Denne legger du merke til i bytrafikken

SER LYST PÅ FREMTIDEN: Tyske EDAG dro til Genève med tredje utgave av sitt konsept «Light Car Sharing», som er laget med tanke på fremtidens bilkollektiv. Den nye konseptutgaven er 1,90 meter høy og skal ha plass til seks personer. De forskjellige fargene på lysene skal indikere bilens leasingstatus. Foto: Øystein Eian
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med den fargerike Light Car Sharing håper tyske EDAG på sikt å kuppe bilkollektiv-markedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

GENÈVE (ABC Nyheter): Konseptbilen Light Car ble vist første gang på bilutstillingen i Genève i 2009. I fjor kom Light Car Sharing, og i år er konstruksjonsfirmaet EDAG aktuelle med en oppdatert versjon av «dele-bilen». Tyskerne påstår at Light Car Sharing er den første bilen som er spesialdesignet til å møte behovene til den voksende bilkollektiv-sektoren.

Som ABC Nyheter har skrevet tidligere, går disse ordningene ut på at et større antall biler er plassert ut sentralt i byen, og så kan medlemmer av poolen/kollektivet dele på dem. Medlemmene kan da reservere og bruke bilene på times- eller døgnbasis - eller en hel helg.

Grønn, hvit og rød

Tyskernes versjon av bilpool-fremtiden er 190 centimeter høy, bygget av lett komposittmateriale og har en rommelig kabin med plass til seks personer. Kraften kommer fra en lithium-ion-pakke under bildørken. Nullutslipps-drivlinjen skal gi bilen en rekkevidde på rundt 100 km før batteriene må lades på nytt. Topphastigheten nås rundt 100 km/t, ifølge produsenten, men det er kanskje mer enn nok for en ren bybil.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lys spiller en sentrale rolle i Light Car Sharing. De forskjellige fargene på lysene skal indikere bilens leasingstatus. Grønn farge betyr ledig, hvit betyr reservert og rød betyr at bilen lades.

Via GPS ser EDAG for seg å kunne spore bilene, gi retningsbeskrivelser, informere om hvilke biler som er ledige og følgelig guide kunder til nærmeste ledige bil gjennom navigasjonssystemet i den enkeltes smarttelefon. Bestilling av biler gjøres på internett, og kunden får tilgang til bilen med en elektronisk blåtann-nøkkel på telefonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sikkerhetsgele

Når man skal parkere en bil, er det lett å være uheldig og få en bulk. EDAG mener ingen trenger å bekymre seg for dette om de sitter bak rattet på en «Light Car». Støtfangerne foran og bak er dekket av et gele-lag som skal beskytte bilen mot mindre kollisjoner.

En fiffig oppdatering er den nye speil-integrerte sikkerhetslaseren. Når du skal parkere bilen, eller noen åpner dørene, markerer laseren en sikkerhetssone på asfalten. Dette skal sikre at passasjerer kommer seg trygt ut og inn av bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Innvendig er Light Car enklere utstyrt. Her er det kun gass – og bremsepedal og en spake som kontrollerer indikatorene. Føreren får all informasjon om fart, rekkevidde og batteristatus via en skjerm.

Om bilen blir en realitet, gjenstår å se. Den er som nevnt en konseptbil, og produsenten har ikke antydet hvor snart det er aktuelt med produksjon.

Dette koster bildeling

Dersom du er i tvil om du bør kjøpe bil eller melde deg inn i et bilkollektiv, kan vår bilkostnadskalkulator kanskje hjelpe deg litt på vei - i hvert fall med den økonomiske siden av dilemmaet.

Med bilkostnadskalkulatoren kan du beregne hvor mye en egen bil koster deg i året. Her kan du for eksempel legge inn antatt årlig kjørelengde og pris for bilen. Dersom du mest sannsynlig kommer til å bruke bilen lite, er det for eksempel trolig at det vil være smart å kjøpe en brukt og ikke altfor dyr bil.

Du kan også se på et par ferdige eksempler på hva det koster i året med henholdsvis en ny og en fem år gammel bil i denne artikkelen.

Les flere saker fra ABC Nyheters motor-seksjon

Les flere nyheter