980 549

GODT: OceanMaster 630 byr på sportslig inntrykk. Foto: Oceanmaster
ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true motor båt,tester,motor
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
TEST: OceanMaster 630

Flott familiebåt for under 300.000 kroner

Klarer seg fint med 90 hesters motor.

Tekniske data Oceanmaster 630:

  • Lengde: 6,30 m
  • Bredde: 2,50 m
  • Motormerke: Evinrude E-tec eller Suzuki
  • Hk.: 90–150
  • Vekt: 800 kg uten motor
  • Sitteplasser: 8
  • Pris: Fra kr 280.000

(Kilde: www.fritid-senteret.no)


Testdata Oceanmaster 630:

Turtall o/m

Fart i knop

Støy, dBA

Forbruk, l/Nm

2.000

7,1

73

1,75

2.500

12,0

78

1,35

3.000

20,4

80

1,03

3.500

26,3

80

1,00

4.000

30,6

82

1,06

4.500

35,1

86

1,29

5.000

39,5

87

1,54

 

Vi kjenner båtene fra OceanMaster som rommelige familiebåter. I den nye 630-modellen dukker andre egenskaper opp.

OceanMaster 630 gir et mer sportslig inntrykk enn de andre modellene fra verftet. Der eksempelvis OceanMaster 660 virker robust og meget rommelig med sine høye, rette skrogsider går designet på 630 i en annen retning.

Med lavere skrogsider og en fenderlist som knekker nedover fra midt på båten blir linjene mer fartsfylt enn det vi er vant til fra OceanMaster.

Den lave og avrundete vindskjermen bidrar også til inntrykket av at 630-modellen skal være en mer dynamisk modell.

Fleksible løsninger

Bildet forsterker seg når du kommer om bord. De to sportsstolene gir god sideveis støtte og har en liten vippepute som gir en brukbar avlastning når du bruker den som ståstol.

At konsollen og vindskjermen er trukket godt rundt ratt og dashbord sørger for at førerplassen virker tett og kompakt.

Les også: «Nordisk» Magellano ferdigtegnet

Uteplassen er greit organisert med aktersofa for to-tre personer med fin passasje ut akter på babord side. Forut er det en liten benk foran konsollen i fartsretningen og en stor U-formet sittebenk i baugen. Her kan du sette opp et bord eller legge puter mellom slik at du få en grei solseng.

OceanMaster 630 erstatter den populære 605-modellen. Et av fortrinnene til forgjengeren var plass til et lite krypinn i konsollen, en løsning 630-modellen gjentar etter beste evne. Her er det lys, luke og madrass samt et lite toalett.

Oceanmaster 630=SPORTSLIG: Lav vindskjerm trukket godt rundt konsollen gir en sporty og kompakt førerplass. Foto: Oceanmaster

Trenger ikke 150 hk

Vår testbåt er utstyrt med det største motoralternativet, en 150 hk E-tec fra Evinrude. Det gir en toppfart på snaut 40 knop, noe som kanskje er i overkant av hva skroget liker. Fordelen er at båten går lett i plan med full last.

Du har en også meget avstresset gange og moderat støynivå i 25-30 knop hvor skroget trives langt bedre. For selv om utseendet er sportslig og båten skjærer pent gjennom småsjø i moderat hastighet, blir det vel mye smell og slag om du forsøker deg på høy fart i bølger.

Les også: Oceanmaster med nyheter

Da blir det også en del skrangling om bord og generelt sett er det en del detaljfinish som kunne tatt seg bedre ut. Siden vi kjørte testen, har OceanMaster byttet produsent nettopp med tanke på å forbedre kvaliteten.

I 630 har man endret løsninger for pleksiglass, solseng og bord nettopp med tanke på å unngå skrangling og ulyder.

Et hyggelig prisbilde starter på 280.000 kroner med 90 hk. Med 150 hk er prisen fra 345.000 kroner. Velger du en 115 hk og plusser på med en bra utstyrspakke, havner du fortsatt godt under 400.000 kroner.

Les også: Stor aluminiumstøffing fra Limburg

Konklusjon

OceanMaster 630 ser bra ut og har et praktisk og velfungerende interiør. Det er først og fremst førerplassen som virker sportslig og skroget henger godt med opp til ca. 30 knop.

Vi ønsker oss et mer helhetlig kvalitetsinntrykk, men båten har en hyggelig pris.

Karakter:

4 points

Produsent: Oceanmaster

Pris: 280.000

Fordeler:

  • Praktisk innredning
  • Kompakt førerplass
  • Relativt lav pris

Ulemper:

  • Slag og støy i bølger/høy fart
  • Detaljfinish

Se mer om: båter

Les flere artikler fra vår motorseksjon her

Les flere nyheter her

Saken er opprinnelig skrevet for Vi Menn og publisert på klikk.no.