
Hvor hellig er livet?
Dommen over ABB har falt. En dom som ikke er tuftet på ønsket om hevn. Dommen skal først og fremst beskytte samfunnet mot den trusselen han representerer.
Dommen vil også innebære en rehabilitering samt en eventuell utdannelse. Men det må være lov å spørre, rehabilitering til hva? Programmet i fengselet skal knekke Breiviks ideologi. Hans politiske holdninger, hans rasistiske og religiøse holdninger skal bearbeides og endres. Endres slik at de bedre kan aksepteres i det samfunnet vi vil ha.
Med andre ord et rehabiliteringsprogram med det formål å vende tilbake til samfunnet.
Det er da korset dukker opp. Tankekorset. Anders Behring Breivik er nemlig etnisk helnorsk, født og oppvokst i Norge. Han har gått i norsk barnehage og i norsk skole, sett på TV, surfet på nettet – og gjort stort sett det samme som de fleste av oss. Han har blitt oppfostret i det samme samfunn som han forakter.
Det helt ekstreme er selvsagt at han er villig til å ta liv som et middel for å nå sitt mål, for å markedsføre sitt manifest og sin ideologi. Han drepte ikke i sinne eller som en hevnakt. Han drepte helt ukjente, uskyldige mennesker. Hver enkelt person som han frarøvet livet var for ham bare et objekt, et middel, en ting.
Finnes det paralleller til han og hans handlinger?
Ja, dessverre, i fleng! Med politiske og økonomiske målsettinger som motiv blir livets verdi redusert til null. Etnisk rensing, terror og massakrer blir derved rasjonelt begrunnet som en nødvendighet. I krigen blir subjektene redusert til objekter. Soldatene blir brikker i det store spillet. Uniformen tillater dem å ta liv, og selv kan de dø med heder eller med forakt. Avhengig av hvem som vurderer...
Hvor hellig, hvor stor verdi bør livet i seg selv ha?
Her på vår planet kryr det av liv der livet opprettholdes ved å ta liv. På Mars, vår naboplanet, leter vi intenst etter liv. Vi vet at universet ble skapt takket være en helt ufattelig presisjon av krefter og partikler. Dersom en milliarddels svakere tyngdekraft ville ikke masse kunne danne soler og planeter. Dersom en milliarddels sterkere tyngdekraft ville universet kollapse i en omvendt Big Bang. Dersom de store planetene ikke hadde funnet sine «riktige» baner, ville ikke jorda ha blitt beskyttet mot meteorer og asteroider. Dersom jorda ikke hadde blitt bombardert i sin barndom av kjempestore iskometer, hadde vi ikke hatt vann. Uten vann, intet liv. Uten asteroiden som traff Yucatan-halvøya for 65 millioner år siden, og derved utryddet over sytti prosent av daværende livsformer, ville ikke vi ha vært her i dag.
Det er lov å spørre om vi er et resultat av ren og skjær flaks, eller om det står en universal intelligens bak, en guddommelig arkitekt? Og vi spør alt for lite!
Vi har ikke lov til å ta livet som en selvfølge. Betrakt livet ditt som hellig, og sett den verdien på ditt eget liv som du sjøl mener er den rette. Først da er du kompetent til å verdsette andres liv!
Lesernes kommentarer
Sobril
29. august 2012 - 11:05
Så enig, så enig.
Skulle likt å bivåne den videre utvikling av kosmos, men døden står nok kanskje i veien for det.
Berit Fauske
29. august 2012 - 17:21
Ateismens fall.
Nicolai Myklebust
30. august 2012 - 13:39
"Det har vert kjent lenge at
Det har vært "kjent" lenge like mye som det var "kjent" lenge før den tid at jorden ble til av en død kjempejotne som ble drept av en gjeng med æser, eller at det var "kjent" at jorden flyr rundt i rommet på ryggen til en kjempestor skilpadde. Eller at det tilsvarende var "kjent" at det løper huldre og troll rundt i alle skoger i Norge...
Det er dessverre ingenting som tyder på at det finnes en guddommelig skaper mer enn barnlige, overtroiske og naive vrangforestillinger blant verdens altfor mange religiøse. Å dikte opp en empirisk ubegrunnbar og eventyrlig forklaring som det setter deg bare opp til et nytt forklaringsproblem. Hvor kom denne fyren fra?
Når det gjelder hvor mye et liv er verdt, er det ifølge helsedirektoratet 425 000,- kroner pr. år. Ihvertfall for normale, lovlydige skattebetalere. Over dette blir vi etterlatt til å dø fordi behandlingen er for dyr for vårt sosialistiske lykkeland.
Man kan dog lure hva det koster å holde ABB og andre i live i fengselsvesenet. Bare sirkuset de kaller "rettssaken" har til nå kostet 170 millioner...
Harald Kjelme
29. august 2012 - 17:44
Her snakker vi om en
Gunnar Sembsmoen
30. august 2012 - 16:28
Om mennneskers verd og det oversanslige.
Guden som har skapt vårt univers, må nok kalles tilfeldigheten.
Gunnar Sembsmoen
Nicolai Myklebust
30. august 2012 - 17:46
Konklusjonen av 5977 innlegg
Gunnar Sembsmoen
31. august 2012 - 14:30
Til Nicolai Myklebust
Forøvrig, jeg tror knapt det kan trekkes noen entydig konklusjon av debatten om gud og universet, men det er litt lettere å indikere hovedretningen i innleggene. Det var det jeg litt kortfattet forsøkte.
Men ironi er alltid velkommen.
Gunnar Sembsmoen
Anders Slagsvold
30. august 2012 - 20:37
Fornøyelig,mild ironi Nicolai,
Gunnar Sembsmoen
31. august 2012 - 15:50
Til Andres Slagvold.
Der jeg intet sikkert vet, nøyer jeg meg med antagelser og teorier, men holder intet for sant før det er kommet beviser. Og det gjelder på alle livets områder.
Jeg har det dessuten helt fint med mangel på et guddommelig lys. Den som kan lese, vil lett finne ut at den/de gudene man elsker, ser opp til og tror på, knapt kan sies å være særlig menneskekjær. Jeg antar at evolusjonen vil vise seg å være den endelige løsning. Så får de som trenger det fortsette å håpe på en tilværelse i en eller annen himmel.
Slagvold skal få anledning til å omskrive sitt innlegg i lys av dette, han skal slippe å forholde seg til min ikke-eksisterende tro.
Gunnar Sembsmoen
PS
Hva er galt med å ha sett realitetenes lys? Det forekommer meg å måtte være mye bedre enn å leve med troen på at 4000 år gammel litteratur inneholder verdens sannheter. Spesielt når en i dag VET at mye av det som står der er noe gedigent usammenhengende og selvmotsigende eventyr, og følgelig, av rasjonelle mennesker, som kilde til sannhet, burde bli tatt litt mindre alvorlig. For å si det mildt.
DS
Jorunn Lauvstad
31. august 2012 - 8:14
Kloke ord
Grunnlaget for vold er at mennesker får bruksverdi som objekter i stedet for egenverdi som personer.
Spørsmålet blir da hva det er som gjør det mulig å depersonifisere menneser til objekter med bruksverdi. Svaret kan bare være at det finnes noe utenfor dem som stjeler egenverdien.
Jeg tror derfor at for å bekjempe grunnlaget for vold må vi se på "de store sakene" og "de vakre ordene". Det er nødvendig å punktere disse luftballongene med logisk tenkning og med krav på definisjon av alle ord som brukes.
Alle som vil formidle virkeligheten i stedet for å manipulere den, bruker ord med et klart, definerbart innhold. De vil f.eks. ikke bruke et ord som "moral" siden det kan bety alt og ingenting. I stedet vil de si at mennesker har integritet, at de har evne til omsorg, at de viser lydighet mot regler osv.
Jorunn Lauvstad
2. september 2012 - 8:26
Litt mer
Hvis de ikke kan rose dem som tilpasser seg etter deres mønster og underordner seg deres kontroll som moralske og etiske, hva skal de da si? De kan ikke godt erkjenne at de vil depersonifisere dem til objekter som de kan forme og kontrollere slik det passer dem selv.
Vi risikerer ikke å slå barnet ut med badevannet hvis vi fjerner ordene moral og etikk fra språket. Alt som er godt må skapes, og ord har ingen skaperkraft. For å få mennesker til å fungere på sitt beste både fysisk og sjelelig må vi i stedet forsøke å tilfredsstille behov og fjerne all mishandling. Det å fjerne sjelelig mishandling går først og fremst ut på å tilintetgjøre grunnlaget for sjelelig makt.
Test synspuktene mine ved å spørre dem som bruker ordene moral og etikk om hva de egentlig mener. De klarer garantert ikke å svare. Selv filosofer klarer ikke å definere disse ordene. Ord som ikke kan defineres er ikke begreper. De er verktøy i manipuleringens tjeneste.
Chris Marsden
31. august 2012 - 12:56
Livets "hellighet"
Harry Andreassen
31. august 2012 - 14:41
Universet har vel
Når mennesket ikke finner frem i rotet, kan ikke systemet forstås.
Løsningen ender opp med en "sutteklut". Hvilken form denne suttekluten skal ha, ligger i fantasien i høyre hjernehalvdel.
E.D.
31. august 2012 - 15:27
Livets Hellighet 2
Vi må huske på at abb ble dømt "frisk nok" imot de to nærmeste psykiaternes anbefaling -imot de to som faktisk avhørte han rett etter ugjerningene, der medias innflydelse på abb's taktiske disposisjoner fremdeles ikke eksisterte..
Gale mennesker kan jo som kjent korrigere seg ved å strekke seg etter det som er normalt i samfunnet. Hadde de ikke kunnet det så ville jo aldri psykisk syke mennesker noen gang kunne blitt friskere hverken i teori eller i praksis.
Finnes det paralleller til hans gærne tankegang andre steder i verden? Ja det gjør det. Og det gjøre det HELT UTEN at man kan kalle disse parallellene for ideologiske. En ideologi er som kjent et HELHETLIG tankesett av politiske eller filosofiske teorier om hvordan samfunnet bør styres. Altså der man ikke tar hensyn til livssyn eller rase, er ikke tankerekkene av ideologisk art. Det betyr at de parallellene vi kan trekke til abb - de høyreekstreme, ikke har et tankesett som kvalifiserer for å bli satt i en ideologisk sammenheng !!
Vi kan derimot si at tankene deres rommer elementer av fremmedfrykt/ hat og paranoide tendenser, samt vrangforestillinger av grandios karakter.
At det ikke var fagfolk som til slutt gav abb en "diagnose" (dom), gjør jo ikke verden mindre gal av den grunn !! Det bare bekrefter alt jeg har visst fra før om Synsernes rett (den sterkestes rett) og "sau-flokkenes" innflydelse i ulike samfunnsmessige spørsmål, maktstrukturer m.m..
Vi får nå se. Jeg har mine egne tanker, og de sier meg at et menneske som ikke kan tolerere den frihet han er født inn i her i dette fredelige og rike landet, vil få alvorlige problemer bak murene når han atpå til blir direkte hatet av omgivelsene.
Jeg tror en psykisk syk mann vil bli enda sykere etter hvert, og før eller seinere vil det si BOOOOM inni psyken hans et sted. Vi kan bare vente og se, men glem nå ikke at jeg har sagt det.
Birger Hetland
31. august 2012 - 21:46
For det kapitalistiske
Gunnar Sembsmoen
1. september 2012 - 12:04
Til Birger Hetland
Jeg har mer sans for oss som lar alle mennesker ha en egenverdi.
Gunnar Sembsmoen
Jorunn Lauvstad
4. september 2012 - 8:48
Gudsforestillingen
1) Korsfarerne trodde de hadde gud på sin side da de i 1099 erobret Jerusalem og massakrerte kvinner og barn.
2) Breivik trodde han hadde gud på sin side da han begikk drapsraidet. Han ba en bønn først.
3) Hitler mente han hadde gud på sin side. Inne i soldatenes belter sto det:"Gud med oss". Ledelsen i den protestantiske kirken i Tyskland forsikret Hitler om sin støtte.
4) Paven tror han har gud på sin side når han er så streng mot kvinner at de ikke engang skal få bruke prevensjon. Prester derimot kan slippe lett unna når de begår overgrep mot barn og skader dem for livet. De kan skrifte, og det eneste som skjer med dem er at de får ny jobb et annet sted.
5) Fundamentalistiske kristen tror de har gud på sin side når de forteller barn om helvete og skaper dyp angst i dem.
Det sies at gud er kjærlighet, men hva betyr det? Han elsker dem ikke for deres egen skyld. Det eneste han kan elske er et falskt bilde av dem sett gjennom en fullkommen forsoner.
Jan Erik nicolaysen swann
1. september 2012 - 21:26
livet er....
Vi er av de svakeste på denne planeten og vil nok være av de som først som forsvinner fra jordens overflate.
Svend Aage Jessen
2. september 2012 - 19:45
Evolusjonens tilfeldigheter?
Chris Marsden
6. september 2012 - 18:44
Ev. tilfedigheter
Hvis du begynner å følge med på national geographic så fins det mange gode forklaringer på hvordan dette har gått til, vitenskapelige sådanne. Og ingen av dem har med gud som en faktor i regnestykket. Man kan naturligvis velge å ikke tro på det, det er jo derfor vi bruker ordet "tro", det er tro, ikke visshet vi mener, når vi snakker om "troen på Gud" "Du skulle like at noen kunne motbevise at noen hadde skapt oss". Bevisene for at vi IKKE er skapt er mange, men hvis du ikke vil se dem så hjelper det ikke at de fins;=) Vær du salig i din tro, og la oss andre være salige i vår;=) Ditt argument "ingenting" holder rett og slett ikke vann.