1. januar 2007 ble nye miljøvennlige bilavgiftene innført. Dette førte til at andelen dieselbiler trolig økte sterkt, til tross for at en økning av antall dieselbiler ville ramme lokalmiljøet hardt. Mennesker med luftveislidelser har fått enda større pustebesvær med luft som fylles av dieselpartikler. Nå, drøye fem år senere, vil Oslo byråd forby dieselbiler i hovedstaden. Foto: Jarl Fr. Erichsen (Scanpix)

1. januar 2007 ble nye miljøvennlige bilavgiftene innført. Dette førte til at andelen dieselbiler trolig økte sterkt, til tross for at en økning av antall dieselbiler ville ramme lokalmiljøet hardt. Mennesker med luftveislidelser har fått enda større pustebesvær med luft som fylles av dieselpartikler. Nå, drøye fem år senere, vil Oslo byråd forby dieselbiler i hovedstaden. Foto: Jarl Fr. Erichsen (Scanpix)

Byrådet vil forby die­sel­bi­ler i Oslo

Byrådet i Oslo vil redusere forurensningen i hovedstaden og vil blant annet forby bruk av dieselbiler når værforholdene krever det.

– I perioder de siste vintrene har vi overskredet grenseverdiene for nitrogendioksid (NO2). Det betyr at oslolufta har vært dårlig og helseskadelig for mange av byens innbyggere, sier byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen (V).

Hovedårsaken til forurensningen er tungtransport- og biltrafikk. Byrådet mener at satsingen på langsiktig arbeid er viktigst, men ønsker myndighet til å iverksette to kortsiktige tiltak:

* Forbud mot gjennomkjøring for tungtransport.

* Forbud mot privat bruk av personbiler som benytter diesel som drivstoff på angitte deler av det kommunale veinettet.

Les også: Dette blir dyrere - og billigere - i 2012

Enkelte dager

– Dette er drastiske tiltak, men det er situasjonen som gjør at vi må få på dem på plass. Det gjelder kun enkelte dager og perioder når værforholdene krever det, sier Elvestuen til NTB.

Tungtransporten er den største utslippskilden på veiene. Ved restriksjoner mot gjennomkjøring i geografisk avgrensede områder mener byrådet at forurensningen kan reduseres med 9-18 prosent. Et forbud mot dieselbiler skal kunne gi 4-11 prosents reduksjon.

Les også: Solheim: – EUs feil at dieselbiler blir dyrere

Utfordrer staten

For å få tiltakene gjennom, trenger byrådet en godkjenning av Oslo bystyre. Dessuten er det en forutsetning at Statens vegvesen gjør samme beslutning for statlige veier.

– Byrådet utfordrer staten til å sørge for tiltak som kan forbedre luftkvaliteten i hovedstaden. Samtidig satser vi videre på et godt kollektivtilbud og gode forhold for gående og syklister, sier Elvestuen.

Les også: Diesel kan bli dyrt i sommer

Les flere nyheter her

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter.

Her finner du regler for kommentering.

Tor Strand, redaktør

Diskuter artikkelen her:

comments powered by Disqus