NSB sliter med jernbaneproblemer

Midt i ferietiden opplever vi at NSB setter i gang prosjekter som rammer reisende i Norge. Hvorfor ikke kjøpe tjenester fra dem som virkelig kan jernbane? Det har Norge råd til.

Det er noen saker i forbindelse med utbygging og vedlikehold av jernbane i Norge jeg ikke skjønner. For det første: Når store arbeider skal utføres, velger jernbanen tidspunkter som for eksempel før og under fellesferier. For det andre oppstår det helt idiotiske situasjoner.

Jeg nevner det nye togsettet som kjørte rett i fjellveggen i Vestfold. Nye sviller som ble bestilt og levert med feilaktige mål! Dette skaper forsinkelser i et av landets mest sentrale områder! Rutetider som ikke overholdes! Reisende som får beskjed om at de må bare godta buss for tog i perioden utbedringene finner sted.

Det er sikkert mye annet vi kunne reagere på, men jeg nøyer meg med dette i denne omgang.

Vi skulle tro vi bodde i et annet land. Om det finnes noen dårligere land på jernbaneutbygging omkring oss. Våre naboer i Sverige er regnet som en av de beste i verden på utbygging og infrastruktur når det gjelder jernbane! Hvorfor kjøper vi ikke tjenestene fra svenskene?

Det er en gåte for meg iallfall, at ikke rike Norge kjøper profesjonelle jernbanetjenester fra land som erfaringsmessig gjør dette bedre enn oss her til lands. Nevner eksempelvis: Sverige, Tyskland, Frankrike, Spania, Østerrike.

I dag strammer finansdepartementet inn pengesekken! Akkurat nå når det er økonomisk krise i EU. Dette betyr at hvis det er noe tidspunkt Norge bør kjøpe rimelig jernbaneutbygging, så er det her og nå. Eller er det slik at LO eller en annen organisasjon stikker kjepper i jernbanehjulene?

Slik departementet handler i dag, sparer vi penger på bok og venter til det blir oppgangskonjunktur i EU. Da setter vi kanskje i gang og må betale dyrt for det. Med andre ord, vi sparer på ørene og lar kronene gå! Merkelig at norske medier jevnt over er så tafatte om dette og holder seg borte fra debatten.

Hva mener du om dette?

Lesernes kommentarer

Veldig mye enig med deg!

Jeg reiser gjerne med tog, men jeg sjekker nøye nettsidene deres i tilfelle det er buss for tog. Skal en reise fra Gardermoen har en som oftest en koffert på drøyt 20 kilo. Da er det ikke morsomt å løpe trapper opp og ned i NSB's underjordiske ganger for kanskje å finne den bussen. I tillegg, om en skal nå et fly, er det ganske umulig å bruke et transportmiddel som en ikke kan stole på.
For noen få år siden sporet et lokomotiv av på selve Oslo S. På bildene derfra kunne en se at jaggu var det ikke tresviller der enda - på Oslo S!!!
I morgen skal jeg avgårde igjen. Da blir det buss! Hele veien!
Politikerne fantaserer om høyhastighetstog. Ikke tør jeg å reise med det om det skulle bli realisert!

Jeg er også enig i prinsippene,

men jernbane blir ikke et samfunnsøkonomisk sukse i et land som Norge. Ikke på grunn av topografien, men på grunn av befolkningsstrukturen. Jernbanen vil bare kunne nå noen få, og resten må nås med veier. Og de må forbedres dersom vi skal beholde konkuranse evnen på det som er igjen.

Skal man reise med tog så er det viktig......

å sjekke - både - sidene til nsb.no - og - jernbaneverket.no..

Politikerne fantaserer om så mye, i likhet med velgerne. Dagens situasjon, kan man - veldig - forenklet tilskylde Gudmund Hernes, men også lobbyister som i sin tid satte startskuddet for at NSB ble oppdelti mange små fragmenter, og vi fikk det rotet vi fikk.

I Sverige er Jernbaneutbygning!

En statlig oppgave. (Trafikkverket) En av årsaken til at Sverige bruker mer på Jernbanelinjer, henger sammen med en mindre agressiv levetidsberegning./ nedbetaling av kostand. Basert på 60år kostnadstid

Konkret til det å utbedre spor, så må jo det tross alt gjøres engang, da er vel løsning med å stenge i ferien, den beste løsningen.

Samme strategi i Sverige:

För att minimera störningar på järnvägsnätet planeras många banarbeten in under sommarperioden. Här har vi samlat de flesta större banarbeten för sommaren 2012.

Men hvorfor kjøper vi ikke tjenestene fra andre?

Men hvorfor kjøper vi ikke infrastruktur i forbindelse med bane fra andre jernbanebyggere enn norske. I så fall bør det være presis den rette tiden nå etter min mening…

Kontraktene er ute i EU

Så dette blir litt å slå inn åpne dører!

Her er historikk for anleggskontrakter ute i markedet.

Det som imidlertid ligger i bunn, er for små bevilninger iforhold til behov og etterslep.

I Sverige har ivensteringer vært dobbelt iforhold til innbyggertall.


http://bildr.no/view/1215927

Hvorfor kjøper vi ikke tjenestene av andre?

Jo, fordi vi er best! Det mener alltid Ola Dunk. Vi er alltid oss selv nok. Mere enn nok!

Jernbaneproblemer.

Når det gjelder jernbane er våre problemer her,norske. De svenske er av en helt annen karakter. Svensk og norsk jernbane kan rett og slett ikke sammenlignes. Togsporene i Sverige vaskes ikke ut av flom,eller blir utsatt for ras. Skinnegående materiell kjøpt i utlandet har også vist seg ikke å holde mål i Norge. NSB må kanskje takle problemene selv. Toget som kjørte i fjellveggen holdt ulovlig fart. Svillene med feil mål, vet vi ikke hvor feilen ligger.
Så er det gjerne slik at det økonomisk er riktig å stenge pengestrømmen nå,til vi vet hvordan det går i Europa. Norge har en utenlandsgjeld som langt overstiger pensjons/oljefondet. Så den rikdommen vår er skjør om det går galt i Europa.

Bane infrastuktur drives av Jernabneverket!

Tydligvis henger det igjen en forstilling om at NSB er slik det var tidligere.

Jernbanedrift i Norge er idag fragmentert i en rekke ulike selskaper.

Operatører :

NSB, CargoNet, Veolia, Flytoget, Green Cargo, Hector Rail, TÅGAB, Cargolink, Peterson Rail

Forvaltning Jernbaneverket ( Infrastuktur)

Legger mange kontrakter ut på anud

Selv om mange også går til Baneservice. Et selskap eiet av Samferdselsdepartementet siden 2006.

Utenlandsgjeld?

Dersom du har rett når du påstår at Norge har en utenlandsgjeld som er større enn oljefondet så må man virkelig lure.
Er det slik at vi får større avkastning på fondet enn rentene er på gjelda så er det greit, men i dette regnestykket må også tapene vi (fondet) lider regnes inn og da blir spørsmålet enda større!
En ting som er merkelig er at vi aldri ellers hører et ord om denne utenlandsgjelda. Er det bare du som vet om den?

UTENLANDSGJED

Nei jeg håper det ikke bare erjeg som vet om den. Du må se etter selv. Du må google. Du kan bruke søkeordet:Utenlandsgjeld. Da får du med deg andre omstendigheter også.

Utenlandsgjeld

"Norges utenlandsgjeld utgjorde 3 655 milliarder kroner ved utgangen av 1. kvartal 2012, en økning på 4,1 prosent fra kvartalet før. Gjelden økte mest for bankene og offentlig forvaltning."

FRP vil gi 100 milliarder i skatte/avgiftslette og øke bevilgningene til helsevesenet og omsorgen for eldre. Utenlandsgjelden viser at oljefondet ikke er en sareptas krukke som en kan hente stadig flere penger fra. Sett i sammenheng med utenlandsgjelden er krukken allerede bunnskrapt.
Vi bør likevel investere i jernbanen. Dette er "utgifter til inntekts ervervelse" når det gjelder transport av varer, turisme osv.

Svenskene dyktigere enn oss....

Og hva er Norges utenlandsgjeld!?
Svenskene er ikke bare blant de beste jernbaneutbyggere i Sverige, men faktisk i Europa.
Det er ikke rart Norge sjelden makter å samarbeide med svenskene på nærmest et hvert område. Med Janteloven i hånd, kommer vi med våre sedvanlige påstander.
Vi har jo muligheter til å sammenligne infrastruktur i begge disse to landene og jeg synes ikke det er mye som taler for at når det gjelder infrastruktur går Sverige etter min mening suverent forbi Norge... Men så var det dette med å erkjenne at svenskene på mange områder er dyktigere enn oss...

Svenskene bruker dobbelt så mye på Jernbane!

Dette har de gjort i en rekke år. Samt brukt andre avskrivningsregler for levekostander på infrasturktur ( 60år)

I Norge har veldig mye penger og teknisk ekspertise blitt kanalisert til oljevirksomhet og oljerelaterte virksomhet. Før man kunne begynne å høste, var denne satsning formidable. Nå har Statoil utviklet seg til en internasjonal aktør!

Angående Sveriges jernbane

har jeg ikke mer å si enn at det går buss for tog i strekning Karlshamn- Karlskrona i hele sommeren. Måtte selv plukke opp besøkende fra Karlshamn istedenfor Ronneby siden Påsketiden. Mer er det å si om at Sverige- bortsett fra Tærna områdene- er flatt som en tallerke, så å bygge jernbanet her ute er bare å rulle det ut og fram ditt hvor du egentlig vil at den skal komme til. Ikke tas skinnene her av ras, ikke vaskes bort av flom, ikke begrenses av hvor disse skinnene skal ligge av landskapets skvanker- hva er det man egentlig snakker om?- Hvem og på hvilken måte kan sammenlikne vilkårene for å bygge jernbann i Norge og i Sverige?! Jeg bare spør....

Tja, det er ikke veldig lenge siden jeg hørte

en av de som regnes med innsikt i jernbane (var det selveste Osmund Ueland?) som påpekte at det er enklere å bygge stabil bane på fjell enn i mykt lende. Fjell er stabilt. Mykt lende ikke, - og krever omhyggelig dype og vekslende fundament.

Den som påstår at infrastruktur IKKE er det første som streifer tankene til politikerne med makt og myndighet i landet siste decennier, når disse drikker sin morgenkaffe, overdriver neppe.
Og liksom politikerne; folket i stort, om de da ikke plages like utenfor stuedøra.
Jeg formoder morgentrafikken på Trondheimsveien morgen og ettermiddag likner til forveksling den på 70-tallet, da de som bodde på Bjerke studentheim kunne høre singlingen i glass hver gang de sneglet inn i hverandre i bilkøen utenfor?
På 40 år har sikkert enkelte andre folkeslag bygget effektivt nettverk for å få folk kollektivt til og fra jobb..
Infrastruktur er rett og slett uviktig i Norge!

NSBs Ueland om jernbane i Norge:
http://www.vl.no/samfunn/eks-nsb-sjef-tragiske-togplaner/

og her: http://www.dagbladet.no/2011/12/04/nyheter/nsb/innenriks/samferdsel/jernbaneverket/19278403/

Ellers er det gledelig at "den nye verden" forteller oss at det vi holder på med i "den gamle", er mye utenfor deres interesse.
Kanskje det kan få våre politikere til å vende blikket mot landet, og begynne å modernisere det for fremtiden.
Er mer overbevisende å være et konkret eksempel til etterfølgelse for andre land, enn et som reiser rundt og snakker om hvor fint det ville vært dersom, såfremt, hvis, ifall og så videre.

Jernbaneproblemer.

Historisk er Norge blitt utarmet i hundrevis av år.Både av svensker og dansker.Etter siste verdenskrig var Norge et fattig land, og trengte Marshal-hjelp.Svenskene holdt seg såkalt nøytrale,og utviket sin infrastruktur i fred og ro.Derfor måtte Norge etter krigen ty til hurtigløsninger med smale veier.Når vi senere skulle lage midtstripe og midtdeler, måtte vi først gjøre veiene bredere. Det slapp svenskene.
Så har vi det faktum at det er en himmelvid forskjell å bygge vei i Norge og Sverige.Norge er et fjelland,og oppdelt av lange fjorder. Gjennom fjellene lager vi tuneller, og også under fjordene.Der det var mulig bygget vi broer.Ellers måtte det bygges vei rundt fjordene. Fjellovergangene er et kostbart kapittel for seg.Alle øyene som trengte veiforbindelser også, med en hærskare av ferger langs hele vår lange kyst.
I Sverige skall det finnes 18 km. med tuneller.I Norge 800 km.Nordsverige er en sammenhengende morene som det nesten bare er å sette buldoseren på. Sørsverige er flatt. Bosettingen i Sverige er mye mer samlet rundt byene,og trenger mer konsentrert veibygging. I tillegg til at det er mye billigere å bygge vei, er det dobbelt så mange til å betale for den. Siste tall for omkomne i trafikken er lik for Norge og Sverige. 3,4 pr. 100 000. Danmark litt mer, og mest i Finnland. Så slår man stort opp om veiene i Norge som dreper. For jernbanebygging er det enda vanskeligere i Norge, der linjene klistrer seg oppetter fjellsidene.
Når det gjelder vår utenlandsgjeld, så var den for fjerde kvartal 2011
Kr. 3529 milliarder. Olje/pensjonsfondet er nå noe over 3000 milliarder. Dette finner du om du googler. Søkeord: Utenlandsgjeld.
Jeg synes vi har vært flinke her til lands,etter den forutsetning vi har hatt.

Utestående gjeld går i 0 (null)

år 2004, i følge denne tabellen:
http://www.regjeringen.no/upload/FIN/vedlegg/OA/tabell1n.pdf

Nå finnes det områder i vårt land som er beslektet med grunn i vårt naboland, altså uten den store unnskyldningen "fjell". Sammenlikner man innsatsen på norsk og svensk side av grensen, med kjøretøy som redskap, både ser og kjenner man forskjell.
Det er også derfor langtransport mellom nord og sørlige Norge går på svenske veier.

Les Sintef rapport A3144

Her finner du årsaken til de fleste av dagens problem med jernbane.

Det startet med at man valgte de billigste løsninger, grunnet pengemangel på 1800 tallet.

Den størst moderneisering skjedde vel under okkupasjonen av logistikk hensyn.

I etterkrigtiden var politikker stor sett opptatt av å satse på Jernbane når de var i oposisjon. Lite ble gjort i posisjon.

Den neste store katastrofen kom med "Blårussen" på 1980 tallet, hvor NSB sin gamle teknokratiske ledelse, ble byttet ut med økonomene, som gjennom idealistisk oppsplitting, fjernet teknisk kompetanse, skapte uklare ansvarsforhold, eksplosiv økning i bruk av konsulenter ( Ikke uvanlig med kr.2000.00) pr time på 1990 tallet) Katastrofal sikkerhetstenking ( Åsta ulykken) ( Cargonet Alna) Jernbanedrift i Norge er mer fragmentert en i USA og Sveits.

Modernisering av jernbane.

Det er en myte at tyskerne moderniserte jernbanen. De fikk ikke mye til av det, Etter krigen var alt utstyr utslitt, og måtte skiftes ut.
Svenskene fraktet over 2 millioner soldater, og en mengde materiell nordover gjennom Sverige. For tyske penger fikk de modernisert en del her.

Se denne linken

http://www.ntnu.no/gemini/2011-03/38-39.htm

For mye politikk i Norge

Som den svenske politikeren sa: "I Norge handler alt om politikk. De er den siste sovjetstat"

Problemet i Norge er handlingslammede politikere.
Så et intervju av Arnstad, vår nye samferdselsminister, hun
prata bare om seg selv og egne karrierevalg.
Hun viste ingen fremtidsvyer for Norge.
Hun kjører ikke bil engang !

Ja for ikke å snakke om Torild Skogsholm

Som var samferdselsminister i Bondevik 2 regjeringen. Hvis politikk bestod i å fragmentere jernbanedrift sik at den ble tømt for ekspertise,sikkerhetstenknig og ansvar.

Hun fikk spørsmålet hvordan man skulle opprettholde et overordnet sikkerhetsregime, hvorpå hun repliserte at det skulle hvert enklet selskap selv stå for.

Denne regjering viste med all tydlighet at ma ikke kan privatisere seg vekk fra det faktum at Storting, må vise vilje til å bevilge penger.

Svenske tabber.

Det var Bjørn Rosengren det,som i forhandlinger med Tormod Hermansen, om sammenslåing av Telia og Telenor. Han trodde mikrofonene var slått av,og kom med denne uttalelsen.
En annen og større svensk tabbe var da de takket nei til norske oljeaksjer i bytte for Volvoaksjer.

Godt sakt av Industrimenister Rosengreen

Jewg kan ikke se at det var noen tabbe av Rosengreen og kalle "Norge for den siste sovjetstat.." der hadde han mer rett enn han var oppmerksom på...

Sammenlikning?

Svenskene har i årtier hatt et annet syn på befolkningskonsentrasjon og infrastruktur enn Norge. Etter krigen startet svenskene en gedigen folkeforflytning fra øde deler av landet til tettsteder og byer. Landskapet er annerledes og delvis folketomme strøk er lettere å bygge vei/bane i. Jeg har reist på kryss og tvers gjennom mesteparten av Sverige og sett veier og jernbane som går rett frem så langt øyet rekker!
Men, den viktigste årsaken til bedre infrastruktur i Sverige er finansiering, langsiktig planlegging og en mer kontinuerlig gjennomføring av prosjekter. Den norske samferdselsklanen har nettopp besøkt Sverige og fått klar beskjed: Slik Norge gjennomfører vei/baneprosjekter, bl.a med bompenger, har vi svensker ikke råd til.
Men det har altså vi, he-he!

Sammenligning.

Jeg er enig i det meste du skriver her om befolkningskonsentrasjon, og har selv nevnt dette i et innlegg. Men så må jeg også si, at den svenske filosofien lar seg ikke så lett gjenomføre i Norge, nettopp på grunn av topografiforskjellen. Hos oss ligger bosetninger og bygder inneklemt i de mange dalfører. Veiene våre må nødvendigvis bygges der folket bor. Nordsverige er jo nesten avfolket. Det kan vi ikke gjøre med Nordnorge, for her har vi en viktig industri. Fiskeriene. Den norske filosofien har vært å bebygge hele landet, også av forsvarsmessige grunner. Når oljeindustrien i nord slår til, viser det seg å ha vært riktig.

Topografien på stortinget?

Når Sverige bruker dobbelt så mye på Jernbane som Norge, per innbygger så kan ikke dette bortforklares med topografi.

Slik sett er det den politiske viljen til å bevilge nok penger, det står på.

Samme på veier. I Norge bygget man smalere veibredde, enn anbefalt for å spare penger( Les politiske beslutninger) .

I Sverige kunne man sette opp midtdelere og tett med forbikjøringsfelt, på grunn av tidligere veibredde. I Norge må hele strekninger bygges om eller utrustes med veier av for smal og lav standar og hvor midtdeler blir en ny sikkerhetsrisko, ved forbikjøring av akselerende biler når veien får 2 felt og etter noen hundre meter slåes sammen igjen.

Svenskene prosjektfinansierer jernbane helhetlig

Den store forskjellen mellom Sverige og Norge når det gjelder utbygging av jernbane er at svenskene prosjektfinansierer prosjektene. Mens vi i Norge parsellbudsjetterer ens trekning om gangen.

Jeg vil på stå at med prosjektfinansiering av Nordlandsbanen for eksempel vil banen fornyes på inntil 10 år om svenskene utførte jobben hvis den ble prosjektfinansiert.

Hvis Norge med sin parsellfinansiering ville bruke 50 – 100 år på å få dette til er min påstand.

I dag når økonomien inne EU er så svak som den er ville Norge kunne spare milliarder på å bygge ut banen.

Men finansdepartementet som er eksponenten bak parsellbudsjettering sparer på ørene og lar kronene gå. Fordi departementet velger å spare på bok i dag. Og ikke bryr seg om å spare når det er mulig.

Rette strekninger

Du har helt rett. I Sverige finnes til og med slike strekninger på skogsbilveiene. Det er bare Haslemoen i Norge som er lengre enn en rettstrekke på en skogsbilvei nord om Östersund. Den fører ned til Långan!