke dårlig asfalt på hovedveier slik at di kan få timene med å gjøre det 5 ganger i året på samme plass en å gjøre det en gang hvert 5 år. 2 av samme ulla Ole K ;)
2012-03-29T17:33:50

Jan H Pedersen Jan H Pedersen

29. mars 2012 - 16:33

Ole P,hvor tok du

din medisinske eksamen??
Ang.diesel kontra bensin,kunne jeg ha laget et helt foredrag om fordelene med det drivstoffet, i forhold til bensin.
Det er forurensing av alt som forbrenner og den som har astma (som jeg også) og har pustet røyk fra en bråtebrann,vet hvordan det føles.
For de med astma i storbyene,kan det hjelpe å flytte vekk fra problemet,selv om det sikkert ikke er så enkelt. Mange må flytte f.eks på grunn av jobb. Hvorfor ikke pga.helsen?
Men få bort forurensende kjøretøy fra sentrum av de større byene.
2012-03-29T18:35:54

Harald Olsen Harald Olsen

29. mars 2012 - 17:35

Akkurat

Å flytte ut av forurensingen i sentrum av store byer er et alternativ for helsen til mange. Har selv erfart helsegevinsten og ser i dag "smoglokket" over byen på dårlige dager. Ikke mye oppløftende syn. At det anlegges barnehager i nærheten av tungt trafikerte veier og kryss i storbyene er uforståelig. Til tider står biltrafikken i stampe og spyr ut forurensingen. Stakkars barn.
Det hører man aldri noe om fra helsemyndigheten.
2012-03-29T17:39:32

Ole krogstad Ole Krogstad

29. mars 2012 - 16:39

Jan

Selvfølgelig er det mye trafikk i byer, og er enig med at det skulle vært mer miljøvennlige framkomstmiddel der. Og at det må være et h...... med de med pusteproblemer
2012-03-29T18:01:53

Aleksander Angel Ænørås Aleksander Angel Ænørås

29. mars 2012 - 17:01

Er dette seriøst...?

Det ender med at folk kjøper enda en bil i så fall. Hva med å belønne i stedet for å straffe..? Kutt all form for avgifter på biler som forurenser minst.
2012-03-29T18:08:33

Per haukeland Per Haukeland

29. mars 2012 - 17:08

De personene som lurte halve

De personene som lurte halve Norge til og kjøpe diesel biler er vår regjering og kjære kunnskapsminister Kristin halvorsen.Rart at ingen reagerer på det men gladelig stemmer på disse inkompetente menneskene år etter år.Spesielt SV som kaller seg et miljøparti.
Jeg blir også helt oppgitt når alle hvet hvor mye forurensing det er i Oslo og hvor mye plager mange mennesker har, men allikevell så driver dem og bygger om veiene rund og inn til Oslo, og legger all trafikk in gjennom Oslo sentrum.Makan til innkompetanse må man lete lenge etter.
Det må kunne gå an og lage en ordentlig motorvei som går utenfor Oslo for all trafikk som bare skal passere.
2012-03-29T21:45:27

Rolf Rekli Rolf Rekli

29. mars 2012 - 20:45

Jepp

samt ta bompenger (med skyhøye satser) for de som absolutt vil inn i byen - og gratis for de som velger motorveien som måtte gå utenom byen.
2012-03-29T18:24:07

Bjørn Solberg Bjørn Solberg

29. mars 2012 - 17:24

Forurensing

Det er bare det at moderne bensinmotorer foreurenser luften mer enn diesel - EU konkludere med at bensinbiler, med direkte insprøytning, er verstingen i klassen. Dette forsøker bensinbilprodusentene å fortie, derfor henger de ut dieselbilene, og byrådet i Oslo, som består av blandt annet Frp - biter på liminnen!
2012-03-29T18:51:28

Harald Olsen Harald Olsen

29. mars 2012 - 17:51

Hmm.

Så du mener dieselkjøretøy er mere miljøvennelig enn bensinkjøretøy ? Så hvorfor vil de forby diesel på de værste dagene da ?
Gassdrift på bensinmotorer var det flere som bygget om til tidligere. Forurenset veldig lite og er billigere. Du kan kjøre dobbelt så langt mellom oljeskiftene.
Gjett hvilken politikere som stakk kjepper i hjulene på den utviklingen ?